|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Mattias, aha, jag var ju inte ens nära. Men man kan väl anta att det finns 10 ggr fler körkortsinnehavare i Tyskland? Mvh Johan |
|
Jag har alltid provkört innan kontraktet signeras, och det har alltid varit hos större handlare, minst hälften av gångerna hos aukt BMW-handlare (inkluderande BMW Niederlassung). Vid närmare eftertanke fick jag till och med provköra bilen ensam hos BMW Niederlassung i Hamburg (Offakamp), fast då lämnade jag kvar nära släktingar i lokalen som någon sorts "pant". |
|
|
Jag bör väl tillägga att då jag provkört i Tyskland har det rört sig om objekt som jag visat intresse för på så sätt att jag redan från Sverige kontaktat säljaren och visat mitt intresse, varefter jag rest till Tyskland för att titta på bilen. Hade jag bara släntrat in på firman kan det tänkas att saker och ting sett annorlunda ut. Å andra sidan har det hänt i Sverige att jag nekats att provköra en begagnad bil när jag kommit oannonserat. |
|
kilroy |
Johan (Autopower)* Sommarstugejämförelsen haltar inte alls. En sommarstuga för 600k är en lika stor finansiell investering som en bil för 600k. "Det finns fler också, tex tror jag ingen sommarstuga är tillverkad i 500.000 exemplar och visas både i utställningshallar och på mässor." Om en bil är visad på ett antal utställningar är fullkomligt ovidkommande för den enskilda bilens skick. Vad vi pratar om här är INTE hur bilen ser ut i utställningshallen. Att bilen har rätt storlek för köparen är fullkomligt ovidkommande för bilens skick. Om det är något budskap som medlemmarna på forumet gärna framhåller (med all rätta) så är det att kolla upp bilens skick och dokumentation INNAN köpet. Det framhålls i massor av trådar av massor med medlemmar. Anledningen är att slippa en massa problem som man först upptäcker när man köpt bilen. Helt plötsligt kommer en Autopowerrepresentant och säger att det är inte nödvändigt...(häpp!) Har Johan (Autopower) helt missat alla trådar från medlemmar som anser sig dåligt bemötta av bilhandlare vilket även inkluderar auktoriserade BMW-handlare? Tror Johan (Autopower) att det problemet skulle bli MINDRE om folk struntade i att provköra bilen innan köpet? Det finns en sektion på Autopower som heter Begagnatgiuden Länk Jag saxar några avsnitt ur den... "Sommarhjul skick, däck? Spårar? Klonk i framvagnen?" "Prova synkringarna i växellådan. Vid hastig växling skall det ej skrapa. Dyrt att åtgärda." "Vibrationer vid bromsning? Mycket vanligt! Beror ofta på dåliga bussningar även om säljaren påstår att det räcker att byta bromsskivor. Defekta bussningar kan vara oväntat dyrt att åtgårda." När det gäller E36 "När du är ute och provkör en bil, lyssna efter klonkande ljud från bilen, speciellt när du kör över ojämnheter. I vissa fall kan vibrationer uppstå i farter mellan 100-140 km/h som följd av att framvagnens bussningar är slitna." När det gäller E38 "Bromsarna tar mycket stryk av bilarnas höga vikt. Framför allt är det vanligt att framskivorna slits ner med tiden, blir tunna och/eller slår sig p.g.a. överhettning och blir skeva. Är skivorna skeva uppstår vibrationer i framvagnen när man bromsar med ett bestämt pedaltryck." När det gäller E39 "Bakhjulslagren på tidiga modeller kan släppa in fukt p.g.a. dåliga tätningar/packboxar. Ett malande ljud som ändras när man svänger indikerar ett slitet hjullager." Samtliga dessa fel kan uppträda på förhållandevis nya bilar och som dessutom säljs hos auktoriserade BMW-handlare. Kan Johan (Autopower) förklara för mig (och andra) hur man kollar upp detta UTAN att provköra bilen? Begagnatguiden är ett officiellt Autopowerdokument och som sådant så har det en viss tyngd och betydelse, med all rätta. Helt plötsligt kommer en