AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.614

Hade jag ovanlig tur när jag eftermonterade varvräknare i min E30?

Tjena alla morgonpigga!

I förrgår satte jag i varvräknare i min E30 316 -90.
Läste mycket om proceduren innan på diverse forum och allt pekade mot att det skulle bli en heldag med lödkolven :)

Jag inhandlade ett instrument från en 318is -88 av en kompis, plockade ur det gamla - det med jordens största klocka i ( kanske är det som atomurverket i Frankfurt får sin signal från :) ) - satte i det "nya", vred på nyckeln och ALLT funkar!!! Både varv och momentanmätare + allt annat då förståss.
Kan tillägga att orig. mätaren är VDO och den "nya" är Motometer eller vad det nu heter.

Får man ha sån tur ostraffat eller kommer nåt annat mindre bra hända nu som en kompensation tro? :)

Nåväl, trevlig Lördag på er!
El
311
Elwood
523i Touring
Ja att kombinera Motometer och Vdo märkte jag också att det inte var några problem alls. Inte ens att ta lösa delar innifrån ett VDO och flytta över till Motometer var några problem. Jag har Motometers varvräknare och hastighetsmätare i ett Vdo hus i min 318 nu :)
Ji
343
JiiPee
528i Touring -99 svart II
Porsche 928 S4 -90
"( kanske är det som atomurverket i Frankfurt får sin signal från :)"

Hahaaaa...
E3
1
E30 SS
E30
E46
Menar du att du bara tog av det gamla och satt idet nya, och vipps så funkade det?
Verkar vara för bra för att vara sant!
Ja, precis! Skruvade ur det gamla, kopplade loss den vita och den blå kontakten på baksidan, satte i kontakterna i det nya instrumentet med varvräknare och hoppsan hejsan.....det funkar!
Jag läste som sagt en del om detta innan jag beslutade att fixa varvräknare och räknade således med att få löda och ändra lite, men det behövdes alltså inte.
Kan det kanske vara för att min bil är tillverkad sent 90 så det var bland dom sista E30 Coupé som gör det? Allt fördraget för att testa innan E36 kommer.
Jag vet att Volkswagen har gjort så på tidigare modeller typ Golf/Jetta. Att det sista året för den karossmodellen hade ALLA ledningar dragna i bilen, till ALLA extra funktioner.
Jag hade en 97a Golf GL innan och då fanns kablar till DSP Sound, Navi, och annat redan färdiga i bilen.
Visa användare
281
Hova
Bmw 325iA -09
Bmw 316ti compact -04 (egentligen min fru´s)
Bmw 320i -00
Bmw 520iA -94
Bmw Z4 3,0 roadster -03
Bmw 528iA -86
Bmw 316 -76
Jag hade en 316 -76 en gång för hundra årsedan som jag plockade ur klockan i instumenthuset och satte dit en varvräknare istället från en 518 från slutet av 70-talet - början av 80-talet.
Fungerade direkt då det var framdraget kontakter för detta redan från fabrik.
Nu kommer väl en diskussion igång om "vad ska man med en varvräknare till".
Mitt svar är då: Det är mycket roligare så:)) Inget annat.

En riktig karl lyssnar på Ac/Dc.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.