|
|
|
|---|---|
|
Jag har lagt på mina nya vinterdäck på 17" M-original fälgarna men jag har ett litet problem. När jag svänger åt vänster så tar fälgens inner kant som är ca 0,5cm i dämpar röret lite grann så det låter, ytters lite. Men när jag kör rakt fram och svänger åt höger så låter det ingenting. När däcken pekar rakt fram så får man in fingret mellan fälgkanten och dämpar röret på höger sida utan problem, men på vänster sida så får man inte in fingret. Det konstiga är att det satt på sommar däck med samma dimension (235-45-17) fram och då lät det ingenting!? Kan det vara så att man måste göra en framvagnsinställning? eller har någon annan haft liknande problem? MVH / A "BMW, När Du Älskar Att Köra" | |
|
Någon som har samma eller liknande problem..?? Jag tror att bilen måste få en framvagnsinställning då sommar däcken som satt på var lite snedslitna. Vore enormt tacksam för tips och råd.. MVH / A "BMW, När Du Älskar Att Köra" |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tja det kan inte vara så att du fått en bakfälg på framaxeln? ///MVH Hasso Länk |
|
hasso: Vadå, är det olika bredd på original M-fälgarna till en e39? Jag har för mig att det är 8" runtom...? eller har jag fel.. MVH / A "BMW, När Du Älskar Att Köra" |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Normalt är M.paketfälgarna 1" bredare bak och det lär ju stämma med ett pekfinger :) ½" =problemet löst :) vilket innebär att man har 245/255/40 bak o 235/45 fram i däckbredd på sommarhjul. ///MVH Hasso Länk |
|
hasso: står det inte någonstans på fälgens utsida eller måste man ta lös alla fälgar för att se de på baksidan?? Är du säker på att det stämmer att bak är 1" bredare än fram? MVH / A "BMW, När Du Älskar Att Köra" |
|
Det står tryckt på insidan. Så det är bra du skruvar. Jag var senast i Onsdags och inspekterade en uppsättning M.paketfälgar till E46, till en kollega i Malmö som hittat en blocketannons. 7½ och 8½.X17 Du lär väl kunna lista ut vilka två du ska skifta utan att behöva skruva bort dom. Lär nog synas med blotta ögat om du har samma dimension på däcken på alla fälgar. ///MVH Hasso Länk |
Exempel:Länk ///MVH Hasso Länk |
|
hasso: Ska se efter idag....hoppas att bara det var problemet,,,,då kan man skratta åt det iaf... MVH / A "BMW, När Du Älskar Att Köra" |
|
|
Hej. Jag har M66 parallelleker fälgar original med bredden 8 tum fram samt 9 tum bak, så det Hasso skriver är korrekt:) Dock så ska jag till sommaren införskaffa M65 fälgar, M5:ans 18 tums original shadow crome. Då tänkte jag precis som du ha mina M66 fälgar som vinterfälgar men fick just det problemet att bakfälgarna är 1 tum bredare vilket inte är riktigt optimalt för 235 breda vinterdäck, ialla fall enligt min mekaniker. Vore intressant att veta, om du nu har 235 breda däck på 9 tums fälg, hur du upplever detta när du kör bilen samt hur det ser ut. Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
hasso: Du hade alldeles rätt....jag bytte fram och bak på vänster sida och nu går den som en drömm ,,,och det bästa av allt ,,inget är nött eller skadat. ¨Jag tror att jag hade för brottom när fälgarna skulle på ...men men man lär sig av sina misstag.. Fast jag var 100 på att det var samma bredd runtom. grodan kermit: Det är skitsnack. Det funkar hur bra som hellst....och framför allt,, det ser bra ut också... Jag har tagit jätte många bilder på pärlan,,, jag ska bara ta och ladda upp dem.. MVH / A "BMW, När Du Älskar Att Köra" |
|
Det satt 215/55/17 runt om på 7½-8½ Mpkt- E46 fälgar som jag kikade på förra veckan. Verkad funka alldeleles utmärkt. ///MVH Hasso Länk |
|
Hmm. Där ser man. Ja, då borde jag kunna "sko" mina M66 fälgar med 235/45 däck till nästa säsong trots den bredare bakfälgen. A: Det blir roligt att få se bilder på din individual bil. Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
grodan kermit: Japp...det kommer inan veckans slut... MVH / A |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.