Autopowerrepresentant och berättar förnumstigt att provkörning av bilar är onödigt!! Hur roligt är det för en 23-årig kille, som lägger alla sina besparingar på sin drömbil (E39 M5), att upptäcka att kopplingen är slut och att bromsarna behöver bytas eller att bilen har något annat fel bara för att han inte provkört bilen innan?? Saxat ur Importguiden (ett annat officiellt Autopowerdokument, skrivet av Johan Söderberg)... Länk "Seriösa tyska handlare bruka tillåta att köparen lånar bilen och utför ett test hos en TüV-station, vilket motsvarar en enklare M-test." Hur var det nu med provkörning av bilar i Tyskland, Johan? Inkluderar inte ett sådant test att man faktiskt provkör bilen?? Patetiskt är ordet. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Så ja killar.. nu får ni lugna ner er.. inte bli ovänner ;) Men klart jag håller med om att man oftast ska provköra en bil för att kunna hitta ev brister. Men fick igång en givande diskution iallafall.. Och rent teoretiskt så kan man alltså köpa en bil utan att provaköra den, om den säljs via en seriös firma och har en varudeklaration. Men i praktiken.. så kan det ju vara en annan sak.. Ha det gött alla.. |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Ojdå, då är man patetisk också. Det var första gången man blev kallad det, men någon gång ska väl vara den första. Egentligen ska man väl inte argumentera med någon som är så snar att ta till personangrepp, men ändå: 1. Sjobusen frågar om man KAN köpa bil utan att provköra. Jag argumenterar då för att man KAN göra det utan att provköra, utan att för den delen bli tokblåst. Åtminstone hos seriösa bilhandlare, vilket också sjobusen frågade. Man MÅSTE inte köpa en bil utan att provköra, jag FÖRBJUDER alltså inte alla att provköra. Sedan får väl var och en bestämma hur de vill göra. 2. Kolla skick är väl en helt annan sak än att provköra? Man kan väl kolla skicket utan att provköra bilen? Har vi ens pratat skick i den här diskussionen? 3. Alla punkter du kopierade från begagnatguiden täcks av MRF-garanti på en bilfirma. Jag skulle kunna räkna upp grejer jag har fått åtgärdat som exempel, men orkar inte. Även felen på den stackars 23-åringens M5 omfattas av garantin. 4. Tyska handlare brukar normalt tillåta att man lånar bilen för test eller provkör i samband med köp, som jag har skrivit både i Importguiden och här i diskussionen. Däremot är det inte lika enkelt och ibland direkt omöjligt. Sedan köper inte tyskarna begbil på samma sätt som vi gör, och som tidigare sagt tycker jag vi ska lära av dem, men det är en annan diskussion. Mvh Johan |
|
Jag tycker att Johan har en poäng i det här med provkörning. Nyare bilar från seriös handlare har jag vid några tillfällen köpt utan att provköra, däremot har jag alltid provkört bilar som jag köpt privat. Jag tycker dessutom att handlarna borde bli mer restriktiva med provkörningar, ett köpeavtal borde vara signat, och en provkörning bara en sista bekräftelse. Jag har också varit ung och haft som intresse att leka spekulant. Herrejävlar vad många bilar jag piskat skiten ur med handbromssladdar, burn outer, fullgasväxlingar...., skulle knappast vilja köpa en sådan vagn. |
|
|
Jag har inte kollat vad en MRF-garanti täcker men jag antar att den är generösare än konsumentköplagen. Men är bilen äldre än 3 år verkar det som att man oftast bara får 3 månaders garanti. Bilar som är äldre än så kommer alltså under månad 4-6 falla under konsumentköplagen och där gäller undersökningsplikt! Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
