AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
917

bilen slocknar vid kraftigare acceleration 530DA!

10
Jäänis
530DA Touring -99
Det finns en tidigare tråd angående detta problem, men inget direkt svar finns. Min bil slocknar även helt i samband med hård eller full acceleration. Krävs ej kickdown för att detta ska ske. Idag upplevde jag även att bilen var svårstartad vid låg bränslenivå (2-4 liter kvar). Vad beror detta på? I övrigt går bilen klockrent.

-bränslepump?
-bränslefilter?
-vevaccelgivare?
-automatlådan?

någon som vet?

Skulle nog vilja påstå att problemet är att du har så lite i tanken. Förövrigt skulle jag nästan tro att du hade ännu mindre kvar. Minns när jag en gång körde tills den nästan blev tom, hade enligt färddatorn 5 mil kvar att köra när jag tanka. Pumpen stannade på ca. 68.5 liter, för att maximala summan (800 kr) var uppnådd. Det hade alltså gått i mer, och det är enligt specifikationerna en 70 liters tank.
10
Jäänis
530DA Touring -99
OK, det kan möjligen besvara en del av problemet, men kvarstår är att bilen även slocknar på samma sätt som nämnts trots att tanken är full.

Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
På vilket sätt slocknar den? Är det som att trampa på en tvättsvamp när du gasar, dvs att det inte händer nåt efter ett visst varvtal?

Har du kört bilen länge själv?

Jag råkade ut för nåt liknande, verkstan bytte LMM och vevhusventilation, inget av det hjälpte. Den rykte ganska kraftigt vitt också.

Jag körde i nåt medel i dieseln som rensade upp lite av varje och helt plötsligt gick den som ett spjut. Har inte haft symptomen efter det.
10
Jäänis
530DA Touring -99
Motorn stänger helt av sig själv på 3500-4000rpm vid acceleration. Bara att vrida på nyckeln igen och bilen startar direkt. OBS! det sker inte varje gång man accel. utan 30-50% av gångerna typ.

Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Min dog inte, den bara tappade orken.

Skumt!
10
Jäänis
530DA Touring -99
Det visade sig vara för högt vacuumtryck (730mbar). Det skall vara 650mbar. Bytte vacuumventilen under insuget, då blev trycket ok men bilen visar fortfarande samma symptom!!!
Har även provat:
-byta bränslefilter
-köra utan luftfilter (det som är i ser inte så bra ut)
-dra ur kontakten till luftmassamätaren

Inget ovan har gjort någon förändring. Bilen är trimmad med speedbuster trimbox. Konstigt är att när jag drar ur kontakten till den så blir bilen svårstartad, och har väldigt låg effekt. Känns inte som mer än 50-60hk. Borde inte den ha samma effekt som orginal då??

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.