AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.823

Felsökning på bmw verkstad!

Visa användare
321
Tolfan76
Letar!!

BMW CS #6835
En snabb fråga bara. Är de någon som vet kostnaden för felsökning hos bmw-verkstad (M5 -94)??

Mvh Magnus Tolf
Ja det gör jag...ungefär från 700 kr och uppåt...the sky is the limit...Men om du menar endast en sk "felkodsavläsning" så ligger det runt de 700 skulle jag gissa, hittar man inte felet då får man söka på det gamla hederliga sättet o då tickar timmarna iväg...
Vad har du för problem med bilen för övrigt?
Visa användare
321
Tolfan76
Letar!!

BMW CS #6835
Aha....japp de var "felkodsavläsning" jag tänkte på, tack!
Nja asså ja tillhör nu den kategorin "kör mer än jan kan meka".
Men iaf bilen ligger lite lågt i temp (för lågt) men när ja stannar vid en korsning stiger den över halva mot rött!? Servon låter även konstigt när bilen är kall och man svänger..även när man startar bilen och står still så låter den konstigt om servon men bara nån sekund typ!? Hmm...förstod du något av detta=)

Mvh Magnus Tolf
Förmodar att du kollat att du har rätt mängd servoolja i? annars borde det vara troligt fel gällande missljud från servon.
Byt termostat OCH vattenpump (bra att göra detta i förebyggande syfte, det gjorde jag iaf). Gällande missljudet från servon så kan det mycket riktigt vara låg oljenivå...Fyll på rätt sorts servo-olja till korrekt nivå o hoppas på det bästa (har för mig att det skall vara Pentosin, det är iaf INTE vanlig sk "hydraul-olja" eller liknande som du kan köpa på macken), kan ju även vara en något slirande servo-rem tex...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ang. temperaturen låter det som om termostaten inte stänger ordentligt.
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Kärvad termostat som alltid är öppen? Sen beror det väl iofs på hur mycket mot rött den stiger när du står still?
Visa användare
321
Tolfan76
Letar!!

BMW CS #6835
oFFkeFF- när jag har märkt att den stigit har jag stängt av...de är vid längre stopp...kan tex inte gå ifrån bilen för länge när den står på tomgång (inte för länge, alla miljövänner) De som oroar är att den inte går upp i temp, antar att den drar mer bränsle och de måste väl slita på motorn när den inte är i rätt temp?

Mvh Magnus Tolf
Visa användare
321
Tolfan76
Letar!!

BMW CS #6835
sad_ant- ja de finns servo olja i....den ska man väl byta...hur ofta?? Antar att de är remen då!

Mvh Magnus Tolf
Visa användare
321
Tolfan76
Letar!!

BMW CS #6835
Dawwe - Bytte du termostat och vattenpump själv? Vad kan de kosta på bmw? haha....tummen mitt i!

Mvh Magnus Tolf
Japp jag bytte själv (finns några bilder i min blogg här på Autopower)...Termostaten köpte ja på Mekonomen (samma som på BMW men utan BMW-stämpel, dock halva priset. Vattenpump köptes hos BMW för ca 1600 har ja för mig). Själva bytet är enkelt, om man har lite skruv-vana. På verkstad skulle jag tippa på en arbetskostnad på mellan 2-3000kr (ca 3 timmars jobb)
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Stiger tempen upp mot rött när bilen står still då är ju även viskokopplingen i fläkten slut så byt den innan topplockspackningen går.
Visa användare
321
Tolfan76
Letar!!

BMW CS #6835
ajaj...nu vart de lite latin...vad har "viskokopplingen" för funktion!?
Ska man byta allt på en gång lr kan man vänta med något utan att de blir dubbelt jobb?? (byta termostat, vattenpump, viskokopplingen)

Mvh Magnus Tolf
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Den sitter på fläktens centrum och dess funktion är att den ser till att fläkten börjar driva när motorn blir för varm.När den är dålig då snurrar den bara med lite lätt.Den ska köpas ny då detta är ett vanligt förekommande fel och köper man en på skroten så är den förmodligen också dålig.
Visa användare
321
Tolfan76
Letar!!

BMW CS #6835
2002tii - Tackar för lektionen!

Mvh Magnus Tolf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.