AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
408

syntestuner fungerar ej på E-39

st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
På min originalradio med syntestuner funderar inte den automatiska stationsinställningen! Jag märkte för en tid sedan att den automatiska stationsinställningen inte fungerar. Då jag söker med autosökning, oberoende av om läget är I eller II så stannar den inte, utan fortsätter att söka som om det inte finns några stationer med tillräcklig signalstyrka. Om jag istället använder den manuella inställningen så fungerar alla stationer perfekt, det borde indikera att signalstyrkan är tillräcklig och att antenn och antennförstärkaren fungerar ok.
Jag lät BMW i Solna titta på Radion på sin snabbservice men mecken som skulle lokalisera felet använde all tid till att läsa instruktionsboken för att förstå hur radion skall fungera. Jag gjorde allt för att utbilda honom, men tror inte att en meck på BMW tillför något, trots +1000 sek/timme i timkostnad!
BMW vill nu att jag bokar tid så att deras mekaniker skall kunna felsöka mera! Eftersom jag är övertygad om att det inte är antenn eller antennförstärkaren så verkar ju ytterligare felsökning meningslös då BMW ändå använder metoden "svap repair" och byter ut radioenheten till en stor kostnad, oberoende av orsak!
Du som råkat ut för liknande fel på din E-39 hör gärna av dig med rekommendationer!

Mvh, Steaman

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.