Jag förstår inte vad man har att vinna på att inte provköra? Tex. när min drygt 1 år gamla E90 köptes hos BMW upptäckte jag vid provkörning obalans baktill vid bromsning pga att bilen stått still länge och de bakre skivorna rostangripits. Dessa fick bytas före leverans, bättre de än att jag upptäckt felet och fått lämna in bilen senare... Jag har inte haft några problem att provköra i Tyskland heller, på med de röda bilhandlarplåtarna bara sen köra, personal från bilfirman åker med, men de har iofs varit mindre handlare då BMW CS #5139 |
|
| Man har naturligtvis inget som helst att vinna på att inte provköra en bil som man har tänkt sig köpa. | |
|
Hej, Bumpar tråden... Jag letar efter en fin M3 E92 och åkte och kikade på en bil i stockholmsområdet. Bilen såg fin ut och jag tittade på den in och utvändigt, samtidigt som en säljare kom fram och presenterade sig. Han betonade att bilen var fin med full historik etc (importerad). Det är ett försäljningsuppdrag åt privatperson som hade åkt på semester, och därför ställt bilen hos aktuell handlare. Vi pratade en stund och jag frågade då den (enligt mitt tycke) logiska frågan: "Jag skulle vilja provköra, ok?" Varpå säljaren förklarade att det inte gick för sig förrän "vi kommit långt i säljprocessen" och "då vi är överens om priset etc". Han angav försäkringen som skäl och att flera andra hade varit och ville provköra, och han hade sagt nej till dem också. Jag förklarade då att jag självfallet vill provköra en bil som kostar 300'+ SEK. Säljaren svarade då att "jag säljer inga bilar som har fel". Mitt intresse försvann och jag sa att jag då kikar på en annan bil istället, och gick ut ifrån bilhallen. I mitt tycke ett märkligt sätt att sälja bilar på, vad anser ni? |
|
| Jag anser att han har rätt köra efter sina egna regler. Nu vet vi heller inte vad han hade för deal med den han förmedlade åt, men att det ska vara en bit gånget i förhandlingen/säljprocessen på en sådan typ av bil tycker inte jag är speciellt anmärkningsvärt. Nu vet jag inte hur situationen såg ut, men om jag råkat ut för den och varit riktigt 100 intresserad, så hade jag nog tagit det hela ett steg till. Härlig trådbump btw :) | |
|
Min personliga hållning i detta är att en nyare bil på en auktoriserad och seriös bilfirma inte behöver provköras. Privata köp däremot är det obligatoriskt av just de skäl som Johan skriver ovan... ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Håller med ovanstående och dessutom har ju auktoriserade handlare oftast liknande demobilar om man nu är ute efter en upplevelse, så då är oftast provkörning överflödig. Jag köpte en begagnad XC90 i fredags osedd hos en Volvohandlare men bilen var genomgången och hade 2 års garanti - där hade en provkörning känts ganska överflödig. Men en bil som begagnad M3 hos en mindre eller oberoende handlare hade jag helst velat provköra, mest för att begagnade prestandabilar ofta utsetts för ett annat slitage och reparationer är dyra. Påståendet att våra bilar saknar fel är bara dumt tycker jag, alla bilar slits på ett eller annat sätt. Innan jag köpte min 997 var jag runt och kollade på flera bilar innan jag bestämde mig. Så här i efterhand är jag tacksam för det då detta gav mig en bra bild över hur det skulle kännas |
|
|
Tack för era synpunkter. För mig känns det naturligt att provköra en bil, speciellt som det var hos en oberoende/icke-märkeshandlare samt att bilen gått 9300 mil och är privatimporterad. Samtidigt har jag förståelse för att "kunder" kommer och "kör skiten" ur en prestandabil. Svårt... Man kan ju också se på spekulanten om man bara är ute efter att "gasa", eller hur? :-) Jag letar vidare. |
|
| Man får väl se det som ett kvalitetsbevis om x antal 18åringar inte lyckats köra skiten ur bilen, och har de lyckats får bilen stå kvar. . Det finns kvaliteer i bilen som ej går att utläsa i papper, väggrepp, ljudnivå, styrkänsla mm. Saker som en kort provtur genast avslöjar./ Behåll provturen! | |
