AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
16.028

Provkörning hos bilhandlare nödvändig?

Sida 3 av 3
Med Premium Selection eller tex Volvos Maxitrygg har du två veckors öppet köp. Har för mig att Porsche Approved och Audis motsvarighet har liknande regler. Så vid köp av en sådan bil är kanske en provkörning överflödig om den är grundligt genomgången av verkstaden även om det naturligtvis aldrig finns garantier och alltid undantag som bekräftar regeln (se Cliff Barnes inlägg ovan).

Däremot håller jag med om att en provkörning av en demobil inte kan jämställas med köp av en 5år gammal motsvarande modell i hallen men det säger sig självt då dessa bilar sällan uppfyller de krav som gäller för tex PS eller Approved garanti.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
@peddan

Jag köpte i vintras en nyare PS i Tyskland (den E93 du ser i min profil), av aukt. BMW-handlare. Alltså ungefär den "säkraste" privatimporten man kan göra rent praktiskt, åtminstone som jag ser det. Säljaren skrev, *utan* att jag behövde begära detta, in att jag hade rätt att häva köpet om jag efter provkörning på plats inte var nöjd. Då hade jag visserligen betalat handpenning redan, men ändå - kontrakt är kontrakt.

Wilhelm Svenselius
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Kristoffer L:

Öppet köp ingår inte i Bmw:s Premium Selection...däremot äger du rätten att "byta" den mot en annan bil inom 7 dagar. Och det finstilta i villkoren hade vart kul o se där..

Jag har själv köpt 3 PS och den ena av dem var inte alls så fin som jag förväntade mig efter att man fått hem den och gått igenom den osv.

Gränsen nu är ju hela 12000 mil och 5 år så att alla är som en "nästan ny bmw" i reklamen är ju BS.

Det bästa med PS är ju helt klart 12 månaders garantin utan självrisk som gör köpet extra tryggt.
peddan: Det säger sig självt att man inte kan lämna tillbaka en skrothög eller ta ut bilen på en 1000mil europasemester och sedan byta tillbaka den mot en ny bil efter 7 dagar. Visst finns det säkert finstilt text - men poängen är ju att bilen skall vara såpass grundligt genomgången och ny servad att handlaren kan stå för att skicket verkligen motsvarar förväntningarna. Sen finns det alltid undantag som bekräftar regeln som jag tidigare skrev.

Det är ju därför handlaren erbjuder PS och också en anledning till varför inte alla begagnade bilar hos BMW handlarna uppfyller kraven för PS. Hos många tyska ÅF är det ju bara en del av bilarna som uppfyller kraven för PS.

pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Jag nämnde inte ordet skrothög, bara fakta från PS på BMW:sida, för att inte vilseleda någon...
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Jag nämnde inte ordet skrothög, bara fakta från PS på BMW:sida, för att inte vilseleda någon...
SV
46
SVBL
Mini Clubman 2016
Mazda MX-5 Sport ND
Jag vill bara förtydliga att handlaren i det aktuella fallet inte är aukt BMW-handlare, bilen är inte en PS, handlaren är relativt nystartad, bilarna är i de flesta fall "försäljningsuppdrag" etc.

Något i magen sa: "provkör"... :-)

Jag är dessutom inte 18 år med nytaget körkort utan 40+ med ett vårdat yttre som har möjlighet att köpa bilen i fråga.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
SVBL - jag hade reagerat likadant som du. Det finns fler M3:or, och betydligt fler säljare som kan sitt jobb.

----
BMW CS/SC #6212
Jag har köpt 2 st bilar på bilfirma utan att ha provkört dem först. Funkade bra på båda, kanske bara tur. Men på rätt ställe skulle jag inte tveka att göra det igen (läs firmor där jag redan köpt bil)l

Har dock även köpt bilar som jag provkört, hittat fel på underprovkörning och strax efter köpt, som bilfirman fixat utan gnäll.
Jag provkör sällan bilar jag köpt hos handlare eftersom jag oftast vet vad jag vill ha innan, är man inte nöjd kan man alltid sälja den vidare....
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag håller nog med Narvselius - och en hel del andra i den här tråden. Visst kan man köpa en BMW utan att provköra den, särskilt om det är en nyare bil; jag har också gjort det. Vid något tillfälle frågade säljaren om jag ville provköra och jag svarade att "Nej, det behövs inte, dessutom är det så mkt trafik nu ändå" (Bavaria Solna kl 15 på eftermiddagen).

Skulle jag köpa en bil privat, eller genom försälningsuppdrag eller hos någon som INTE är auktoriserad BMW-handlare så skulle jag självklart provköra den.

Dessutom skulle jag bara bli irriterade om någon säljare hänvisade till "försäkringens giltighet" för att neka en provkörning. Det är nästan en förolämpning mot någons intelligens, särskilt om bilhandlaren kontrar med "jag säljer inga dåliga bilar".

BMW M3 E9X är ju inte direkt unik. När jag tänker efter så provkörde jag faktiskt inte min relativt nyinköpa Z3:a heller faktiskt.
kl
346
klabbarparn
Z3 M-Roadster-98 530D xdrive g30-17
Jag skulle aldrig köpa en bil om jag inte fick provköra den!!

Klabbarparn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.