|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Jag skriver bara det jag vet inte tror. Notera tryck före resp efter oljebyte. Powerup o teflon vet jag funkade när jag sysslade med racing och körde bromsbänks tester. Bla Jag var den ende av 25 suzuki RGV sominte skar motorn 1989 pga slick 50. Men bra för att ovan tillsatser funkar behöver inte innebära att renovering på burk skulle funka? men vem vet, kanske RVS skulle kunna belägga lager med en material hinna som teflon gör och dämpa lagerknacket i min Trooper? Att det finns teflon skeptiker är inget nytt, Men när dom har nått vettigt faktabaserat att säga så är jag den förste att lyssna. Har du fattat logiken Folke perantoniohansson@hotmail.com |
|
|
Nog finns det en del att läsa om oljetillsatser och om denna minst sagt luckrativa marknad. Ett axplock: Länk Länk Länk Länk Det som de flesta inte funderar på är att metallytorna inte får vara FÖR blanka, hala, utan friktion osv, då kan inte oljehinnan fästa och göra sitt jobb. FP |
|
|
Man kan ju fundera på varför det i princip bara är de som säljer dessa sk. mirakeltillsatser och vanliga garagekillar med relativt lite kunskap om smörjmedel som köper dessa, som hyllar dem? Varför avråder i princip alla bil och motortillverkare från sådana tillsatser? Varför får dessa tillsatser på skallen av t ex amerikanska Federal Trade Commission (FTC) om de nu är så himla bra och fungerar så som utlovas....? Ja läs själva, det blir många sidor på FTC när man söker på oil additive eller Slick 50. Länk Länk Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Det finns kul grejor för den som vill hålla koll på oljan: Länk Länk Teflon har jag på stekpannan och inte i motorn. /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
|
Använder inte teflon i stekpannan och ännu mindre i motorn. Om nu dessa mirakelmedel hade haft någon positiv effekt på motorn så skulle nog dom stora oljetillverkarna ha infört det i sina oljor för länge sen. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Men skit i att använda tillsattser då! Jag orka inte motivera och räkna upp mina erfarenheter av vissa tillsatser för Huvudsaken är att jag vet var som är bra i mina maskiner. Sluta läs teknikensvärld så mkt och prova skita ner fingrarna nån gång så vissa lär sig ett o annat, då blir debbaten bättre. perantoniohansson@hotmail.com |
|
|
En fråga bara: Vem riktar du påståendena i ditt senaste inlägg imot, är det rent allmänt eller nån personligen? Kanske du vill lära ut hur Teflon, som iofs är ett utmärkt lågfriktionsmaterial, kan hjälpa upp funktionen i en förbränningsmotor eller liknade med motsvarande lagertryck? Jag är nyfiken och tar gärna lärdom av någon som verkligen vet. FP |
|
|
Köpte bilen 0705. Enligt färddatorn skall oljebyte ske 0904. Eftersom man är lite mån om motorn, så tänkte jag byta olja och filter innan föreskriven intervall. Pratade därför med ÅF och fick då veta att ett X-tra oljebyte inte var nödvändigt. ÅF menade på att dagens oljor klarar de långa intervallerna. BMW skulle inte våga riskera motorras pga av för lång bytesintervall. Vad skall man tro eller göra. Byta fast det inte är nödvändigt, känns ju lite som overkill eller ? NN/ |
|
|
Byt om du vill, kostar inte så mycket i sammanhanget och skadar ju aldrig, även om det går utmärkt att köra långt mellan bytena. Jag tycker inte det är overkill att kosta några hundringar på en bil som kostar flera hundra Kkr, förstår inte problemet egentligen..? FP |
|
|
Man kan ju byta olja varje vecka isåfall. Jag tycker det är slöseri att byta när det inte skall bytas. /Mats J |
|
|
Det är just det som är problemet, varför byta om det inte finns anledning till dettta. Det är detta som jag inte har fått något svar på. Har ett X-tra byte någon väsentlig betydelse för motorn, annat än känslan att ha fräsch olja inför sommarresan. Att ett x-tra byte inte skadar begriper t.o.m jag. Som jag skrev i mitt tidgare inlägg, skulle BMW våga ha de intervallerna som de har, om de inte litade på oljan. Man kan ju även ha miljöaspekten i åtanke. Sen är det snart helg. Kanske bättre att lägga pengarna på en middag med efterrättt tillsammans med frugan, om ni förstår. NN/ |
