|
|
|
|---|---|
|
Bytte själva hastighetsmätardelen idag i mitt mätarhus men flyttade över den vita tavlan från gamla mätaren. Dessvärre såg jag efteråt att det ska vara 220km/h på mätaren jag satt i och det var 240km/h gradering på den vita tavlan. Lägger man dom på varann och jämför så stämmer inte graderingarna alls. Men frågan är, spelar det någon roll när man har samma vita grej frampå? Chip eller kretskort eller vad det är. Eller styr det hur mycket den ska visa innuti själva mätaren? | |
| Asså den där "vita grejen" kan ju omöjligen "veta" att du har en annan gradering på mätartavlan...Har du monterat en mätartavla som är graderad till 240 istället för 220 som det skall vara till det mätarhuset så kommer mätaren att visa alldeles för hög hastighet, förutsatt att båda mätar tavlorna har lika stort "vinkelområde" o det enda som skiljer är att 240 tavlan har tätare gradering... | |
|
Näe det fattar jag med att den inte kan men signalerna till mätaren måste ju komma från någonstans eller hur? För det är ju ingen wire vi snackar om. Och det var väl liksom det jag undrarde om signalerna TILL själva mätaren skiljde sig på en bil med hastighetsmätare med 220 gradering motför en 240 graderad eller om det är i själva hastighetsmätaren det styrs. Mätarhuset kommer från en 240 graderad men själva innanmätet i enbart hastighetsmätaren (alltså klumpen bakom den mätartavlan) är från en 220 graderad medans tavlan också kommer från en 240 graderad. Det blir invecklat hur man än skriver :/ |
|
| menar du att själva elmotorn som drar mätarnålen kommer från en bil med 220km/h gradering, och resten av elektroniken i huset kommer från en med 240km/h? | |
|
Elwood: I praktiken frågar du om det går att byta HELA hastighets mätaren från 220km/h graderad till en som går upp till 240km/h istället, Svaret på frågan är JA det räcker altså inte med att byta bara tavlan men o du frå tag på en mätare som går till 240 så är det bara att skifta tavlan på denna och montera in i ditt instrumenthus utan några omständigheter! Mvh |
|
| Precis som Carl L skriver | |
| Ok.Isåfall borde det inte vara några problem. denna styrs ju av elektroniken i insurumenthuset (somavkodar signalen från givaren i bakaxeln) motorn drar bara nålen. | |
| Härligt med folk som förstår :D Men det var det jag hoppades på också att det fungerade så. Tackar så mycket. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.