AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.145

Motoralampan tändes efter krypkörning. Insp1 två veckor innan.

NS
71
NSD
750i 2009
Hej. Motorlampan tändes(320ci e46 -04) efter att jag skulle ur en fickparkering i backe. Varvade motorn en del på 1:an. Nu känner man också att motorn är lite orkeslös. Samt att växelspaken känns skakig.
När jag startar om motorn i friläge så slocknar den, men den tänds direkt efter att jag lagt i växel och gasar. Har förstått här på forumet att det kan vara massa olika typer av fel.

Det lustiga var att jag precis gjorde insp1(bmw solna) för två veckor sedan, den har precis gått 5000 mil. Finns det nån garanti på den servicen?

Dessutom så är fri service i 3år garantin fortfarande giltig(bilen är uttagen i mars05) Täcker den garantin felet på min motor?

Tacksam för hjälp.

Jag tycker absolut du ska åka till BMW, servicen har du ju kvar. Det minsta de kan göra är ju att iaf köra en check med datorn och kolla vad det är för larmmedelande. Vet inte vilka fel garantin täcker men du borde ju få nog slags rabatt om det drar iväg i pris tycker man ju.
NS
71
NSD
750i 2009
Pratade med BMW jour service. De trodde det berodde på tändspolarna. Ska in till deras "fast lane" i solna imorgonbitti. Får se då om nån form av garanti gäller eller inte.

Nån som vet vad det kan kosta att byta tändspole?

Tjena. Garanterat tändspolarna... Farsgubbens E46 320 råkade ut för samma sak, inget ovanligt på denna modell.
Hade inte BMW något Godwillåtagande på detta fel?? Kommer inte ihåg vad det kostade, men byt alla på en gång. Annars är det bara en tidfråga innan de andra också lägger ner...

MVH Jocke.
NS
71
NSD
750i 2009
Tack för input.

Är det själva "orginal"-tändspolarna som r dåliga. Eller är det något annat i bilen som gör att de ofta går sönder, orginal som nya? Isåfall är det ju ingen mening med att byta alla.
Yes, det ska finnas någon uppdaterad variant. Efter bytet ska det lösa sig...
NS
71
NSD
750i 2009
Sådär. Nu går bilen som en klocka.
Var inne på BMW solna(fast lane) nu i morse. De konstaterade mycket riktigt att tändspolen hade gått(alt, stängts av när systemet misstänker att den inte riktigt fungerar).

Snicksnacka lite med en av deras tekniker som också bekräftade det som nämnts tidigare i tråden: Att det är dålig kvalitet på "orginal"-tändspolarna. Så de bytte alla till nya av annat fabrikat(kommer inte ihåg vilket). Det gick dessutom på garantin så jag slapp betala ett öre.

Har läst på forumet mycket om att BMW-solna inte är helt hundra. För min del har de däremot fungerat bra de gånger jag varit i kontakt med dem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.