AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
16.026

Provkörning hos bilhandlare nödvändig?

Sida 1 av 3
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Funderar på att inhandla en e39:a (årsmodell 98-00) inom snar framtid.

När man köper en bil provat så gäller det ju såklart att kolla bilen noga innan man köper för sen blir det svårt att kräva nån ersättning från föregående ägaren som är privat.

Men, om man köper en begangnad bil på en seriös bilfirma, måste man då egentligen provköra bilen? Jag menar man har ju typ 6 månaders konsumenträtt (eller vad det nu heter) som gör att alla fel som kan ha tänkts vara på bilen när man köper den måste bilfirman åtgärda?

Så borde väl bara vara att kolla upp pappren och att service är gjord som den ska, sen har man typ 6 månader på sig att "provköra" bilen...??

Tänker jag helt fel eller??
Att inte provköra bilen är ungefär som att beställa en flickvän på postorder. Dvs mindre genomtänkt.
Bilen kan exempelvis ha ett mekaniskt slammer som anses normalt av bilfirmans mekaniker, vad gör du då?

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Skulle aldrig köpa en bil utan att prova den först!
Jag har råkat ut för en bilhandlare som sa att om jag lovade köpa bilen så fick jag prova den inte annars, och en handlare som hävdade att jag inte skulle provköra hans bil för "har man kört en 540 så har man kört alla"
gissa hur sugen man blev på att köpa deras bilar?

............Mattias.........
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Fel som du upptäckte eller BORDE ha upptäckt vid en undersökning är inte handlaren ansvarig för enligt konsumentköplagen. Så det är helt klart nödvändigt att provköra bilen även vid köp av en bilhandlare!

Man ska sikta på att vara bra!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om bilen är varudeklarerad så behöver du strikt lagligt sett inte provköra den för att kunna reklamera hos en firma. Då har ju firman intygat att allt är korrekt - dvs egen undersökning är inte nödvändig.

Läs här: www.mrf.se

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Precis så var det ja som du säger Lövet.

Visst skadar ju aldrig att provköra (vilket jag nog alltid kommer göra ändå) men kan ju vara bra att veta hur det funkar..

Så om bilen är varudeklarerad och att det på det pappret inte står om nått fel så ska det alltså betyda att allt på bilen ska fungera felfritt och att allt är i nogorlunda bra skick??
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
I Varudeklarationen skriver handlaren "N" för det som är "normalt skick" för mil och årtal. Som ju vi alla vet så har vi alla egna preferenser för vad som är normalt skick, inte sant?! Varför skulle man inte provköra och undersöka den näst största utgiften/investeringen man gör här i livet?! Skulle du köpa ett hus utan att göra en besiktning eller kolla skicket på visningen?
Att bara köpa på måfå och sen tycka att handlaren ska stå för resten är befängt och knappast sunt förnuft oavsett vad som står i några papper. Handlare har ju satt sig på tvären förr och dessutom, tänk på all den tid du får lägga ner på att föra diskussioner med säljaren, lämna/hämta bilen på verkstaden för sånt man med största sannolikhet hade upptäckt när man provkört bilen och synat den lite närmare...
Men men, vi är alla vuxna och vissa vill göra det den krångliga vägen.

M V H
Stephan

Min bil: Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ta en provtur. Det är ju ingen plåga att köra lite BMW, eller? ;)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Och sedan tycker jag att man bara skall kalla det utgift och inte investering ;)
Enda gångerna man bör använda ordet investering i samband med bilköp är nog vid köp av någon gammal klenod, annars är det nog ren konsumtion. Men investering i körglädje kan man väl säga då..
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Jag vetesjutton om man egentligen behöver provköra. Jag har köp osett utan att provköra, och de fel jag upptäckte när bilen kom fixade bilfirman utan gnäll.

Jag tycker egentligen inte att bilhandlarna borde tillåta provkörningar på det sättet de gör idag. Jag menar, vilken snorunge som helst (i princip) får ju ta ut en kall BMW från handlaren och piska skiten ur den. Hur kul är det att köpa en begagnad BMW för 250 lök och sedan kommer grannens son över och berättar att han ritade "donuts" med samma bil helgen innan?

Jag tycker inte att bilhandlarna borde tillåta provkörning utan påskrivet kontrakt. Sedan ska naturligtvis kontraktet vara möjligt att bryta om man upptäcker ett fel vid provkörningen, men annars ska affären vara klar. Då menar jag priset förhandlat, kredit godkänd, inbyte testat och allt klart för att köpa bilen. Då skulle bara de seriösa få provköra bilen, vilket jag tycker är rätt.

Jag hade det själv som helgnöje i 18-årsåldern att åka runt bland bilfirmorna och testa roliga bilar. Då förstod man inte bättre, så bilarna fick verkligen bekänna färg om man säger så.

Hade jag fått sitta en halvtimme och förhandla pris och skriva kontrakt innan så hade jag naturligtvis inte orkat. Nu tog det 5 minuter att få provköra dåtidens värstingar, egentligen helt förkastligt av både mig och bilfirmorna....

