|
|
|
|---|---|
|
Behöver lite råd och hjälp vad som kan ha hänt med min bil. Bilen är en M5 från -91 med 3,6 motorn. Åkte hem efter jobbet på en 70 väg, bilen gick precis som vanligt och hackade inte eller gick dåligt på något sätt. Körde på 5:ans växel i 75 kmh. Helt plötsligt så dog motorn,,, inga varnings lampor eller liknande lyste innan eller efter. Motorn går runt som vanligt på startmotorn, inget som låter konstigt från motorn heller. Men däremot så tänder motorn aldrig. När det hände var det som am man skulle vrida om nyckel, den tvär dog! Alla råd och funderingar mottages gärna,, så jag har en aning om vad det kan vara och vart jag ska leta. Men när det gäller elektronik så är jag väldigt okunnig.. Så gärna utförliga svar om hur jag ska söka på elfel i bilen. | |
|
Det är nog troligast att det är på "tändingssidan" som problemet har uppstått och inte på "bränslesidan". Hmm borde vara enklast att transportera den till en verkstad som har möjlighet att koppla in en dator i bilen (har för mig att du kan göra det i din bil) och se om man får upp några felkoder. Annars så är det väl bara att testa sig fram vilken del som kan vara trasig eller om det har hänt något med larmet, bara en vild gissning. Lycka till iaf! //Jonas |
|
|
Bensin pumpen verkar gå iaf, för jag satte direkt stöm till den och den gick då, ingen säkring som gått sönder heller. Och pumpen går även då man kör runt motorn på startmotorn. |
|
|
Okej, ingen som har ideér på vad som kan vara felet! Skulle som sagt behöva all hjälp till vart jag ska börja, ganska så säker på att det handlar om elfel. Men jag är väldigt okunnig om hur elen på denna bil fungerar, och elsheman kan jag själv inte tyda. Undrar mest om det finns några lösa eldelar som jag kan prova att byta ut. |
|
| Antar att det finns en vevaxellägesgivare på BMW, om den inte ger signal att motorn roterar så skall den inte tända heller. | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Men utan fungerande vevaxelgivare,ska heller inte pumpen fungera vad jag vet. Hur friskt är batteriet? Har du provat att koppla från batteriet en stund för att nolla box,och sedan återinkopplat det? Lossat fördelaren och kollat om allt ser ok ut och/eller att rotor inte spruckit? Kollat gnista på stift och spänning till spole? Har du kollat om du har ngt bränsle till spridarna, ev def BTR? Börja med dessa och återkom sedan. |
|
Det måste vara något med tändningen, hade det varit bränslet så hade den nästan garanterat inte bara "dött" utan först bluddrat/hackat först. Gör som "jas01" skriver och byt ut vevaxellägesgivaren på bilen, tror den sitter i framkant på din motor men är ej säker. Annars så kör den till en verkstad som är duktiga på Bmw och som har intrument så kan dom säkert lokalisera felet relativt enkelt. |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Vevaxellägesgivaren sitter i framkant ja! Men innan du byter den,kan du mäta upp om den får pulser med ett ocilloskåp,detta kan du göra från diagnosuttaget. En ny vevaxellägesgivare var inte helt gratis hos BMW. Kan även vara krysskilen till givaren som sitter i skivan som lossnat eller delat sig. Men jag tror dock inte att detta är problemet i detta fall. Kan även vara jordfel eller kortslutning i någon kabel.,hade samma problem med min M635:a i sommras,men där var det kortis mellan 2st pluskablar i kabelstammen. |
|
Tackar, dessa saker ska jag kolla upp. Tror inte det handlar om krysskilen fram på motorn. Möjligen givaren,, detta ska kollas upp. Ringt en bilel kille som kommer på Tisdag. för att mäta, kommer att skriva vidare för hjälp, möjligen vad felet kan vara. Hjärtligt tack så här långt... |
|
| Hur har det gått? | |
| Kolla så att det inte är något relä eller liknande som skickar ström till styrboxen som har lagt av. | |
|
Så där,,, nu är felet hittat. Kollade upp allt ni sa med hjälp av en bilelektriker. Allt fungerade som det skulle. Däremot hittade han ett kabel brott till bränslepumpen. Där har man för sin okunskap i ellära... Pumpen fungerade ju som jag skrev i ett tidigare inlägg, men detta eftersom jag la direktstöm rill bensinpumpen. Så en relativt billig lagning för min del. 600:- i felsökning. Tack för er hjälp.. |
|
|
been there, done that. jävla skitfel, som tog mycket tid. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.