| Måste hugga liv i en 6år gammal tråd! Johan: Är med på din bana hur du tänkte 2008, tänker du likadant ännu? Har själv varit runt på ALLA firmor i stan och låtsas vara intresserad! Har provkört en hel hög motorstarka bilar och kan säga att vi 18åriga snorvalpar behandlade inte dom snällt:( På den tiden visste man inte att man skulle varmköra en motor så man höll konstant varvstopp på varje växel och toppade ur dom hela bunten. vart väl lite burnouter oxå och diverse misshandel! Så JA helt klart ska iaf säljaren åka med i bilen, eller så ska de vara förbjudet för provkörning! Eller hur ska man lösa de annars? Jag hade aldrig i hela livet köpt en bil som jag kört för 14år sen! Konstant kallvarvning och bredsladd. | |
|
Min erfarenhet är att en provkörning med demobil aldrig kan ersätta att faktiskt provköra det objekt man tänker köpa (givet att det är begagnat). Själv provkörde jag en demobil först för att se om modellen och motorn var rätt för våra behov (ex går barnvagnen i?). Dumt nog lät jag mig sen övertygas av säljaren att provkörning av det objekt vi ville köpa var onödigt då det var en premium selection bil med få mil och som var mindre än ett år gammal. Första som hände när bilen rullat ut från hallen (och hade varit ivägskickade på lackbehandling!) var att centrallåset fick tuppjuck och åkte upp och ner sporadiskt. Det borde verkstaden själva sett innan dom lämnat ut den med tanke på att den varit ivägskickad på lackbehandling, men nu gjorde dom inte det. Då hade med all säkerhet jag själv märkt det innan om jag bara provkört, men nu gjorde jag inte det. Kostade mig att köra tillbaka till verkstaden och lämna in bilen för reparation som förvisso var gratis (garanti) men ändå orsakade mig lite trassel då jag nu var utan bil i 3-4 dagar och kör många mil i tjänst. Läxa att lära: Provkör alltid begbilen innan köp. |
|
|
Självklart provkör jag en bil innan köp. Är det en ny bil så går det väl an med en demobil, annars ska det naturligtvis vara bilen jag köper. Begagnade bilar har *alltid* skavanker, det är inget konstigt eller förkastligt med det, men som köpare måste man ta på sig en del av ansvaret i att informera sig själv om dem, för säljaren kanske inte vet om dem (!) eftersom han själv är van vid att köra bilen och kanske tror att den ska vara så. För flera år sedan, när jag var på jakt efter min egen första bil, så var jag förbi en stor Mercedes-handlare och bad om en provkörning av C-klass. Visst, sa handlaren, och visade mig till en väl begagnad C-klass av äldre generation. Var den underförstådda meningen att det är så liten skillnad på olika generationers C-klass att jag lika gärna kunde spara pengar genom att köpa en gammal...!? Det blev BMW istället, vilket jag är glad för idag. Där lät handlaren mig susa ut genom grinden med en sprillans 3-serie coupé och även om det inte blev just den jag köpte så var intresset fött... :) Wilhelm Svenselius |
|
|
Det är ju även så att man har har en viss form av undersökningsplikt som privatperson vid begagnatköp, i dem flesta köpekontrakt tex så skriver man under på att köparen provkört bilen och köper den i befintligt skick. Hur fan går det ihop då om man betalar först o provkör sen:-) Vad det gäller just M3 så säljer sig den bilen absolut bäst vid provkörningen.. Generellt annars så finns det ju jättemycket att kontrollera vid just provkörningen, vibrationer, vindbrus från konstiga ställen, stabilitet, kopplingens kondition, ac:n, andra missljud vid riktigt varmkörd motor etc. Annars håller jag med om att ett köp av en nyare Premium Selection kanske tom i utlandet gör provkörning omöjlig och då blir det ju lite grisen i säcken men dem är ju oftast schyssta.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.