|
|
____________________________________ Men skit i att använda tillsattser då! Jag orka inte motivera och räkna upp mina erfarenheter av vissa tillsatser för Huvudsaken är att jag vet var som är bra i mina maskiner. Sluta läs teknikensvärld så mkt och prova skita ner fingrarna nån gång så vissa lär sig ett o annat, då blir debbaten bättre. perantoniohansson@hotmail.com ________________________________________ Så..... Dina egna erfarenheter är framkommna ur noggrannt kontrollerade studier, eller med vetenskaplig metodik, eller repeterade långtidstester under kontrollerade förhållanden och metodik.....? Du tror inte att biltillverkarnas motorlabb har testat en drös sådana produkter genom åren? Men du menar kanske att de inte har skitat ner fingrarna nog mycket för ha nått samma kunskapsnivå på motorer och smörjteknik som du har nått? Biltillverkarnas motorlabb har nära sammarbete med smörjoljetillverkare, och det görs en massa olika analyser av smörjsystemet och smöroljorna m.m. under en motors utveckling och efterföljande uppföljning. Jag har kontakt med flera motorutvecklingslabb, och sen rätt många år. Och ännu har ingen av dem, eller andra seriösa fristående motorlabb funnit någon nytta med någon av dessa mirakeltillsatser som testats. Och det är grunden till att alla biltillverkare avråder bruk av sådana tillsatser. Det finns en enda (vad jag vet) oljetilverkare som har Slick50 i en av sina oljor, och det är Quaker State. Men, de är ju just dom som äger och säljer Slick50 och man kan ana att det i första hand handlar om att pusha för produkten Slick50 än att det egentligen förbätrar själva oljan. Intressant att veta är ju att deras eget oljelabb i USA starkt avrådde från allt bruk av tillsatser i deras oljor, när jag förde Slick50 på tal till dem för drygt 10 år sedan (då ägde de inte Slick50) för de hade testat det och kommit fram till samma slutsats som alla andra seriösa labb, att det inte uppfyllde de löften och påståenden som gavs i reklamen utan istället ökade risken för andra problem i motorn i värsta fall. Nu när de själva äger Slick50 så är det plötsligt "bra" att ha i oljan. Märkligt nog så vill de inte gärna gå in närmare på detta ämne, i alla fall inte när jag talade med en av deras säljare om saken. Business var väl det mesta han sa.... Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Ok! Jag ska svara. Teflon Använder jag sedan 19år då jag blev sponsrad av Slick50 och jag har haft andra Teflon märken också. På dessa år har jag bara haft 1 motorhaveri då en kolvring bröts av och där hade inte teflon hjälpt. Tefoln kan ha negativ inverkan på synkringar/slirkoppling där friction önskas. DVS Teflon minskar friction vilket är ett av mina delmål. Vilket ger högre tomgång och ca 3-4% effektökning. På något sätt sker frictionsminskning och nypnings/skärnings benägenheten minskar mellan ytor med hög hastighet. Därmed har jag kunnat ta större risker genom bestycka magrare och köra med högre avgastemperaturer utan att grejerna ryker. På 2-taktare (fr motorsågar och uppåt) Teflon behandlar jag allt. Sedan behandlar jag bara känsliga delar på andra maskiner som bakaxlar på lastbilen TDSinsprutningspump av besparning skäl. På lösa komponenter (lager, bromspumpar mm) brukar jag "baka" med Teflon. Dvs blöt lager med teflonkonsentrat och sedan in i ungnen. Senast i gårkväll bakade jag en race vevaxel som jag riktat. DR tinitus har ju själv svarat bra på sin egen fråga på varför inte tillsatser rekomenderas av vissa. Särintressen /revirpinkeri . Branchen spyrgalla på varandra/kontuernter och hyllar sina egna produkter. Att motor fabrikanter skulle rekomendera tillsatser skulle inte hålla i långa loppet. Bil ägaren är i snitt alldeles för ohändig och fabrikanterna gör bilar som en idiot kan äga, bara tanka, kolla vatten o olja. Att komplisera till det med andra produkter skulle skrämma bort bilköpare. Alltså fabrikanterna gör det enkelt för sig o bilägare genom inte