AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.551

Omlackering eller ej?

Visa användare
86
MKZ3
Z4 3,5IS 2014
118d -14
X1 25e 2023
Funderar på att ev lacka om hela Z3:an. Den är väl egentligen inte dålig
men den är blästrad en del på sidorna och på bakskärmarna.
Tänker inte göra det för att höja värdet och sedan sälja för det räknar man nog aldrig hem utan tänker ha kvar bilen i överskådlig tid.

Hur hade Ni gjort? Tacksam för allehanda synpunkter.
Är det något speciellt man bör tänka på?
Har prisuppgift på hel omlack på 23.000:- och då gör jag lite demontering/monteringsarbete själv

MK
Ja
15
Jaded
Z3 Coupé 2,8 -99
Själv har jag för 2 månader sedan fått trösklarna omlackerade, och ska låta lacka om bakskärmarna till våren. Om det bara är en duktig lackerare skulle jag ha slagit till. Det finns säkert andra åsikter, men eftersom du ska ha bilen för dej själv under en långvarig tid så gör du ju detta bara för dej själv.

Lycka till, hoppas man får se resultatet.

//Ted
Lo
67
Lovemachine
BMW Z3 2.8 Coupe -99
I och med att Z3 inte är galvad så är det en mycket bra investering att lacka om bilen.
Tänkte själv lacka om mina trösklar på jobbet nu i vår. Lackade om huven pga stenskott i höstas och fan va fint de e med ny lack :)

Vid avhämtning hos lackeraren kontrollera och undersök bilen noga och titta efter lackskarvar, flammighet i baslacken (syns lättare desto ljusare bilen är) och även att där e samma "struktur" (hur pass "blank/sträckt" lacken är) i lacken på hela bilen.

Om man till ex. bara målar om en dörr med vanlig HS premium klarlack och härdare får du en grövre struktur än orginal (om man inte fläskar på REJÄLT med klarlack). Använder du istället en VOC härdare med 20% förtunning i eller en HighPro-klarlack så sträcker sig klarlacken och blir blankare.
Det finns både för och nack delar med en blank lack... med blank/sträckt lack ser du minsta lilla skavank på bilen, kontra, det är mycket snyggare med en black/sträckt lack.
Med en lack med lite grövre struktur så döljer den skavanker bra men ser inte lika trevlig ut.
Det är en smaksak, men huvudsaken är att det är samma struktur på hela bilen annars ser det märkligt ut.

Kanske en arbets-skada men titta nog på er bil om den är omlackad så ser ni.

23.000:- för en hel bil är mycket rimligt och nog ett rätt vanligt pris. Tänk sedan vilken fin bil du får!

Tänk dig o glida runt på sommarvägarna i en Z3:a som ser ny ut :)

Bättre en tia i näven än en tjuga i foten.
Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Hehe..... pröjsade 8000 för en hellack. Bilen är cosmossvart, liksom lacken. Om man säger. Killen är proffs o jag är mer än nöjd! Bilder, se min sida.
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Du har fått ett pris som verkar ett seriös jobb du får för den summan...oansett vad du lackar på din Z3 så gäller det att delarna demonteras för att slippa färgsprut och ev maskeringsränder, skärmar, huvar, trösklar allt är skruvat förutom den lilla biten mellan suflett och baklucka likt en meccano...jag haft isär allt för att underedsbehandla det dåliga rostskyddet som inte ens är värt namnet. Har huven lite retsamt blästrad så den lär jag lacka lyfta bort. Min lackerare sa jag lackar inte utan vi demonterar. Jag tror din prisuppgift lutar åt det med. Lycka till. //Z3Kent.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

23 puckar är mycket att lägga på en 11 år gammal bil, men om det ger dig en må-bättre-känsla så kan det kanske vara värt det. Ponera bara, om du lackar om, exakt hur nojjig kommer du att bli för sedvanlig förslitning på lacken? Dörruppslag, stenskott m.m...Ibland är det skönt att ha en "bruksig" bil.
Lo
67
Lovemachine
BMW Z3 2.8 Coupe -99
Magirus.... Ja betala 900:- för färgen och lackerade bilen själv :)
Och är mycket nöjd med resultatet, ja jobbar som bil-lackerare hehe.

Bättre en tia i näven än en tjuga i foten.
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
visst är en nylack oerhört läcker om den är proffsigt utförd, men 23 papp, snyter man inte ur näsan precis, så ser inte bilen för skabbig ut skulle göra en ordentlig puts och bara dellacka små ytor som trösklar e.t.c. för lite pengar helt enkelt, och höja utseendet så pass mycket att bilen är bekväm att använda, min egen 00:a är jag så förbaskat rädd om så jag vågar aldrig parkera bredvid någon eller knappt ställa ifrån sig, så begreppet nojig som sades i inlägget ovan stämmer mer än väl, ibland önskar jag hade en bil i "sämre" skick som jag vågade använda lite tuffare så det är inte bara till fördel att arbeta upp en 11 år gammal bil om nu kostnaden ligger på 23" kanske köra några år till med bilen som den är och sedan sälja och lägga till pengarna då till en bättre är också en variant
mvh Uffe/bildock
Oj, tycker 23000kr är mycket pengar på en sådan "liten" bil om du nu också ska demontera viss saker.
Kompisen lackade sin bil med kvitto och då demonterade han lite också, han pröjsade 8500. Det tåls nog o ringa runt lite o glöm inte o pruta!

Mvh
Henke
Visa användare
86
MKZ3
Z4 3,5IS 2014
118d -14
X1 25e 2023
Tack för alla synpunkter!
Som sagt så är skicket inte dåligt egentligen, man är väl bara lite petig.
Det lutar åt bättring av enskilda delar.
Skall nog börja med tröskellådorna: Är de svåra tt få bort? Tips?

/MK
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Nej de sitter med ett antal plåtskruvar med 8mm nyckelfäste dels på undersidan och några på över sidan för att komma åt de längs in har ja för mig man var tvungen att släppa lite på innerskärmarna. Tröskellådorna går säkert bra lacka för sig men annars det finns stor risk att du ser nyansskillnader mellan nylack och originalet. Hör dig för du bör med flera lackfirmor du borde kunna få ner priset tycker jag. //Z3Kent
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Liten fundering kring det här med omlackering och rostrisken med tanke på att bilen inte är galvaniserad osv. Hur stor är risken att man får rost om lacken är i bra skick och man endast kör på sommaren. Tom om man skulle ja lite stenskott på huven så borde inte rost fästa om man endast kör på sommarhalvåret eller?

Eller är det fortfarande stor risk att man råkar ut för rost på undersidan med tanke på att det är mer utsatt del?
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Jag haft isär det mesta på min Z jag fick då se hur uselt rostskyddet är saknas helt enkelt min bil endast körd sommartid och det finns ingen rost trots det dåliga skyddet i alla plåtdelar, men det klart vill man säkerställa rostskyddet så gör det nu det svårare sedan när ev rosten får fäste. Sen om man väljer som jag demontera allt eller bara ta bort innerskärmar sen försöka spruta i tröskellådor..det upp till var man läggger ribban.. //Z3Kent.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.