AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
6.503

Ändrad ursprungskontroll efter den 4 feb. 2008

Sida 1 av 2
Verkar som att det kommer bli krångligare med ursprungskontrollen efter den 4 feb. 2008. Verkar även som att man inte ens kan boka en tid för registreringsbesiktning förens ursprungskontrollen är avklarad och kodkänd av vägverket heller? Hur ska man då hinna med att göra allt på de fem dagar som det är tillåtet att köra, i sverige, på de utländska skyltarna? någon som har några förslag?
Finns mer att läsa på den här tråden med mer detaljer

Länk

Det verkar bli riktigt komplicerat att importera efter 4 februari !!!!!!

Ett problem att det är den som står som köpare i Tyskland (på kvittot som måste skickas in i orginal) som kan besiktiga in bilen och stå som ägare. Ingen annan !

Det lär ju stoppa dom populära momsfifflen med bulvaner med VAT-nummer-företag som köper bilarna i Tyskland utan moms och sedan registrerar in dom på andra privatpersoner i Sverige som om dom vore momsade i Tyskland

Fa
217
Fartglad
BMW M5 2002
Tallviking: Är du säker på att kvitto ska skickas in i original? Låter lustigt..iom att DEN som betalar SKALL ha originalet.
Hur blir det för företag som redovisar detta i en bokföring. Skatteverket vill väl ha originalet i en eventuell revision?
Mi
12
Mikael73
530d Touring
du kan skicka in en kopia och stryka över summan eftersom dom är bara intresserade vem du köpte bilen av... och inte hur mycket du har betalat för den...
Tjenaremors Tallviking!
Var har du läst att det måste vara samma namn på kvittot som ska ansöka om registrering? Har hämtat ett par bilar åt farsan genom åren men isåfall är det väl slut med det, såvida man inte ska göra ett ägarbyte omgående. Känns ju lite onödigt för historikens skull.

Har letat vidare nu och det verkar som att namnet på kvittot behöver inte vara samma som den som ansöker om ursprungskontroll. Det var den som ansöker om ursprungskontroll som måste vara samma person som sedan genomför registreringsbesiktningen

Syftet med kvittot är som Mikael73 skriver. Att visa på hur man kom över bilen i utlandet

Jag undrar vad som händer om man köper den av någon i Sverige innan den registrerats in här dock och visar ett kvitto från den affären.

Jag tror att de kräver kvittot från utlandet på en oreggad bil. Vore konstigt om de nöjde sig med ett svenskt kvitto om det nu är så viktigt att se var den kommer ifrån. DOCK är väl det stora argumentet för den nya proceduren att VV som myndighet har tillgång till internationella polisiära register, vilket Bilprovningen inte hade, där man direkt ser om en bil är rapporterad som stulen.
Någon som provat de nya reglerna nu efter den 4:e februari ?

Pe
60
Peo.K
M4 G82 2022 6MT Tracktool
Hej !
Jag gjorde den 8/2 en ansöktan av ursprungskontroll via internet, samma dag skickades även kvitto, coc, nytt&gammalt brief samt undertecknad ansökan om ursprungskontroll samt betalning in till VV.
VV lovar att registeringen skall ta max 2 arbetsdagar från att de fått in betalningen.
Jag ringde i morse 14/2 för att höra hur långt dom kommit men de hade inget bra svar på det då de har problem med "schengen-datorn" så något svar fick jag inte, "du blir informerad via ett brev från oss om ansökan gick igenom eller ej sa han, han ville inte ens veta mitt ärendenummer för att kolla vidare på detta så jag misstänker att dom inte ens påbörjat en enda ansökan som inkommit sen den 4/2.
Då jag köpt bilen hos Mercedes Niederlassung samt står som inskriven ägare i Briefet ser jag detta som ett lätt fall för VV:s kontrollgrupp.
Jag återkommer med mer info!

Mvh Peo.K
det blir ju jobbigt att man måste vänta så länge på att få besiktiga i sverige. de 5 dagar man får köra med röda skyltar i sverige hinner ju gå ut... eller har jag fått det där med 5 dagar om bakfoten?
Funderar ev på att åka ned till Tyskland plocka hem en BMW vecka 9. Mottager tacksamt all info om någon testat de nya reglerna och hur det går för er.....
håller också på men det är ju inte vårsol än så jag kan leva med att det tar tid...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Kvittot behöver inte vara i original, det går bra med en kopia. Registreringsbeviset ska såklart vara i original. Det går utmärkt att skicka dessa handlingar som rekommenderat brev till Vägverket..

Mvh
Pe
60
Peo.K
M4 G82 2022 6MT Tracktool
Att skicka rek. är nog en mer regel än undantag då man har lite koll på vart brevet befinner sig, att skaffa ett nytt brief pga av posten slarvat är inget jag skulle vilja pröva...
Nu åker jag på 30-dagars skyltar ink helförsäkring men tycker ändå att det vore skönt att ha reggningen ur världen...

/Peo.K
Visa användare
183
tånni
3.0 CS-73
325i touring -89
Måste man ansöka om tillfällig registrering eller kan man få ok på ursprungskontrollen samt reg.besikta bilen utan detta? Är inte riktigt med där. Man vill ju (oftast) helförsäkra bilen så fort som möjligt och då känns den här tillfälliga registreringen som ett onödigt mellansteg.
Är jag helt fel ute???
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Det känns ju minst sagt lurigt att skicka i väg briefet i orginal, även om det är ett rekomenderat brev. Försvinner det blir det verkligen jobbigt...
Går det dessutom inte att boka tid för reg. bes innan ursprungskontrollen är färdig kommer de ta betydligt längre tid innan bilen är reggad. Jag tänker främst på sommarsäsongen då väntetiderna hos Bilprovningen brukar vara långa.
Att man skärper kraven vid ursprungskontrollen förstår jag och tycker det är bra, men varför kunde inte SBP fortsätta utföra kontrollen i samband med reg. bes?
Jag tycker inte detta känns speciellt vettigt...

Länk

BMW CS #5139
varför inte SBP utför kontrollen beror troligtvis på att de inte får ha tillgång till europeiska/internationella dataregister som vägverket får ha tillgång till. Detta eftersom Vägverket är en myndighet och SBP inte är det...
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

tånni: du kan numera helförsäkra bilen hos ditt svenska försäkringsbolag direkt du köper bilen i utlandet. Det krävs alltså inte som tidigare ett svenskt reg nr. Det kostar givetvis något mer i premie och gäller en begränsad tid men för mig som själv brukar köra hem de bilar jag importerat så gör ju detta hemfärden samt tiden fram till reg bes betydligt tryggare.

___
//Ulf
Någon som listat ut om den person som står som köpare på kvittot från Tyskland måste vara den som söker ursprungskontrollen ?

Framgår inte någonstans som jag har hittat ?

Har bara hittat att det är den blivande ägaren som måste göra ansökan om ursprungskontrollen

Rättelse av mitt tidigare inlägg:
Kvittot ska antingen vara i original eller en vidimerad kopia.

Tydligen ligger det många ärenden som saknar korrekta dokument hos VV eller icke styrkta kopior av kvitton varför dessa ärenden drar ut på tiden. Har ni bråttom, se till att få det rätt =)

Ovanstående enligt kundtjänst på Vägverket.

Även jag tycker det känns olustigt att posta briefet men alternativet är väl att åka till Örebro och lämna in det där det ska handläggas. Rekommenderat brev känns någorlunda "säkert" i alla fall.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.