rekomendera en jungel av biprodukter för det skulle förvåna mig om det inte finns produkter på marknaden som kan vara dåliga eller användas felaktigt med garanti strul efteråt. Motorlabb hmmm! Jag var för 3 veckor sedan i Arjeplog för studiebesök på 3 biltest anläggningar och jag har själv försökt jobba in en innovation på motorlabb i sverige och en kompis håller på att utveckla e 3-takt motor med 60% verknings. Dessa bilfabrikanter är mycket förändringsovilliga till att ta till sig något dom själva inte ligger bakom, bara Vägverket är värre. Så ibland kan dessa "mirakel tillastser" vara riktigt bra att har. Tror du bilfabrikanterna skulle rekomendera Tex kylar tätning/motorsvets? knappast! men funkar gör det ofta. Tillsatser kan vara enkla o bra : kanel i kylaren, vasle el mjölklöpe för att rensa kylsysten/radiator system, På slirande koppling kan man hälla ättika tror jag det var? Vist skall man vara skeptisk/kritisk för att sålla bort icke fungerande tillsatser och det var därför jag frågade om någon vet om RVS Länk funkar?? Den dagen mina grejer börjar gå sönder, inte går nog fort eller annan bättre lösning dyker upp, för jag ta ett nytt ställningstagande. Är svaret tillräckligt perantoniohansson@hotmail.com |
|
|
perantoniohansson Jag hade kunnat sätta pengar på ett sådant svar, för det var väntat liksom. Ett i stora drag typiskt svar från en troende, och antagligen nåt du blivit matad med av någon Slick50-säljare.... Ett par frågor. Har de motorer du spillt i Slick50 i haft aktivt reglerad tomgång? Har du fått ökad tomgång även på din 750i ? Att biltillverkare eller deras motorlabb skulle vara svårflirtade att ta till sig saker som de själva inte utvecklat är rent nonsens. Tror du att allt i din 750i är utvecklat av BMW....? Nä, i princip i alla bilar så köper tillverkarna in tjänster material produkter och teknologi från många olika håll, och bygger sen en bil av det hela. Snarare är det så att biltillverkare oftast tar till sig ny teknik eller produkter om det bevisligen fungerar och behövs. Om nu Slick50 och andra liknande tillsatser är så bra och funkar, varför kör vi inte med det i STCC-motorerna, där vi i princip gör allt vi kan och får (ja liiite till ibland) och har råd med för att få 1-2 Hk till, så länge motorn bara håller så länge den måste enligt reglementet och plånboken. Samma fråga kan ställas angående F1. Sist jag pratade med ingenjörerna i ett stall (en kusin jobbar där) så använde de inga liknande tillsatser i sin olja. Oljebolagen då? Om dessa tillsatser verkligen höll vad de lovade, varför ligger de inte i en hög utanför Slick50:s dörr och klöser ögonen ur varandra för att få skriva kontrakt på massor av kubik Slick50.....? Varför har Slick50 och andra liknande tillsatser fått på skallen å det grövsta av FTC i USA, och blivit dömda att betala mångmiljonbelopp i Dollar för överdriven och falsk vilseledande marknadsföring, och för att produkten inte håller vad som påstås i reklamen?? Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Fel slutsats . Jag sökte upp slick50 med viss skeptism och vad som står skrivet på flaskan och försäljningsargument är jag nog begåvad att filtrera. Tomgångsfrågan: 750n för 4500:- får in vara glad om den får sig ett oljebyte. Och jag får bara tomgångshöjning på förgasarmotorer av logiska skäl. Slick50 i racing: En bänkkörning av 5 maskiner hösten 1990 i Sollentuna fick oss alla att reagera positivt på Teflon. Min budget trimmade Teflon hoj gick fortast av alla i tävlingar och körde förbi ex EM o SM mästare på varje raka, så att blivande SM mästare köpte mina motor delar därefter. Inte direkt ett vetenskapligt test men mina grejer har alltid varit snabba med mina metoder. Förvänta dig inte att racing team lägger korten på bordet. Jag har mörkat väldigt mycket själv när jag tävlade. Andra Team får ta vilket beslut dom vill, alla har olika i bagaget, och du får svårt att klämma ur dom vad dom häller i som dom inte aktivt gör reklam för, då vore dom dumma. Så summeringen är att jag inte köper det du säger, kan du ta det? PS/ Jag har kört med kolvar som från fabrik var teflon bellagda, som en skekpanna perantoniohansson@hotmail.com |
