|
|
|
|---|---|
|
För ca. 1 månad sen märkte jag att vid ca 80 km/h och uppåt uppstod ett konstigt ljud från bakvagnen ungefär. Det lät lite som om det var ett litet hål på avgassystemet men ändå inte riktigt för ljudet kom inte varje gång man gasade. Efter ett tag kom ljudet även vid lägre farter ibland. Så jag bokade nu tid på verkstad för att åtgärde felet. Idag lämnade och hämtade jag bilen från verkstaden och dom kunde konstatera följande; fastsättningen av kardanaxelns bakre del (mot bakväxeln) var inte riktigt som den skulle, en mutter saknades helt och resterande satt löst. Så verkstaden satte dit en mutter och drog åt alla. De upptäckte också ett olje/fett-läckage från bakre kardanknut där den går in i bakväxeln och ett mindre oljeläckage vid högre inre packbox till drivaxeln. Dock inget som var i akut behov av åtgärd om ens ingen åtgärd alls som jag förstod det. Dom kontrollerade också oljenivån i bakaxeln och det var inga konstigheter där. Nu har jag kört bilen från verkstaden och hem och det låter inte alls lika mycket men ljudet kommer vid högre hastigheter fast klart mycket tystare än förut. Kan kardanaxeln vara skadad på något sätt eller vad är det frågan om? Jag har knappt någon aning om vad en kardanaxel är så det kanske kan vara något annat den det är fel på också? För övrigt har jag en ny tid inbokad på verkstaden nästa vecka och tills dess ville dom att jag skulle kolla hur det är med missljuden... Hursomhelst så skulle jag vara tacksam för lite tips på vad som kan vara fel och om någon har råkat ut för samma sak... Bilen är en E39 528iA -96. Min bil Länk | |
|
Bakre kardanknuten (homokinetiska) kan gått torr och blivit sliten (särskilt när du säger att den var lös). Se Länk Annars mellanlager eller hardy. Svekke |
|
|
Ok, men kan det uppstå missljud om bakre kardanknuten är slut? Min bil Länk |
|
|
Det finns en del skyddsplåtar som sitter ovanför kardanaxeln hela vägen bakåt till bakaxeln. Det är ganska lätt hänt att någon av dessa kommit lite snett och ibland tar i lite i kardan och då blir det ju en hel del missljud. Det kan även bli missljud om bakre knuten börjat gå torr och blivit sliten, fast då borde du ju även känna av vibrationer så har du inte det kan det kanske som sagt vara ett enklare fel. Svekke |
|
|
Ok, för det är aldrig några vibrationer alls. Har verkligen letat efter missljudet nu, när det kommer osv. Men det finns inget riktigt mönster eller så. Men en sak är säker, det kommer bara i farter över 50 - 60 km/h...ska hissa upp bilen i helgen och se hur skyddsplåtarna sitter. Min bil Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.