AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
971

Skillnader 5-serien 05 och framåt?

Håller precis på att kolla efter en ny bil, närmare bestämt en BMW 5-serien touring av nya modellen. Men, jag har haft lite svårt att hitta info om vilka skillnader det är på de olika årgångarna. Jag är främst intresserad av att info om vad som skiljer mellan -05, -06 och -07:or.

Tack på förhand

Johan
St
119
Steff99
XC60 AWD MY11
Det är -07 tillverkade efter w10 -07 som är "faceliftade" där finns det ganska stora skillnader på drivlina nya motorer, växellåda, inredningen kvalitetsmässigt och vissa detaljer utvändigt som strålkastare, bakljus.mm.
ja vet inte när men nångång i början eller mitten av 05 så bytte man ju motorer ex 530 231 hk byttes ut till 530 med 265hk och 545 försvann till förmån för 550i och 535d kom också plus att x-drive kom då. Så det gäller att kolla vilken slags o5:a det är!

When batman takes a vacation he does the Gumball
E6
123
E60
520d aut-06
Personligen skulle jag inte bry mig om det var -05,-06 eller 07.

Synlig skillnad -06 mot -07:
På utsidan av bilen ser man knappt skillnad och insidan kan man se på dörrhandtagen och aut.växelväljaren.

Skillnader i drivlina och dylikt vet jag inget om, men prisskillnaden mellan en 05 och en 07 skulle göra att jag valde en fräsch -05.

St
119
Steff99
XC60 AWD MY11
Det är rätt att man kan få en -05 mycket billigare än en -07 av naturliga skäl.
Skillnaden i kvalite är dock stor till den faceliftade -07 fördel
men detta är en bedömning jag gör utifrån mina referenser
E6
123
E60
520d aut-06
Klart att utveckligen gör att bilarna blir bättre, jag vill hellre ha en -08 istället för en -05, men jag vet inte om jag skulle vilja vara villig att betala värdefallet.

jep982: Som jag läst på AP verkar 530d och 535d ha problem med automaten. Om jag skulle vara på jakt efter en sådan motor med aut. skulle jag nog titta på -07 och nyare.

Jag har själv en -06 med aut och den funkar perfekt. Det som krånglat var sensorn i ratten som blev bytt samt vindrutetorkarmotorn, allt bytt på garantin. Var inne nu i December på service och då uppdaterade de datan utan att jag klagat eller bett om det.

Om jag skulle köpa en touring skulle jag välja en A6 Avant,
Tack för svaren, E60 menar du att du skulle välja en A6 Avant istället för en BMW 5 Avant? Motivera gärna varför, jag står själv i valet och kvalet mellan dessa två!
E6
123
E60
520d aut-06
Jag tycker Avanten är mycket snyggare både i kaross och inredning, det är faktiskt enda anledningen.

Jag har haft en A6 och den var mycket bra på långa resor. Den BMW jag har nu går bättre i kurvorna om man står på men man känner att fjädringen är hårdare satt än A6 vilket gör A6 bekvämare i normal lång-körning.

Jag stod också i valet att köpa A6 Avant eller BMW 5 sedan. Jag skulle ha köpt en A6 om jag inte hade haft tidspress att få bilen. Prova också nya Passat variant och se om du tycker att det är någon storskillnad mot Audi och Bmw.

Men smaken är som sagt delad och jag är ingen expert. Om du funderar på Audi är websidan NordicAudi.com mycket bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.