AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.719

m5 godis, vart?

Sida 1 av 2
hallå!
tänkte fara och köpa mig en m5 3.6l
tänkte höra om de finns några bra ställen att köpa trim osv på.
hittade inte så mkt på motornord, men man kanske måste ringa för att få fram allt?
går de få tag i grejer någonstans så man kan "dreva" ner den lite så man får lite mer ös i början??

har sölt men är ny på forumet så ja hitta inte så mkt bra. kom mesy upp andra saker
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Vill du dreva ner den?Det är väl ingen moppe du pratar om.
Visa användare
182
Delonge
M5 -90
M5 -02
Jag tror det heter "Ändra utväxling" inte "dreva" :)
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
M5 3.6 har ju redan låg utväxling 3,91:1 om man gämför med 3.8 som har 3,23:1 det du kan göra är att sätta in 3.8 väkellåda då den är mer tätstegad och även lägre växlad mot den du har nu.Dom första växlarna har utväxling ettan 4,23:1 tvåan 2.54:1 trean 1.66:1 fyran 1.22:1 din låda har3,51:1 tvåan2.08:1 trean 1,35:1 fyran 1,0 så det är stor skilnad på stegningen dom två lådorna imellan.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Eftersom M5 3,6 (och även M5 3,8 1992-1994) har slutväxel 3:91 så finns det inga större skäl att ändra för att få någon värre skillnad. Det kommer att kosta mer än vad det smakar.

Vill du ha mer knuff i början är det bättre att köpa en E36 M3. Starkare än E34 M5 på de lägre varvtalen. Skiljer inte mycket i pris heller.

//Schnitzer
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Även om du hittar trim till S38:an,så brukar det inte vara särskilt billiga hk.

exakt!! ändra utväxling:D

ok. känndes bara som dom går så jävla fort och tänkte pom de böev ngn skillnad om man ändrade utväxling.
har hittat en för ett bra pris tror ja och en e36 går ju lös på bra mkt mer.
hur mkt får man lägga ut för ett par kammar då?? elelr kommer de bara vli dynga av de??
vf itne byta avgassystem
kanske inte så många nya hk men ett jävligt grymmt ljud :D
Hmm...rimmar illa...Du vill köpa en "billig" M5a o sen trimma den billigt? Tro mig, det kommer bli "dynga" av alltihop...Ett par trim-kammar kostar ca 15" till M5, beggade kanske hälften, montering tillkommer...Satsa istället p att se till att så många som möjligt av de ursprungliga hästarna finns kvar hemma istället, det blir ditt billigaste o effektivaste "trim"..
har inte sagt ngt om att trimma billigt, eller??
kan spara ihop till trim men om ja skulle köpa en m3a så måste jag ju punga ut allt på en gång. om jag köper m5an så har ja ju lite krut och kan spara ihop deg så ja kan köpa trim sen. men de låter inte som att de är ngn mening att lägga ner några pengar på sånt
Ok...Som sagt satsa först o främst på att se till att så många som möjligt av hästarna är hemma i stallet,dvs en allmän översyn av diverse givare, byte lambdasond, ultraljudstvätta injektorerna osv. Säkra upp motorn så gott det går mot ev haverier (vattenpump, kamkedjesträckare osv)...När det är gjort bör du åtminstone ha fått en ännu driftsäkrare motor, o säkerligen några hästar extra! Därefter kan du börja fnula på övrigt trim...Om jag vore dig skulle jag inte göra något halvdantm dvs sätter du i trimkammar så dän med toppen o kör en helrenovering inkl nya ventiler/fjädrar, nyfrästa säten samt ev "portning"...Men då pratar vi en summa säkerligen närmare de 30"...Finns dock en "billig" firma i USA som säljer sk "race toppar", dvs helrenoverade, portade med nya vemtiler osv...Finns olika steg på trimmet men jag skulle personligen satsa på "Stage 3" Länk . 3500 USD är inte så mycket nu när dollarn är så billig, dock så tillkommer kamazlar om du inte skall köra original, förutom moms & tull (men det går kanske o "mygla bort")...
tack för seriöst svar!

Är de ens värt pengarna??
tänkte att de kunde bli ett längre projekt men man vill ju köra mkt:P
Får börja med att leta fram dom gamla häsarna till att börja med.
Har kollat runt lite på olika sidor och forum och de verkar som m5orna behöver så mkt ompyssling, stämmer de??
känndes som dom behöver mer än tex en 325a. Är inte m5an mer tilltagen så att säga så att dom borde hålla lika som en 325??
klat man ska ge alla bilar k'ärlek men de låter på alla som att dom är väldigt känsliga?
har en fråga till som ja gärna skulle vilja att ngn svarade på:
har som sagt hittat en -91 3.6
bilen har stått i 2år pga att han som ägde den kvällade cå ja tror inte föräldrarna vill ha kvar den pga minnen eller liknande.
bilen har ny koppling
ska vara rätt nylackad tror ja han sa. (vet itne varför)
gubben som har den nu provade att besikta den för 2 år ssedan och då fick den 2 st 2or
hög co halt och ena styrleden.
vad kan co`n bero på??
skall enligt han vara i bra skick.
han hade in den på bmw verkstad i höstas och kollade alla felkoder men inget var fel där. Han har provkört bilen och starta ibland och den har gått bra säger han.
tycker ni att jag borde kolla mer på bilen om den är i bra skick så är de värt att köpa den?
tänkte om alla packningar mm har torkat ut för att den stått still och att det kan leda till dyra kostander??
han är itne spec dyr vad ja tycker iaf och han sa att vi kunde diskutera priset lite mer om ja var intresserad.

blev mkt nu men va tror ni:D

Avslöja reg nr eller släng upp en länk till annonsen på din till-tänkta bil, finns alltid nån som vet nåt om de flesta M5 E34...
Bilen i frågar verkart ju inte vara helt problemfri...Hög CO KAN bero på trasig lambdasond eller nåt helt annat, men som sagt jag rekommenderar att byta den oavsett vilket...
har tvr inte ngt reg nr. ligger inte ute på annons. har fått kontakt med gubben via min chef.
vad skulle du ge för den om de mesta var i övrigt skick??
lambdasond dyrt/svårt att byta på m5an??
finns nu i östersund och har gått i hudiksvalls området tror ja. Har itne sancka så mkt med gubben utan har hört de mesta från min chef.
Lamdason byter du själv, behövs bara en lyft o rätt verktyg (tar ca 30 min max, bytte själv på min) Rekommenderar originalsond (ca 1600kr) eller originalidentisk (vilket jag köpte, Denso-sond från USA Länk ca 1400kr inkl frakt o moms för 2 år sen, idag säkert billigare då dollarn är låg). Att säga ett pris på en bil som jag inte vet ett smack om går inte...Men en hyffsat fin M5 3.6 med trovärdigt miltal (runt 20000) samt OK skick betingar väl nånstans runt 50" är min gissning, men då är det inget "repobjekt" utan en besiktigad bil utan större fel.
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Släng ut all inredning, köp en bra skalstol rensa dörrar etc så blir den skitsnabb:) Du får bättre bromssträcka och väghållning med originalgrejer på köpet.
Hittar man en halvrisig m5 för vettiga pengar (typ30-35) är det nog den bästa bmw;n att bygga busbil för. Få ner vikten 100-150kg är inte så svårt, kostar inget, och bilen har 315hk original= kommer gå som fan:)
ska fara och kolla på bilen på lördag. kan komma med mer info då
Knoppen?

BmwCS nr05419
Länk
knoppen vad??
var och kollade på bilen idag!
Ogy: Berätta lite om den då...:-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.