Mvh Johan
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Johan: Jag håller INTE med dig! En stor del av bilköpet är att bestämma om bilmodellen passar för dig - inte bara om det aktuella exemplaret är av god kvalitet. När jag köpte bil nu senast utvärderade jag tiotalet olika bilmodeller genom att provköra dem - i de flesta fall mer än en gång.

Hade någon av bilhandlarna i det fallet krävt att jag skulle genomföra affären först hade jag helt enkelt vänt i dörren.

Men, jag är ju fullt medveten om att demobilar har en hård start på livet och jag skulle tänka både en och två gånger innan jag köper en så'n.

/ElakaKatten
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Fast klarar 110 miljoner tyskar att utvärdera och köpa bil utan att provköra så ska väl vi svenskar också klara av det....

Mvh Johan
Tyskar provkör väl också bilar?

Självklart så ska man ha möjlighet att provkör bilar så att man kan kolla vilken bil som passar en när man ska byta bil.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Nej, i Tyskland går det inte att åka runt och provköra bilar hur som helst. Nya bilar får man självklart provköra (dvs demobilar), men begagnade släpper de ogärna ut på provkörning, ens efter påskrivet kontrakt.

Mvh Johan
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har aldrig haft problem att få provköra bil i Tyskland, men vid provkörningen har alltid en säljare följt med.
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Hur är det tex med AC systemet då när man köper en beganad bil? Alltså jag har haft sån otur med mina bilars ac, kvittar om bilen varit ny eller gammal.. ACn verkar alltid gå sönder i mina bilar.. (Kan det vara fel på operatören? ;)

Måste ju vara svårt att få tex en bilfirma att stå för den kostaden om ACn fungerar när man köper bilen.. men lägger av en månad senare??
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Jag skulle ALDRIG ALDRIG köpa en bil utan att ha granskat den i samtliga sömmar och givit den en rejäl provkörning, på både långsam och snabb väg. Kan inte för mitt liv begripa hur någon kan anse att det inte borde tillåtas?? NÅGON form av självbevarelsedrift har man väl när man ska spendera sina slantar, såvida man inte är så sjukligt rik att det kvittar...
kilroy
Naturligtvis ska man provköra en bil innan man bestämmer sig. Lika naturligt ska bilhandlare acceptera att bilen provkörs innan köp, annars går man till en annan bilhandlare.

Jag har provkört massor av bilar i Tyskland och aldrig haft några problem.

Skulle Johan (Autopower) köpa en sommarstuga för 600k utan att titta runt i kåken först...???

Julen är visserligen över men vissa tycks fortfarande tro på tomten.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Johan
Tyskland har 82,8miljoner invånare så jag tvivlar på att 110miljoner av dessa har körkort!

.........Mattias..........
Sjobusen: Jag köpte en bil med AC som det senare skulle visa sig att den tydligen inte fungerade när jag väl skulle använda den. Det slutade med att jag fick en komplett genomsökning med spårvätska och ny kondensor till den milda priset av xxxx utbytt mot en ny.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Jo, jag har också provkört massor med bilar i Tyskland, men efter påskrivet kontrakt. T.o.m. då blir de nästan förnärmade att jag vill provköra bilen, de förstår liksom inte meningen. Men nu pratar jag auktoriserade BMW-handlare, inte småskuttar med byggbarack som kontor. Dessutom ska det skrivas försäkringspapper osv, så det är knappast lika enkelt att provköra i Tyskland som i Sverige.

Jag har i alla fall åtskilliga gånger köpt bilar i Sverige, som jag inte har provkört, ibland inte ens sett på bild. Jag menar, en 1,5 år gammal X5, vad kan vara fel på den? Eller en 2,5 år gammal E61? Vad är meningen med en provkörning? 98 % av bilköparna missar i alla fall samtliga fel som ev. finns på bilen. Det blir ju bara en falsk säkerhet. Allt som är trasigt täcks ju ändå av MRF-garantin. Självklart har det uppkommit fel, men det har inte varit något gnäll från bilsäljaren, de har bara fixat felen. Tror knappast jag hade hittat de felen under en provkörning....

Ni kanske tycker det är jättekul att bilen ni nyss har köpt har varit ute på 10 provkörningar där 18-åringar har gasat skiten ur den, men jag tycker inte det. Jag skulle hellre se att inga bilar provkördes innan kontaktet skrevs. Är man som köpare seriös så skriver man självklart ett kontrakt!

Sommarstugeliknelsen haltar i många avseenden. Självklart kollar jag upp bilmodellen innan, jag menar om jag vore 3-barnspappa så skulle jag självklart kolla så att bilen är stor nog. Sedan har sommarstugeköpare stora krav på undersökningsplikt, medan MRF-garantin inte kräver någon undersökning. Det finns fler också, tex tror jag ingen sommarstuga är tillverkad i 500.000 exemplar och visas både i utställningshallar och på mässor.

Tomte-otrevligheten säger för övrigt mer om dig själv än om någon annan.

Men vid privatköp provkör jag alltid, för privatpersoner ljuger så tungan blir blå utan att ens reflektera över det....

Mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.