AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.014

Undringar om e34 TDS

Co
159
Cornholio
E34 540 iA -94
Nu har man gått och blivit BMW-ägare för första gången, känns riktigt bra, jädra trevlig bil. Det gäller då en 525 TDS aut -94 som jag har lite funderingar kring.

Vad häller man i för olja i en sån här vagn?

Vad häller man i för medel i intensivrengöringsburken till spolarna?

Ska man göra olje- och filterbyte på automaten?

Den är stundtals ganska ryckig på tomgång, kan man göra något åt det?

Om man har legat ett tag i jämn fart och tex ska göra en omkörning så tvärnitar förbrukningsmätaren på ca 1.2 även om man trampar hela vägen ner förbi kickdownläget, automaten växlar ner men bilen vägrar accelerera. Om man släpper gasen helt först och så att säga trampar ner den från noll då händer det grejer, förbrukningsmätaren går i topp och det blir riktigt hygglig skjuss i bilen. Resultatet blir att om man tex ligger på farthållaren och kommer till backe så sackar bilen även fast jag vet att den borde ha orkat, irriterande som fasen, någon som har någon ide om vad det kan vara?

Jo det var väl allt så länge, skulle vara väldigt tacksam om någon kunde ge mig lite tips.

MVH
Johan
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Ganska vanligt fel på en TDS som pumpen börjar ge upp på just detta med ryckig och även rullande tomgång tomgång kan även bli ryckig i jämn fart..Du bor ju i Linköping så du har nära till denna man som har mycket stor kunskap Länk

Ang olja så fick min TDS aldrig något annat än olja och filter från Biltema under de 9 år jag hade den...och ja man bör byta olja och filter i lådan..ren spolvätska använder väl de flesta i intensivburken
Co
159
Cornholio
E34 540 iA -94
Tack för bra svar, nu känns det som att man vet lite mer. Får ta och kontakta firman på länken då och se om dom har tid och lust att mecka iordning min pump.
jo
47
jodan
525D Touring -01
Cornholio, bor du i linköping har du ju Hackeforsbil, dom brukar ha bra priser och är duktiga....alt. Bossings bilservice
Co
159
Cornholio
E34 540 iA -94
Ok, tack så mycket, får helt enkelt ta och ringa runt lite.

Förresten, är det någon här som har provat att slänga i en KCR-box i en TDS? Funkade det bra/dåligt? Funderar på att stoppa i en sån vartefter när pumpen är fixad.
bm
34
bmw520im5
525TDS-92
524TD -91
chippa bilen i stellet:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.