AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.250

Inbyte eller blocket?

fr
57
fredwal
118d, -08
Har en 320 T, 170hk 6a -05 som är i nyskick, men BMW kommer med ett skambud på 145k som inbytespris (kostade över 300 k -06).

Så vad göra, annonsera på blocket eller försöka förhandla?
al
187
alex22
318i -03 Lifestyle
Utrustning och miltal?

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Det verkar som en del BMW-handlare inte vill göra affärer. En kompis var på BMW i Gbg (Mölndal) i förra veckan och ville byta in en 4 månader gammal VW golf mot en 320D-06, han blev erbjuden 110000:-, han åkte då upp till Autovåx i Karlstad och fick 170000:- i inbyte mot en likadan BMW som i Gbg.
Känns lite konstigt när det skiljer 60000:- mellan tv BMW-handlare.

BMW CS #5206
M3
87
M3limo95
Bmw 520D e61 -08
Man får av min erfarenhet mer i inbyte för sin bil på mindre orter men 60000:- var väl lite väl mycket i skillnad.
/Anders
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är ju hela affären som räknas, så säg till dom att om du får en ny dito för 250´ så är det helt ok :)
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Du skriver inte så mycket om bilen. Utrustning, mil, skick osv.

Frågan är om 145´ verkligen är ett skambud. Kollar man snabbt på blocket så ligger dom flesta mellan 140-160´ räkna med att det dessutom finns lite prutmån på dessa priser.

Men försök förhandla och sen kan det nog vara värt ett försök på blocket. När du vet vad du får på BMW efter förhandlingen, slå på 15´ och sätt ut den på blocket.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du skriver ju inget om miltal så det är svårt att veta hur bra budet är. Det är ju viss skillnad på 3000 mil och 15000 mil. Vad bilen kostade som ny är egentligen ointressant, modellen är utbytt vilket sänker andrahandsvärdet rejält. Tittar du exempelvis på den här Länk så verkar inte ditt inbyte så dåligt.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
fr
57
fredwal
118d, -08
Lite data som efterfrågades: saphirsvart, xenon, pdc, taklucka, drag, lm, v-däck, 5800 mil, uttagen -06, halvläder, sportstolar, klimat, alu-inredning, touring, svensksåld, en gratisservice kvar, div garantier, regnsensor, CD-radio, lastnät, riktig V6a, rails, fjärrstyrt c-lås, larm, spärr, servo, inga bucklor el skador, nyskick, handtvättad. Och den får man mindre än hälften kvar av nyvärdet i inbyte hos Autowåx?
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
BMW har inte byggt någon V6:a, bara för infons skull ;)

Om det är ett skambud eller ej vet jag inte, men att en bil tappar ca. 50% på 3 år är väl ganska vedertaget oavsett bilmärke och modell. Om du får 145´kr för din bil är ganska irrelevant om du inte specificerar vad du får köpa den nya bilen för?

Sen kan det ju vara som så att just denna handlaren har för stort lager av just din bilmodell (BMW 320i) i lager och vill inte ha in en till, därav "skambudet"...

Mvh/ Niclas
Om det är väntetid på den nya bilen kan du hos många handlare få till en klausul i kontraktet där du är garanterad det överrenskomna inbytesvärdet på din bil fram till leverenas, men att du har rätt att sälja den privat under väntetiden om du skulle få mer betalt än i inbyte.

För att detta skall gälla får inte bilen rulla för mycket under väntetiden och vara i någorlunda befintligt skick som den var vid kontraktskrivandet. Detta kanske kan vara något?

Jag tycker det låter som ett ganska fördelaktigt inbytespris du fick.
Blev själv erbjuden 140kkr i inbyte för min 04:a (ca 7000mil) förra våren hos ett par olika handlare. Det är ju snart ett år sedan.

Fast i slutändan handlar det ju om vad den egentliga mellanskillnaden i pris blir.
fr
57
fredwal
118d, -08
Jag är intresserad av en begagnad (ny köper jag aldrig igen, vilken pengaförstöring) 120d eller 320d, allt för att halvera förbrukningen och bränslekostnaden. Om jag då köper en alltför dyr bil jmf med inbytespriset så äts den besparingen upp av BMWs svindyra billån. Ingen besparing således, och då kan man ju lika gärna behålla den nuvarande?
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Den besparing du gör på bränslekostnaden kommer ta ganska många mil att tjäna kostnaden för bilbytet.

