AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.558

Parkeringsskada utanför en vändplats

hmm man blir så trött. itne riktigt en bmw fråga kanske men iaf har en volvo v50 -05 ingen vagnskade garanti kvar.

kom ut idag och såg att nån hade backat på min bil det är precis på vänster bakhörn på bilen så det synns verkligen att det är en sån där svepande skada där folk itne har koll på hur lång bilen är.

min bil är röd metallic och nu gick jag runt på parkering och en plåtslagare som jag har till granne hade fina märken på sin skåp-bil. inte så bra sikt på dem och han har backat in i min bil troligen. jag var dock rätt korkad då detta var på en helg och bor på en liten ort, polisen hade stängt. bilen var rätt sketen så jag såg itne hur stora skadorna var så jag tvättade bilen för att se hur allvarligt det var. har mätt höjdens på hans skador och mina skador och de är i precis samma höjd. bilarna är båda röda så gick itne se färg flagor.

annat problem är att min bil stog på gruset utanför en vändplats på asfalten i vändplatsen men utanför.. så gränsfall om parkeringsförbud eller inte.

han måste ha märkt skadorna men det är ju itne hundra i en skåpbil. han har ju smitigt från olyckan eller ja han står ju på samma parkering fortfarande och är min granne, så jävla långt har han ju inte smitigt..

så en jävla ångest vad jag skall göra inte säkert det är han heller.. men hans skador är färska och precis samma höjd.. får la ta och ringa han orkar inte med sånt här tjafs
stog rätt otydligt i min text men jag stog på gruset utanför vändplatsen inte inne på själva asfalten
Jag hade tydligen tid kvar på min vagnskade garanti men självrisken är på 4500kr fy faan!
dvs terräng parkerad...dvs inte helt OK..

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Om han har kört på dig får han stå för skadorna, även om du parkerat där det inte varit tillåtet.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Länk

**BMW-ägare i 27 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Om han erkänner (mindre troligt statistiskt sett) eller berättar sanningen för polisen när de ringer (något mer troligt) kostar det det inget. Erkänner han inte och ingen vill pyssla med lackprover och sådant kan du kontakta trafikförsäkrings.. föreningen? som luggar dig på 2015:- i självrisk så länge basbeloppet inte förändras. SKador som orsakats av okänd part täcks av TFF.
M3
87
M3limo95
Bmw 520D e61 -08
Trafikskade föreningen har jag itne mycket för. Blev på backad av en bil som smet när jag stod parkerad utanför min lägenhet. blev en jätte buckla på hö bakdörr. Pratade med polisen men dom sa bara att jag skulle komma ner och göra en polisanmälan. Gjorde detta skickade in polisanmälan till mitt bolag som skickade vidare ärendet till trafikskade föreningen. Men fick som svar att man måste ha ett vittne som antigen sett bilen som gjorde skadan eller ett vittne som sett att man parkerade bilen oskadd. Hur lätt är det när man är själv och parkerar sin bil. Skadan jag fick var sådan att det går inte att orsaka själv. Även plåtverkstaden som åtgärdade skadan på min bil sa att det är en sol klar p-skade(smitning) men trafikskade föreningen nekade ersättning. Jag frågade kontakt personen på trafikskade föreningen vad som krävs för att få ersättning då sa han ett vittne. Då frågade men då kan man ju hitta på att man har ett vittne och fråga en kompis som kan säga att han såg att jag parkerade får då svaret men man kan ju inte ljuga. Så det verkar att det lönar sig inte att vara ärlig.
Där ser man! Faktum är att jag har ett liggande ärende hos TFF som jag inte orkat ta tag i. Ett vittne såg att jag blev påkörd, både jag och vittnet registrerade bilens registreringsnummer. Nu anser försäkringsbolaget att den andra bilen är okänd (den var försäkrad i samma bolag som min bil, misstänkte att tongångarna vore annorlunda annars) trots vittnet, TFF anser att bilen förefaller känd. Nu är självrisken i samma nivå oavsett lösning men ändå. Det är synd att polisen är totalt medellös, det är väl där frågorna skulle kunna lösas om de tog tag i dessa ärenden omedelbart när de inträffar. Nu tror folk med all rätt att de klarar sig om de ljuger. Skulle de tro att det blir jobbiga frågor, lackprov och hela köret omedelbart skulle de inte hitta på historier i samma utsträckning. Ett ärligt samhälle bygger på terrorbalans :-)
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Har tyvärr varit tvungen att utnyttja trafikförsäkringsföreningen två gånger för parkeringsskador. Inga problem vid något av tillfällena och jag hade inga vittnen.

**BMW-ägare i 27 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
M3
87
M3limo95
Bmw 520D e61 -08
Enligt den plåtverkstaden jag anlitade så tar trafikskade föreningen knappt någonting nu förtiden. Kan förstå att dom är hårde med sin bedömning men är skadan på ett sådant sätt så att det är en solklar p-skada så måste dom ju kunna besiktiga skadan samt lyssna på plåtverkstaden. Plåtverkstadens kommentar var " För att orsaka denna skadan själv måste man ha en bogpropeller på din bil".
/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.