|
|
|
|---|---|
|
Sålde min BMW till tre Ryssar sent igår kväll. Dom lovade att skicka tillbaka de svenska reg.skyltarna tillsammans med kopia på nya Ryska regbeviset. Får se hur det går.... Nån som haft erfarenhet med export till Ryssland? | |
| Jag har också sålt bilen utomlands en gång. Jag gör det inte igen. Jag hade inga jättebekymmer men ändå lite grann. Tog tid innan skyltarna skickades in. Jag tänker så här, nästa gång kanske det är någon som inte tänker göra det och då kan det bli jobbigt. Så för min del kommer jag inte göra det igen. | |
| Kan man inte beställa en extra uppsättning skyltar innan eventuell export? | |
|
Lus: Jo det kan du göra :) Måste väl vara det smartaste Min bil Länk |
|
lob |
Hoppas du kom ihåg att ta betalt innan du släppte bilen (kontant) |
| "FAN, visste att det var något viktigt jag glömde vid bilfösäljningen!" :D | |
|
Hehe... :) Fick pengarna kontant och dom verkade äkta eftersom banken precis tog emot dom. Återstår att ställa av bilen ikväll och sen hålla tummarna. |
|
|
Har du sålt bilen till Ryssland eller Baltländerna som är med i EU? Det är stor skillnad eftersom dessa länderna är anslutna till EU och de ska enligt vv skicka vilka svenska bilar som reggats in i landet så att vv kan regga ut dessa i Sverige. Att bara skicka in skyltar till vv räcker inte. De vill ha kopia på det nya reg.beviset. Du skulle begärt att de stannade i tullen och deklarerade bilen med ett tullintyg. Då hade du kunnat registrera ut bilen direkt. There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
| Han skriver Ryssland i första inlägget varför det borde vara Ryssland... :P | |
|
Nu är bilen avställd. "Hittade" ytterligare en nykel till bilen igår. Messade ryssaran och meddela att jag skickar över den när reg.beviset och skyltarna kommer. Kanske ökar mina chanser att det ska gå vägen. Men jag är faktiskt inte ett dugg orolig. Dock, har jag haft fel förr.... :) |
|
|
mr b: om ryssarna slarvar bort den enda nyckeln som du lämande med så skaffar de ingen ny.... de ber nån polare att installera startknapp istället :D |
|
|
Som sagt. Har haft fel förr.... Har ännu inte fått tillbaka skyltarna, men pengarna var äkta. Får se vad vägverket säger.... |
|
|
Jag sålde en bil till Danmark på samma sätt för någon vecka sedan. Skyltarna och kopia på nya danska regbeviset kom med posten inom en vecka. De flesta är ju ändock ärliga. Inga sömlösa nätter och jag skulle gärna göra om det. **BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Varför ska man få tillbaka skyltarna? Det är väl ändå upp till den nya ägaren innan bilen exporteras? Jag sålde min gamla 735 till en person som skulle exportera till Irak. Men först skrev vi ju över bilen på honom. Då har väl jag ryggen fri? |
|
| Jovisst. Men det är ju under förutsättning att det är möjligt. Hur gör man t ex om personen du säljer till inte är svensk medborgare? Jämför med att som svensk åka till Tyskland och köpa bil privat. Där finns väl (?) inget alternativ där bilen skrivs på mig före export? | |
|
Jag sålde nyss en bil till Norge. Och det funkade klockrent. Jag skruvade lös skyltarna. Han monterade temporära skyltar, som han hade hämtat ut på norska Vegvesen (Vägverket). Vi skrev kontrakt, han betalade, vi skrev svenskt ägarbyte. Han åkte. Efter någon vecka faxade han en kopia av tullhandlingarna. Jag skickade in dessa till Vägverket, tillsammans med skyltarna och ägarbytespapperet (del 2, det gula), med exportrutan ikryssad. Någon vecka senare fick jag brev från Vägverket, där det meddelades att bilen nu är avregistrerad. Klart! |
|
|
Plötsligt kom skyltarna på posten i förrgår. Ett halvt år senare än lovat. Blev lite förvånad. Saknar dock tullhandlingar, så nu är jag tillbaka på ruta 1. Blir till att försöka få fram det också. Eller så gör jag som vägverketskillen sa. Glöm allt, så skrivs den av från dig inom 3 år. |
|
|
Om man skal selge bilen til f.eks Norge eller Danmark så har de noe som kalles prøveskilt, be eventuelt kunden om å ta med disse når han kommer til Sverige og henter bilen (da skrur dere bare av skiltene i Sverige og ny eier kjører trygt hjem til sitt land med prøveskiltene) |
|
|
Jag sålde min bmw 2002a till norge, fick varken plåtar lr tullpapper. Mitt tipps är beställ nummerplåt, sen skickar du den till VV tillsammans med en ny ägarlapp som du beställt och kryssar i att du skrotat skitet. //Nydell |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.