|
|
|
|---|---|
|
knakande ljud i 5-10sec vid kallstart sen försvinner helt? Vad kan det var? Byt Oljan som är är Castrol SLX 0-30 helsyn. Det hjälpte inte:( | |
| Det är troligen glappet på någon ventillyftare du hör innan den fyllts med olja och byggt upp trycket. Normalt och ganska vanligt förekommande och inget att direkt hänga upp sig på. | |
| Tack för svaret, Anders:-) ok, Det är inte så farlig som man tror. Vad kostar annars om man vill laga det? | |
|
Jag vet inte var gränsen går innan man betraktar det som ett fel över huvud taget, men 5-10 sek låter ju inte katastrofalt. Jag kan nog höra det kanske 3-5 sek ibland på min 525:a som har samma motortyp (M54) En lyftare kostar ca 30 dollar enl. realoem: Länk Det dyra är väl själva bytet i så fall eftersom kamdrivning och kamaxel/axlar måste demonteras. Det är väl några timmars jobb. Dessutom måste man ju lista ut vilken lyftare av 24st som är lite långsam. Jag skulle nog inte ägna det någon större uppmärksamhet om det inte är så att det blir värre och man t.e.x inte får upp trycket på tomgång o.s.v. Det låter otrevligt, men är för det mesta ingen fara alls. |
|
|
Tack så hemsk mycket för hjälpen Anders:) Jag köpte bilen i firman. Jag har precis märkt att jag har 3 veckor garanti kvar. Tycker du jag ska nämna det för att laga det? |
|
| Du kan ju alltid fråga, men jag tror du kommer få ett svar om att det är normalt. | |
| Tack för all hjälp:o) | |
|
Jag skulle bara tilläga att när det är plus grader ute låter ingenting vid kalltstart. Detta händer mest när det är minus grader ute. Jag ska byta oljan till bättre oljekvalite så återkommer jag till er. // Mvh Sirus P S Anders, det känns bra när du brättade att det är inte fara:o) Jag var ett tag orolig. |
|
|
Sirius, SLX är mycket bra på att snabbt fylla tryckarna eftersom kallviskositeten är låg. Hur är bilen servad? Var 2500 mil? Detta är för långt, i varje fall enligt mig. Jag köpte min bil i Juli -07 den var servad var 2500 mil, och senast inte med SLX utan någon annan "skruttolja" som genast byttes mot SLX. Jag hade ett minimalt startrassel från någon eller några tryckare, trots SLX:n. Eftersom nya oljan snabbt svartnade var min tolkning att motorn var skitig invändigt därför har jag gjort min variant av motorskölj som innebär att jag dom senaste 700 milen bytt till ny SLX 2 gånger. Numera är det max någon sekund eller 2 med rassel innan hydraultryckarna fylls :-) mvh MW-Guru |
|
|
Guru, Tack för din svar:o) Idag när jag startade bilen i morse det lätt ingenting eftersom vi hade 1-2 plus grader. Servisen har alltid gjord hos BMW:en enlig serviceplanen. Bilen har gått ca 600 mil efter den sista servicen. Jag tror verkstaden har inte använd slx:en av ett misstag. Jag hade kontakt med verkstaden idag och de ska börjar med att byta oljan vilket jag hoppas att bli Castrol's SLX Professional 0-30 eller 0-40 som fungerar bättre när det är minus grader ute. Hmmm mtorsköljning är inte dum ide;-) Det ska jag testa. Mvh //Sirus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.