AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.707

Vitrök ur 523 behöver hjälp fort!

Ma
40
Majesty
523i -97
518 -87
Hej. Har ett jobbigt problem har nyligen köpt en bmw 523 -97 med 22kmil på mätaren.

Det olyckliga är att när jag kommer hem med bilen så vitryker den från avgasröret samt kokar i expansionkärlet efter 10mils körning.
Vitröken från avgasröret har sedan efter det kommit och gått lite, och den kan ryka kall som varm.

Jag har dock INTE sett att tempmätaren har stuckit iväg utan den har legat stabilt på mitten hela tiden.

Jag har även ikväll lokaliserat ett läckage av kylarvatten från underdelen av kylaren, så det förklarar iaf förlusten av kylarvatten de senaste dagarna.
Men faktum kvarstår att den fortfarande vitryker ibland, men det har ju varit väldigt fuktigt väder de senaste dagarna, kan det vara det som spökar??

Den rykte redan vid provkörningen av bilen, och då var vi ut och gasade ur den ordenligt och då slutade den att ryka, men det har ju som sagt kommit tillbaka.
Förra ägaren har nyligen bytt vattenpump och termostathus (november) han hade inte haft problem med den men han hade bara kört stadstrafik med den.

Det sköna i det hela är att säljaren är så pass snäll att han kan tänka sig att ta tillbaka bilen, alternativt kompensera mig med 10k för problemet (gav 50k för bilen) men han vill ha ett svar imorron.
Enklast är väl att han får ta tillbaka bilen, men det kan ju vara så att det bara är kylaren som måste bytas, men tankarna för ju en till topppackning spricka i toppen :(

Det är synd för bilen är annars väldigt välbevarad och känns mycket fin i övrigt.

Men den viktigaste frågan jag har nu iaf är om vitröken som kommer lite då och då och kan variera i mängd, om det kan bero på vädret, det har ju varit slask och skit en vecka här, just ja före provkörningen så hade han tvättat den och kan då sprutat in en del vatten i avgasröret.
Ma
40
Majesty
523i -97
518 -87
Ska tillägga att bilen går väldigt bra inga tendenser till att gå dåligt alls har jag märkt. Då den har tryck ur sig vatten och dte läckt vid kylaren så har det varit efter att jag gasat ur och och sen stannat och låtit den gå på tomgång, kan ha hänt nån mer gång men inget jag har märkt.

Je
61
Jean123
M50B28 Turbo
Hmm, vitrycker kan vara kondens. Men du säger att det kokar/bublar är tryck i expansionkärlet? de måste betyda att den trycker ur komp till kylsystemet vilket betyder sprukentopp eller defekt topplockspackning. Bublar det mkt i expansionskärlet? luktar det avgaser i det ?

Ma
40
Majesty
523i -97
518 -87
Den har kokat, men det är i samband med då den har läckt ut kylarvätska. Att det börjar koka kan ju ha att göra med att den tappar tryck och då sänks kokgränsen. Annars när den inte kokar så bubblar det inte i kärlet, inte vad jag har sett iaf.

Det som hände ikväll var att kylarlocket började pysa (det är inbyggt övertrycksventil i det) och strax efter det så började det att koka hörde jag, och såg även i samband med det att det rann kylarvätska längst ner från expansionskärlet/kylaren, men det kom inte från locket.
Jag hade liknande problem med min äldre 525-91. Röken kan bero på vatten i burkarna, de kan rymma många liter. Komptesta den så kan du kolla om toppen är dålig. Kanske åka till en verkstad efter ett kylarbyte och be dem mäta efter avgaser i kylarvattnet!

Mitt problem avtog efter kylarbyte men den ryker fortfarande...

MVH

Erik M
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Troligen kondens från avgassystemet som ger röken. Att det kokar om man tar bort locket på expansionskärlet är normalt om bilen är genomvarm. Sprickor i expansionskärl el. kylargavlar är inte ovanligt. Sitter öven tätningar under kärlet som kan trilskas.
Ma
40
Majesty
523i -97
518 -87
Dte var spricka i både topplock och packning och kylaren läckte vid expansionskärlet och säljaren köpte tillbaka bilen.

Nu så har han fått tag på en motor från en 328 15k mil som han satt i och bytt kylaren, funderar på att köpa tillbaka bilen, men velar lite.
Transocean
Hur vet du att den motorn kommer att hålla? Att den gått 15 k? Bytte han själv? Nej, leta vidare, det finns hur många som helst på marknaden.
Ma
40
Majesty
523i -97
518 -87
Han köpte den av sin polare motorn alltså, han har bytt motorn själv och kan skruva, sne så är han dne ärliga typen, jag menar han tog ju tillbaka den när den började läcka vatten.
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
han verkar va seriös.så går motorn bra samt ej stulen å allt fungerar som det ska.å dokumenteras ordentligt i serviceboken.så varför inte..
helt ok tycker jag..

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Att han tog tillbaka bilen tycker jag var bevis nog på att han var ärlig. Dom flesta privatsäljare blir väldigt ohjälpsamma eftersom dom vet att köparen har undersökningsplikt för alla tänkbara fel och kommer ingenstans om det blir tvist. Och är priset fortfarande det samma så har ju den "nya" motorn 7000 mil mindre, så varför inte.
Transocean
Ni kan mycket väl ha rätt. Kan hända att snubben är ärlig. Men jag får bara en sån konstigt känsla av detta här, en som kan byta motor själv och har en polare som har passande motorer liggandes...sen att han försökte sälja bilen till dig och inte hade en aning om toppsprickan fast han uppenbarligen måste kunna mekanik när han byter själv....

Nu kan jag varken 523 eller 528 men jag antar att motorerna ser rätt lika ut, ser du skillnaden själv så är det kanske ok köp? Så att det inte sitter samma trasiga motor i bilen, kanske fixat med Plastic Padding? Jag menar ryker motorn sen efter en kort tid så får du det svårt att gå emot säljaren eftersom du varit medveten om motorproblemet samt säkerligen undersökt den nya motorn eller hur? Vad säger Bilprovningen om motorbytet förresten? Är det ok att byta till en större motor?

Jag skulle inte ge marknadspris för en sådan (motorbytt) bil även om den var fin i lacken, fick du provkört bilen ordentlig så att du vet att framvagnen inte glappar, att silentblocken inte tagit slut osv? Att elektroniken fungerar? Eller blev du distraherat av den rykande motorn och sen försiktigt optimistiskt när snubben sa att han ska undersöka felet...och sen meddelade dig att han bytt till en motor från en 528i?

Farligt att bli "fixerad" i en beg. bil, det är som med gamla dumpade kärringar, finns alltför många som ingen vill ha, alla med mer eller mindre allvarliga fel.

Ma
40
Majesty
523i -97
518 -87
Tro mig när jag säger att han är den ärliga typen han ringde mig flera ggr och hade dåligt samvete efter att jag talat om att den tryckte ur sig vatten. Det är klart att bytt motor inte ser så bra ut när mna ska sälja den. Jag har kört bilen 30mil så jag vet hur dne är annars..... Inte ett endaste fel på gällande vibrationer eller glapp. Dock ruskigt tungstyrd
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Orsaken till varför motorn är bytt finns ju och det tycker inte jag verkar mysko på en 11 år gammal begagnad bil. Dock kanske storleksbytet till 2,8 kan vålla funderingar. SBP borde dock inte märka något.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.