|
|
|
|---|---|
|
Nån som vet från vilken tillverkningsmånad 2005 som 218hk motorn kom i 525i? (som ersatte 192 hk alltså? Nån gång på vårkanten -05 var det väl? Mvh Olle | |
| Jag tror att det var i maj 05 | |
| Tack men det måste vara tidigare för jag har sett 218hk-bilar på mobile.de med registreringsmånad (EZ) 3/2005 | |
| Jag har en 2004-07-11 E61 med 160 kw = 218 hk | |
| Jan44a> Är det möjligt?! Nyheten om de nya motorerna presenterades ju av BMW i dec 2004! | |
| Jo det är möjligt men jag har ju en Diesel. Det kanske är där som "felet" ligger, | |
| Haha, ja eller att du inte läste frågan, dvs att det gällde 525i ;). | |
| Snarare det ja. | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Min är enligt ETK producerad 2/05 och har 218 hk, så 3/05 ska det ju absolut finnas 218-hk-motor. Du är rätt ute, skillnaden mellan 192 och 218 hk är väldigt, väldigt stor. Jag hade en -04:a med 192-hästarsmotorn innan den nuvarande. Skillnaden är än större med automatlåda! För mig är den nuvarande runt 15 % snålare vid statskörning. Mvh Johan |
|
Ok intressant att höra Johan! Har också haft en 192hk 525i E60. Funderar lite på en 218hk 525iA, Är den tillräckligt pigg med automat? Har hört att vridet skall vara lite dåligt men det kanske räcker? Det låter ju som en harmonisk kombination , helst med komfortstolar om man får önska. Så det känns rejäl skillnad jämfört med den gamla 192 hk? Låter ju intressant. Mvh Olle |
|
Den är tillräckligt pigg tycker jag, men som vanligt beror det på vad man jämför med. Den är väldigt harmonisk, och har klart mer vrid än den gamla motorn. Det fantastiska är att bilen är väldigt mycket snålare vid samma typ av körning, samtidigt som den är märkbart starkare! Det är ju två önskningar i en! Sedan är numera prisskillnaden så liten till en 218-hästare att det egentligen inte finns någon anledning att köpa en 192-hästare. Jag har dock lite svårt för automatlådan, och gillar faktiskt den gamla 5-stegade bättre. Det kan tänkas att det finns en bil med sportstolar till salu på blocket, väldigt lik min.... :-) Mvh Johan |
| Tack för intressant info , Johan! Vad är det du inte gillar med 6stegade automatlådan) | |
Det är väl främst att den är lite labil, känns nervösare än den äldre lådan. Sedan tycker jag den äldre var mer adaptiv, dvs den lärde sig hur jag ville att den skulle växla. Nu kan det bero på att min fru kör BMW:n numera, och att den därför inte hinner lära sig hur jag vill ha det.... Mvh Johan |
|
ok, men den växlar mjukt och koncist iallafall? Mvh O. |
|
jo, nog växlar den mjukt, dock inte lika mjukt som den 5-stegade, en fräsch sådan kändes inte ens när den växlade. Mvh Johan |
| Tack för synpunkterna. Får väl försöka få tillfälle att prova nån. Eller skulle du hellre rekommendera en manuell? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.