|
|
|
|---|---|
FredricF |
Jag hade en, numera pensionerad, arbetskamrat som brukade blanda i 10-20 procent E85 i bensinen. Han hävdade att hans Volvo (en sen 80-talare) faktiskt drog mindre bensin och det trodde han möjligen berodde på att en viss inblandning av etanol skulle höja oktantalet. Det här var ingen "snackare" utan en smart och påläst gubbe som dessutom körde t.o.r. till sitt hus i spanien ett par gånger om året och hade total koll på bensinförbrukning och annat vad det gällde bilen. Bilen vad, som sagt, inte direkt ny, den hade rullat närmare 50.000 mil och det var dessutom förmodligen inte en direkt modern motorstyrning så hans resultat med E85-inblandning skulle kunna bero på att hans motor av en slump var optimalt anpassad för 10-20% etanol i bränslet. Hursomhelst så har jag, inspirerad av de ökade bensinpriserna, testat själv att blanda i ca 15 liter E85 innan jag fyller upp med 95-oktan. Det blir ca 20% E85 eller ca 18% etanol. Jag spar då ca 60 spänn per full tank. Jag har kört slut på 2 tankar hittills och har inte märkt nån skillnad i prestanda men bilen har dragit ganska mycket bensin. Nu har vädret varit kallt och under jul/nyår så har mitt "körmönster" inte varit normalt så jag vet inte hur jag skall tolka dessa siffror ännu. Jag kör ju en 540iA och dessutom i köer så den kan ledigt dra uppåt 2 liter ibland. Är den nån annan som provat detta eller har åsikter om hurvida det kan vara en bra eller idiotisk ide? /Fredric PS. jag HAR sökt efter inlägg men inte hittat något relevant. Fast många inlägg med "E85" i var det... |
|
Hej det resultat du får i din BMW stämmer rätt bra med alla vad alla jag känner som kör på E85 . Att din arbetskamrat fick nått sådant resultat vet jag inte riktigt varför men kan tändningen stått fel på hans bil och gått bättre med E85 iblandad Henke M som i Motor |
|
|
Här hittar du en tankjournal som själv räknar ut en massa matnyttigt: Länk I den hittar du även alla mina data från blandtankning av en BMW 323i -96. Den går bra upp mot 50% E85 men det är inte så ekonomiskt vid stadskörning. Vid landsvägskörning går den som billigast någonstans vid 30% E85. Teorin bakom kan du läsa om på Länk men går i korthet ut på att lambda-sonden ska feta upp bränsleblandningen för att kompensera för att att motorn går snålt blandtankat. Vidare ska motorstyrningen känna av den ökade oktanhalten och ställa tidigare förtändning... och kanske rent av högre turbotryck på somliga motorer. Hur bra det här fungerar i praktiken är olika mellan olika bilmodeller, somligaklarar nästan ingen blandtankning medan andra kan köras på ren E85 direkt. (Exempel på det sistnämda är Golf VR6 och somliga Opel Omega.) /Jörgen -- Merit: Växlat till 3:an i 160km/h med en Volvo 240. Kopplingen sa pang. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.