AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.695

vevlager - tolkning av ETK

Ma
385
Martinfs
E39 528iAT -97
E36 323ti BMWCup
jag tänkte köpa nya vevlager av BMW till tävlingsbilen. jag har kollat nummret på de gamla lagerna, och kört dem i ETK. det jag inte får rätt på är att det finns 3st lager som är 60mm, men med olika färgkod. vad betyder denna färgkod? och vilka lager skall jag ha?

chassinr AW84070
lagernummer: 17 17 526 - 527 - 528 (3 olika slutsiffror stod på det gamla lagret)

Visa användare
202
Torbjörn
328 Touring -96(S50 B30/32 TURBO)

M3 E46 2006 Imolaröd Competition Package
Du menar ramlager hoppas jag? Dina vevlager är 45 mm om du inte slipat veven.

Jag bytte precis lager på min M3 s50 motor och där satt färg(på "sidan" av lagret) kvar på mina=> gröna. Har du tur så titta på dina gamla lager så ser du kanske. Har du ingen färgmarkering så måste du få uppmätt veven exakt.

De olika färgerna betyder olika tjocklek. Har du t.ex 60 mm ramlager så betyder grön 60,00 vit 60,10 och gul 59,90
OBS! DESSA MÅTT ÄR INTE EXAKTA UTAN BARA EXEMPEL
Har du tillgång till TIS så står det där, jag har bara TIS på tyska och kunde hjälpligt fatta. Annars kan nog BMW återförsäljaren hjälpa dig. Eller någon annan kunnig här på forumet.

Bild från Real Oem:
Länk

Tobbe
|Oo=00=oO|
Länk
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Toleransgrupper. Gul ska vara tunnast, sedan grön och vit. För att man ska kunna justera lagerspelet. Orkar du inte krångla kan du väl ta samma färg som dom gamla..
Enligt instruktion på M3 3,0 ramlager så använder man alltid gula i blocket och justerar med dom i överfallen tills spelet är rätt. (fråga inte varför :-)
Ma
385
Martinfs
E39 528iAT -97
E36 323ti BMWCup
men det står ju 60.00 på alla? men men jag får kolla om det sitter någon färg också.

tack för svaren

Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Lager är lite besvärligt för på alla lager är det ju stansat in alla artnr på dom olika färgerna som finns och om du har tagit ur dom ur förpackningen så går dom inte att identifiera om man inte mäter dom.

Det brukar vara kvar en färgmärkning på blocket och överfallen, sen har du även färgpunkter på veven för vevlagren.

__
//Niklas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.