|
|
Per. Jag ställer frågan igen då, och mer direkt om det nu inte gick hem tidigare. Varför finns det inga seriösa opartiska tester som klart och tydligt påvisar de utlovade fördelarna med teflontillsatser i motoroljan? Och då menar jag alltså tester som är repeterbara. Om detta hade funnits så hade vi garanterat sett teflontillsatser på bredfron i mer en hel massa motoroljor. Ja på samma sätt som vi ser att de olika oljetillverkarna använder i princip samma tillsatser för att motverka t ex. skumbildning, dispergenter, solventer, filmstyrkeförbättrare m.m. Sen får du tro vad du vill, köpa eller inte, det jag skriver om tävlingsmotorer. Jag är själv tämligen djupt inblandad i STCC sedan 7-8 år och har personligen skruvat med sådana motorer och varit med otaliga gånger när dessa har körs i bromsbänk, både här i Sverige och nere i Europa. Vi i teamet har viss koll på vad andra team pysslar med och har även kontakt med t ex AMG, Bosch Motorsport, Farndon, Pankl, Ricardo m fl. Liksom att vi har direkt kontakt med med en person som har haft rätt sort ansvar för utvecklingen av topparna till BMW:s F1-motorer under flera år, liksom Renaults F1-motorer. Och ännu har vi inte hört någon motoransvarig eller motorkunnig på den nivån som har sagt nåt positivt av värde om tillsatser som Slick50 eller liknande. Om man bara lite på skoj frågar dem om sådana tillsatser så himlar de med ögonen och skakar på huvudet. Betänk då att på den nivån så gör de i princip vad som helst som kan ge minsta lilla övertag mot konkurrenterna. Och om det då vore så som du påstår, så skulle vart enda F1-stall sedan länge köra på sådana tillsatser. Varför gör de inte det? De tomgångshöjningar du säger dig ha fått på dina motorer. Dessa tillsatser är ofta lösta i t ex Lacknafta eller liknande, vilket vanligen kan spä ut oljan och sänka dess viskocitet. Hur tror du sänkt viscositet påverkar tomgångsvarvtalet? Hur tror du det kan påverka effekten om oljan är tunnare och inte ger lika stort motstånd genom pumpar och mellan lager? Jag kan je dig ett tips, vi körde tidigare på 0W-30 racingolja, men vi får lite mer effekt när vi kör på 0W-20. Det är helt riktigt att det kan mörkas en del i teamen om vad reklamen på deras tävlingsfordon säger, och vad som sen är i burkar och dunkar som de fyller bilen med. Inte alltid, men det händer rätt ofta. Men, det betyder ju samma sak för Slick50. Alltså att det bara för att det susar runt några blar i t ex. Nascar med feta dekaler från Slick50, att det för den skull är Slick50 i deras motorer.... Vad jag vet så är det rätt få motortillverkare som levererar dessa svindyra motorer till Nascarserien, och de är alla väldigt petiga med vad du får röra på deras motorer och inte. Teamen ägen vanligen inte ens sina motorer utan mer eller mindre leasar dem från en motorbyggarfirma som har rätt hårda kontrakt på vad de får röra på motorerna och inte. En fråga till som jag tror du "glömde" att svara på? Hur kan det komma sig att Slick50 och de flesta andra liknande tillsatser fått så mycket på skallen av FTC i USA, att de flera gånger blivit dömda till böter i mångmiljonklasser i Dollar för falsk och vilseledande marknadsföring m.m? Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Jag har skrivit mycket om Slick 50 och andra tillsatser, så jag skall inte upprepa mig - sök äldre trådar om ni vill ha detaljer! Mycket kortfattat kan man säga följande om teflonbaserade oljetillsatser: De har vissa positiva effekter på motorer MEN de har samtidigt många allvarliga negativa effekter! Vid olika vetenskapliga oberoende tester har man påvisat ett ÖKAT slitage i motorerna som behandlats med t ex Slick 50 (mäts genom att man väger restpartiklar i oljan efter ett bestämt testmoment med noga specificerade parametrar), främst tror man att detta beror på att teflonpartiklarna (det är små partiklar, inte en vätska!) sväller när det utsätts för hetta, vilket gör att de små partiklarna blir så stora att