|
|
|
|---|---|
|
Hejsan jag tänkte kolla vad som är säkrare ur säkerhetssynpunkt om man ska ha diffspärr eller ej på en 325 e30 på vintern. Om det är halt ute vilken bil kommer krocka först, den med spärren eller den utan. Och snälla motivera era svar. tack | |
| alltså ? :) beror väll på föraren. | |
| Den med diffbroms är ju slängigare i baken än den utan. så jag skulle lägga mina slantar på den. men kör man fast är ju diffbroms skönt. själv har jag diffbroms på e30in och det är riktigt kul! | |
| Den bilen som har diffbroms kommer ju onekligen att vara lite mer sladdbenägen, men precis som "Zombs" skriver, det beror ju på beteendet hos den som kör. | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
En diffspärr gör att du tar dig fram bättre på halt underlag,men med en viss risk att bilen går i sidled samtidigt. Under säkerhetssynpunkt för en ovan förare,tror jag att en utan diffspärr är bättre. Men vilken som krockar först,är väl lite svårt att säga....båda har ju samma bromssträcka bla! =) Men absolut bästa är ju då en diffspärrad med antispinn system. |
| Ok tack så mycket för era svar | |
|
Hej Makaveli. Vilken som krockar först är stört omöjligt att svara på. Handlar ju väldigt mycket om omständigheter. En bil som har diffbroms kan upplevas som mera sladdbenägen än en bil utan. Detta beror på att bägge bakhjulen driver. Fördelen med diffbroms är ju att det är lättare att ta sig fram på dåligt underlag. Speciellt halka. Jag har en gammal e30 med diffbroms som jag har haft i 14 år. Det är en helt fantastisk vinterbil. Bor i Norrland med vinterväglag nästan halva året. Det som kan vara en nackdel är att om man är lite för het på gasen vid exempelvis en omkörning och det släpper, så är det lättare att få ett kast på bilen. Detta pga att bägge hjulen släpper. Vilket inte händer lika lätt på en bil utan diffbroms. Nu är det ju så att mycket handlar om kunskaper och att man lär känna sin bil. En e30 är ju väldigt kommunikativ med föraren, så det är ju väldigt lätt att känna hur den beter sig. En av fördelarna är att det är väldigt lätt att styra bilen med hjälp utav gasen. Vilket inte är lika enkelt utan diffbroms. Hoppas du blir nöjd med svaret. Mvh Danne. |
|
|
Jag har diffbroms och antispinn på 535an. Bästa vinterbilen jag haft! Om jag vill köra som vanligt, lugnt och säkert så har man antispinn på. Vill man leka så klickar man bara ur den och köör :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.