AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
901

Trasig anslutning på generator

ww
7
wwedd
525TDS Touring -95
Har skaffat en begagnad generator som jag ska byta till.
Nu är det så att D+ anslutningen (M6-bult) är lös.
Kan man koppla in D+signalen nån annanstans, t.ex. direkt på laddningsregulatorn för att slippa riskara att bulten en dag går sänder helt?

Du skall inte köra med generatorn om anslutningen är lös, den måste fixas till. Stor risk för kortslutningar och följdfel om du kopplar in dig med kabeln på annan plats.

FP
ww
7
wwedd
525TDS Touring -95
Anslutningen i fråga är ju bara fastlöd på kransen som alla kablarna till statorn sitter fast i bland annat, om jag hittar en annan anslutningsmöjlighet (säkrad mot kortslutningar) så borde det väl funka...
Svårt att svara på per distans. Du måste ju avlägsna alla rester av den gamla anslutningen i så fall. Det verkar som du menar B+ (huvudanslutningen), inte D+ som brukar vara en klen anslutning. Om det är B+ så kan den normalt hantera 50-100A eller mera, svårt och riskabelt att fixa detta med annan typ av anslutning. Obs att generatorn ansluts osäkrad mot batteriet osv, jag hade aldrig moddat dessa anslutningar med risk för bilbrand osv

FP
ww
7
wwedd
525TDS Touring -95
Anslutningen som är paj är D+, M6-bult. B+ har M8-bult som anslutning.
Båda är skyddade under en kåpa. Tycker också det verkar lite väl grov anslutning på D+ om jag fattat det hela rätt... Själva bulten är bara fastlödd i ett separat gods som sedan också är kopplat till b.l.a spänningsregulatorn. Eftersom det är D+ det handlar om, och då också inte så så stora strömmar tror jag att det ska fungera ;)
Ska mäta med multimeter imorgon så det inte finns några gömda resistanser någon stans...
Jepp, det är riktigt att D+ inte överför några stora strömmar, i princip endast start av laddning och referens till laddningslampan osv. Det var din beskrivning att den sitter i "kransen där kablarna från statorn sitter fast i" osv som kan vilseleda lite. Vid drift kopplas spänning från statorn via tre dioder ut på D+ och den får inte kortslutas till jord osv. Om du inte kan använda anslutningen eller löda fast den på sin plats så måste den isoleras från generatorns chassi osv. Den går ju genom en isolerbussning osv, är denna oskadad?

FP
ww
7
wwedd
525TDS Touring -95
Har nu kopplat in den "nya" generatorn, altt verkar funka bra.
Om du tittar på
Länk
så ser du regulatorn som sitter på generatorn. Har nu kopplat in sladden på den lilla öglan som är markerad med D+.
Kollade med multimeter och resistansen mellan den öglan och den vanliga anslutningspunkten var 0,8 ohm, och det beror nog på dåliga kontakter på multimetern.
Får hoppas på att den laddar som den ska nu och ett tag framöver... ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.