de proppar igen oljefilter när oljan/teflonet är driftsvarmt. Dessutom tenderar teflonet att klumpvis avsätta sig i oljecirkulationen där det sker stora trycksänkningar - t ex vid utloppen från oljekanaler, vilket riskerar att helt störa oljeflödet, särskilt där det är känsligt och man har låga flöden pga trånga kanaler. Ett tredje problem är att teflonet hindrar oljan att fästa på metallen - och oljefilmen är mycket starkare än teflonhinnan...dvs. du får ett försämrat skydd mot metall-/metallkontakt i motorn under höga mekaniska tryck. Men som sagt: vissa positiva effekter kan teflon ha i en bilmotor och det är dessa effekter som tillverkarna tar fram och visar i marknadsföring - tyvärr "glömmer" de att visa på de negativa effekterna... Tvåtaktsmotorer är radikalt annorlunda smörjtekniskt, så där kanske fördelarna överväger nackdelarna!? Jag är för dåligt påläst i detta, så jag lämnar det till någon annan att kommentera! Faktum är i alla fall att ALLA motortillverkare som tillfrågats (inklusive HD och Briggs & Stratton), avråder å det bestämdaste från att använda dylika preparat, då de inte anser att dessa tillför något positivt smörjtekniskt. När det gäller frågan om att byta olja i förtid eller inte, är det enkla svaret att smörjtekniskt är det alltid positiv att byta oljan tidigare än planerat (under förutsättning att man använder rätt olja och filter, samt inte spiller ner smuts i oljesystemet vid bytet etc.). Frågan är om det är ekonomiskt försvarbart? Dagens långa oljebytesintervall gör tyvärr i kombination med den relativt dåliga oljefiltreringen som sköts av "antika" pappfilter, att man i många fall ligger nära gränsen för vad oljan klarar av. Tydligast märks detta på ex SAAB 95 Aero, som har en rätt högtrimmad motor, relativ liten oljevolym (rent teoretiskt kan man fördubbla bytesintervallet om man dubblar mängden olja i en given motor) och en idiotisk teknisk lösning av hur man dragit avgasrör/katalysator. Detta gör att oljan utsätts för extrem påfrestning i dessa bilar (i vissa fall har man dessutom fyllt på för dålig oljekvalitet på auktoriserade verkstäder). Resultaten har inte väntat - SAAB har haft jätteproblem med dessa oljerelaterade problem som resulterat i motorhaverier mm. Även VW har haft stora oljerelaterade problem med sina tdi-motorer, i kombination med långa bytesintervaller och vissa körförutsättningar. Kör man bilen väldigt lungt slits oljan mindre = mindre behov av tidigare byte! Personligen tror jag att det kommer vara svårt att märka någon skillnad på en bil som fått oljebyten i halvtid, i jämförelse med en som "bara" fått enligt oljeserviceprogramet - upp till kanske 10 000 mil. Ju längre bilen har rullat, desto tydligare kommer man att märka vilka motorer som fått fin olja oftare än stipulerat...dvs. planerar man att byta bil innan den gått 10 000 mil, lär man inte kunna räkna hem merkostnaden för de extra oljebytena, men om man räknar med att behålla bilen "hela dess livslängd", är extra oljebyten troligen en god affär! Sedan får man väl beakta att många på detta forum är entusiaster när det gäller bilar, då polerar man gärna bilen en extra gång, likväl som man gärna kostar på den ett extra oljebyte av bästa oljesort...bara för att man vet att det är bra för bilen - även om man inte alltid kan räkna hem det ekonomiskt! ;) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Fint 1:a majtal Johan! ;) Kan man säga välkommen tillbaka? Det var länge sen du var inloggad! Undrar fortfarande om det är någon som har extern oljefiltrering t.ex. Kleenoil Länk på sin bil - även om det är en lastbil och buss - så berätta gärna! Mvh |
|
|
Och får jag be om att undvika vidare pajkastning...? Mvh |
|
|
rob: Kleenoil m.fl. tillhör det jag kallar toarullsmaffian(i princip är deras filter som en stor toarulle). Deras prylar gör säkert ingen skada, men det ärbortkastade pengar i mina ögon. Lustig nog är det väldigt lite fakta på deras hemsida. Det hade varit bättre att ersätta befintligt filter med något bättre. /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.