|
|
|
|---|---|
kamelkungen |
Hej bilen har gått 18000mil... Japp..nu har jag äntligen hittat felet. P00303 var i mitt fall läckage på cylinder 3. Antagligen någon ventil som inte stänger till 100%. Någon som renoverat en topp på M52 motorn ? komp.testet: cyl1: 13 cyl2: 13 cyl3: 9.5 cyl4: 13 cyl5: 13 cyl6: 13 Klarar man sig utan specialverktyg + hur lång tidsåtgång för en van mekaniker ? Tack för hjälpen ! |
kamelkungen |
OK, ingen som gjort ett sånt här jobb? |
|
Jag har renoverat toppar men inte M52, ovanligt att dessa ger sig mer än vid ren misshandel eller missad växel... Lite "special verktyg" behövs, typ ventilbåge och momentnyckel utöver en ordentlig uppsättning standardverktyg...Din motor har VANOS vilket ställer högre krav på mekanikern, inte helt lätt att ställa in denna vad jag hört. Jag skulle GISSA på att lyfta av toppen tar ca 2-3 timmar beroende på hur många bultar som behagar trilskas (tänker på de på avgas-sidan), det är ju en hel del jobb (tömma kylsystemet, bort med hela insuget samt grenröret, lossa kamkedjesträckaren o därefter kamdreven o fixera fast kedjan så ingen risk för överkuggning föreligger osv). Om du nöjer dig med att bara byta de defekta ventilerna (max 4 st) så tar väl det bytet inte så mycket mer tid än 1-2 timmar typ (men då har du inte rengjort toppen osv). Min rekommendation är att plocka lösa samtliga ventiler, rengöra toppen i ett speciellt bad. Slipa in samtlliga ventiler o byta samtliga packningar i toppen (ventiltätningar osv), plana toppen om det behövs...Detta tar nog bra med tid...Skulle gissa på en 6-7 timmar (tog 3 dagar, dvs ca 20 timmar för mig på min M20-topp, men då hade jag ingen tillgång till rengjöringsbad så det var rengjöringen som tog extremt lång tid, typ 12-13 timmar, kunde gjort det snabbare men det är bättre att det blir rätt än att det blir "fort men fel"). Återmonteringen tar nog längre tid än demonteringen, räkna med uppemot 5-6 timmar inkl luftning o allt. Allt-som-allt en arbetstid kring 15 timmar för en van mek skulle jag gissa, men det går säkert att göra det fortare än så oxå... |
|
kamelkungen |
Tack för ditt svar, är lite nervös för den vanos-justeringen.Men om man sätter dit den som den satt, behöver man justera något ? Ska börja riva på tisdag...det här blir intressant. |
|
Har du trycksatt cyl 3,kan ju vara trevligt och få en indikation var det blåser. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| Tips: Ställ motorn i TDC, dvs "nolla motorn" (1:a cylinderns kolv i tändläge) innan du börjar skruva...Har hört att det är inte helt lätt att få tillbaka VANOS korrekt, men det finns folk här på forumet som vet...Det jag hört är att många lämnar iväg VANOS installationen till BMW, men det går säkert att göra själv bara man vet exakt hur... | |
kamelkungen |
Oki...jag ställa 1:an högst upp innan jag börjar. Jag har gjort komp.test och kommit fram till att kompet är 27% lägre på 3:an. blien går dåligt, speciellt på tomgång. Vibrerar som tusan. Antagligen ventil-läckage...eller möjligen cylinder-packningen men det läcker inget, olja o kylarvätska är ok också. Kanske att ventiltätningen har börjat läcka så att det sitter bränd olja och den inte tätar. Jag lovar att återkomma med bilder när jag vet vad som är fel. |
kamelkungen |
Är dock lite rädd att kamkedja o drev är slitna också...vill inte lägga allt för mycket pengar på den här bilen. Ska ju inte ha den hela livet...antagligen så fixar jag bara felet och monterar tillbaka allt med nya packningar givetvis. |
| Hehe...Klart kedja/drev är "slitna" men kanske inte slitna nog att bytas, dvs de för inte väsen...Du får se det så här: OM nu kedja/drev är tokslitna så är det fortfarande billigare att byta i tid än att köra tills det rasar... | |
kamelkungen |
japp...pratade emd en kille på topp-renoveringsfirma. Han tipsade om ett leakdown-test, aöötså kolla om det läcker vid avsidan, insug eller kolvringar. Hur vanligt är det att det läcker i kolvringar ? |
kamelkungen |
Det finns tydligen inget att justera vad gäller vanos enl bmw. Bara att montera ihop som det satt. Jag ska använda kameran för att dokumentera hur allt satt ihop, jag kan lägga upp bilderna senare. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.