Antag att du byter till en motsvarande lika dyr diesel. BMW kommer då vilja tjäna minst 30' på affären. Alltså får du punga ut med grovt räknar 30 lapp för att få en motsvarande bil.

Du halverar knappast bränsle förbrukningen. Antag att du kan köra din 320 på 0.85 på landsvägen om du inte snålkör, skulle tippa att dieseln drar runt 0.6 (nån som kör 320D kan säkert justera siffarn något)

Säg att du spar 2:- per mil då får du köra 15.000mil innan affären betalat sig och då har jag ändå inte räknat med en dyrare fordonsskatten för disslaren.

Mitt råd är att behålla den bil du har, nu har den redan tagit den största värdeminskningen och det är en bil som har förutsättningar att rulla problemfritt många mil tull.

Det näst bästa alternativet vore att försöka sälja bilen privat och sedan vara tuff vid förhandlingen när du ska köpa din nya bil och har "kontanta pengar utan byte". Att byta bil ofta och blanda in bilfirmor blir ganska dyrt.

Hur som helst, lycka till.
fr
57
fredwal
118d, -08
håller delvis med dig, men kolla denna lilla beräkning:
diesel: 0.57 x 12.09 x 2500 = 17 228
nuv bensinare: 0.9 x 12.39 x 2500 = 27 877

Så med nuv priser och mil tjänar jag 10 649 kr/år. Dieselskatten med partikelfilter är en tusenlapp högre så säg ca 10 000/år.

Problemet är förstås att jag antingen får en MYCKET sämre bil vid inbyte rakt av pga det låga inbytespriset eller en ökad lånekostnad som lätt överstiger 10 lakan/år.

Så det blir nog Blocket och förhandling, det jobbiga där är förstås krånglet med hyrbil osv. Om det inte funkar så behåller jag såklart bilen och hoppas på bensinprissänkning, men det är ju osannolikt pga alla miljödårar och giriga oljebolag.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Spontant känns det som det vore en dålig affär att byta ned sig. Bensin är bara en del av totalkostnaden, och din bil har precis tagit den största ekonomiska smällen, dvs värdeminskningen. Du säger själv att du troligen får en sämre bil, vad kostar den i ökad service/reparation?

Min första och sista dieselbil hade jag 01, då kostade dieseln betydligt mindre än bensinen, tror den var omkring 3-4 kr billigare. Då var det en riktigt bra affär för många som körde mycket/år. Vad jag ville ha sagt med det är att inget varar för evigt och staten kan säkert komma på att de kan klämma åt dieselåkarna, en växande skara där det finns pengar att hämta.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Är verkligen 0.9 och 0.57 jämförbara siffror? Drar besinaren verkligen över 3dl/mil extra.

Har inte köet så mycket diesel så jag undrar hur man kör för att landa på 0.57 med dieseln? 90 eller 110 väg och jämn fart, eller?

Är det så kommer man nog ner i 0.8 med 320 bensinaren. Jag kör iallafall min 325 på 0.85 på landsvägen utan problem.

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Björn;
0.6 blandat med en 2L diesel är inga problem idag. Så ja, det brukar skilja ca 3 dl/mil mellan diesel och bensin.

Min bil: Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tack för upplysningen Stephan.

Intressant att veta då jag själv funderar lite en 320d, 120d eller Audi A2 Tdi.
Ro
56
Ronin72
BMW 535DT
I auto motor & sport nr 1 -08 hade de en VERKLIG förbrukning på 0,6 för BMW 320 D touring, och jag kan tänka mig att de inte snålkör när de kör sina tester.
/Ronin 72
fr
57
fredwal
118d, -08
Ronin: kan mkt väl stämma, fast det beror lite på årsmodell, ju nyare desto lägre förbrukning. Tyvärr då också dyrare pris. Har fått några inbytespriser nu för byte till ett par år gammal 320d och 120d, mellanskillnaden ligger runt 70-90 tusen, dvs jag behöver köra 7-9 år för att tjäna in besparingen. Då är det kanske bättre att vänta in alla hybridbilar som är på g, de borde vara här inom 3-4 år. En Prius vägrar jag köpa, fulare och dyrare bil finns inte.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Om vi pratar diesel så drar de generellt mindre bränsle efter säg 2000 mil. Då brukar förbrukningen hoppa ned ett par snäpp ;)

Mvh/ Niclas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.