|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag kör också året runt. Som några andra redan konstaterat, bilen är så för--nnat härlig så jag skulle aldrig kunna tänka mig att åka en tråkigare bil bara för att det är vinter halva året. Att det blir mer slitage i form av stenskott och eventuellt salt är väl inte så farligt, det går ju till stor del att påverka själv genom tvätt och avstånd till framförvarande. Största kostnaden på dessa bilar är alltid värdeminskningen och den finns där även om bilen står still, bara extremt många eller få mil har betydelse. Några stenskott extra har väldigt liten inverkan på värdet om någon. Viktigare är att man är varsam och inte snålar på service och underhåll. Så njut bilen året om, M-diffen är som gjord för vinterföre! |
|
| körde min m3 e46 två vintrar, det som är skönt är att det inte ens blir vinter i Sverige! But beware, bakdäcken lär bli blankslitna när ni drar på på torr väg! | |
|
Som tråden redan tar upp, det bilar mår bra av är att användas, samt att bilmekanikerna och reservdelsfabrikerna skall ju hållas med jobb de med:) Mvh Asken |
|
|
Jag kör min året runt med dunloop odubbat på orginal 18" fälgarna. Jag skulle rekomendera att köra smalare däck, det är lite för halt att köra med 255 sulor bak, annars är det inga problem. |
|
|
Nu var det inga vinterdäck med till denna, men den var otroligt fin enligt mig. 255 bak gjorde den väldigt spårkänslig, ett fenomen jag känner igen från min 330d, som gick på 235 däck 18" Hade 12 ägare dock vilket gjorde mig lite brydd. Ett telefonsamtal till VV och en serviceminded personal gjorde att jag fick ut ALLA uppgifter from den var ny.tom att den var stoppad i Malmö 2004 av polis, flygande bes, nedslag på 2 däck. Bes 26 Sept 06 visade felindikation motorelektronik, men nu fanns inga felkoder i den, jag tog med mitt Boschinstrument & kopplade upp mig. Det gjorde att dessa 12 ägare egentligen inte spelade någon roll. Att mäta är att veta Min verkstad Länk MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
| körde också min förra M3a på vintern, inga problem alls, såg fräschare ut än de som va avställda under vintern ;)... Bilar är till för att användas annars är det bortkastade pengar, Sist jag avställde en bil var jag 19 år och efter att man inte fick en krona mer för bilen så bestämmde jag mig för att bruka alla mina bilar framöver o så har det blivit. Med bruka menar jag inte att köra skiten ur de utan använda de som de är gjorda för | |
| jag kör bara min under sommarhalvåret...den har aldrig varit vinterkörd och det syns verkligen både under och runt omkring bilen jämfört med en som rullat vinter....får se om jag säljer den till våren till förmån för en ännu roligare bil.... | |
|
Får nog lägga ner mitt M3 projekt. Har blivit idiotförklarad av vänner & mina närmaste när det gäller att köra på "det andra bränslet". Tydligen så ses det som ett tjänstefel att den gammal dieselmek åker bensinare och jag kan till viss del förstå dom. Blir till att kika på en 335d istället, inte helt fel det heller, men hua vilka priser, 150000 mer än för en sjysst M3:a som läget är nu. Får se vad dom tappar i pris och när en annan har råd att investera i en. Ha det bra alla M3 ägare, och tack för att ni tog er tid att skriva i min topic, det var intressant och kul att veta att ni verkligen använder era bilar. Att mäta är att veta Min verkstad Länk MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
|
Ähh, man måste ju inte köra med sånt man jobbar med. Polaren utvecklar förbränningsrum till diesellastbilar, hans hobby är tvåtaktsracers på fritiden. Skulle vilja ha en diesel som andra bil igen dock.. |
|
|
Klart karln ska ha en M3:a. Vad tror du mina grannar i radhusområdet säger om 2 850:or som brukas året runt? Där är Volvo, Citroen och Hatusubushi är normgivande förutom småbarn och trams om tvättstugans städning eller fjärrvärmeanslutning? Ännu mer förvirrade blir de när jag kommer med "3:e bränslet" , biogas och ber grannens ungar lukta på den "rena luften" som kommer ur avgasröret. E90 har inte tillstymmelsen till samma kvalitet som E46. Även om den är en fin bil i sig. En gul M3:a med regplåten VACKER det borde du åka. Sen en riktigt gammal sunkig 524td med en 740D motor i som du kan låna ut till dina vänner och bekanta mot skälig ersättning. Mvh Asken |
|
|
VACKER ? Nja, tycker nog att min egen skylt FUN2DRV passar bättre eller? Vi får se hur det går. Att mäta är att veta Min verkstad Länk MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
| Bilarna blir ju blästrade nertill av allt smuts och grus, hade jag en m3 E46 så skulle den få slippa vintern Min E36 M3 jag hade åkte jag däremot på vintern med men det var sista gången | |
|
Då har du ju plåten klar. Tror inte du vågar köpa 850 sa en bekant till mig, så jag får väl säga tror inte du vågar köpa M3 till dig:) Mvh Asken |
|
|
Hej. Detta handlar nog inte om huruvida bilen är att köra på vintern. Utan snarare om skicket på bilen om 10 år när den kört i snö,slask,modd och vägsalt. Det är för skickets egna skull som man låter bli att köra en sån bil på vintern... tack vare att vintern frestar enormt på en bil. Christofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.