|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har ett bromsok bak som hela tiden kärvar och hakar upp sig. Haft upp det två gånger och renat glidskenorna från smuts och liknande, men problemet återkommer efter en kortare tid. Någon som fått sina ok utbytta och har någon prisuppgift på detta, eller möjligtvis tips på hur man på annat sätt kan åtgärda problemet? Om man byter ok, gör man då bäst i att byta på båda sidor eller är det onödigt? Tack på förhand, Peter Granström | |
| Sen undrar jag även om någon känner till vilka mått själva bromsskivan har på en 328i -00 med sportchassi och M-paket. | |
|
Länk |
|
| Hade själv problem med mitt bromsok för ett tag sen. Hade uppe bilen flera gånger och rengjorde och kolla, men problemet fanns fortfarande kvar. Till sist upptäckte jag att själva bromsokdamasken hade krupit ut en bit. Köpte ny (ca.200kr), bytte och nu fungerar det. | |
| Ringde Englunds BMW och de rekommenderade att jag provade byta bromsbeläggen och damasken. Tror ni att detta verkligen hjälper, eller kastar jag pengarna i sjön om jag inte köper ett nytt bromsok direkt? | |
|
Man kan ju inte veta hur mycket som är skadat innan man har tagit isär och kollat. Det bästa vore väl om du kunde ta isär först, och sedan åka och handla det som behövs. Jag vet inte om det går att köpa på öppet köp. I så fall skulle du ju kunna köpa allt, och sedan lämna tillbaks det som inte behövs. Se: Länk I värsta fall behöver du byta hela oket (1) och glidpinnarna (6) och deras bussningar (4). Om beläggen blivit sneda på grund av att oken hängt sig någonstans så behöver du byta även dem. beläggen byter du dessutom på båda sidor. Ok eller okdelar går bra att byta på en sida. I bästa fall (om okets kolv är helt slät, ren och rostfri), så räcker det med att byta (10). Även glidpinnarna (6) måste vara felfria. Fetta in (10) och (4) med silikonfett (bromscylinderfett). Är du säker föresten på att det inte är handbromsen som kärvar? :-) |
|
| Tack för infon! Är inte handbromsen, tyvärr... | |
| Tror ni det lönar sig att köpa ett komplett bromsok från typ bildelsdatabasen? | |
| Vet någon om bromsok från låt säga 323 passar en 328? Tittade på realoem men såg ingen skillnad. | |
|
Har inte 323 mindre bromsar? Det går att montera 15" på den vilket inte går på 328. Jag titta på RealOEM och det stämmer det du säger att de verkar ha samma bromsok baktill, men jag får inte det att gå ihop med att 323 har 276x19 skivor bak och 328:an 294x19. Kan de verkligen ha sam ok då? Annars har ju 320 touring facelift och 325:or samma dimmension på skivor baktill och därav har likadana bromsok, vilket stämmer om man kollar artikelnr. på RealOEM. |
|
| Visst kan det stämma att det är samma ok till en större skiva som till en mindre. Bara det är en annan "okhållare". Är det samma nummer på realoem så stämmer nog det. Då kan man köpa ett begagnat ok från en 323 och sätta på en 328. Dock bör man ju ta isär och kolla upp ett bagagnat ok innan man monterar det tycker jag. :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.