AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.555

Kontantersättning vid skada, pruta?

Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
Tjenare

bruden blev påbackad av en dåre för några månader sen, nu verkar allt löstsig o jag ska få kontantersättning av försäkringsbolaget, men jag undra om det går att pruta på det?

känns som lack på dörr o framskärm en ny list samt riktning av en bukla kommer gå på mer än 3000kr (verkstan som kollade skadan lämnade en offert på ca 4600Kr till försäkringsbolaget).

så min fråga är om de finns nån möjlighet att få upp ersättningen.

mvh Erik

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

(ärligt stulen av Jesperado)
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
det är väldigt enkelt: antingen lämnar du in bilen till en verkstad och f-bolaget står för samtliga kostnader, minus självrisk så klart.
eller så får du en ersättning som DU tycker är rimlig. förslagsvis samma eller högre summa som offerten från verkstaden.

så om du har 1600kr i självrisk så hade man kunnat se 3000kr som en själig ersättning. (4600-1600=3000kr)
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Det står att JaJsEn´s brud blev påbackad, så hon/JaJsEn ska inte betala en endra krona i självrisk. Det är "dåren" som ska stå för alla kostnader, så det låter bättre att lämna in bilen istället, minst att dem betalar vad det faktiskt kostar att laga. Så kanske är bättre att JaJsEn kontaktar sitt försäkringsbolag så får dem ta tag i det hela istället.
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
tja

som sagt ingen självrisk för våran del,

men når ja snackade med verkstan som skulle fixa bilen/dom som lämnade offerten så sa dom att dom skulle bli tvungna att lacka om hela dörren (o kanske hela framskärmen, känns dock onödigt skulle räcka att lacka under list). o ja tycker 4600:- för en nya list riktning av bukla samt lack av iaf, hela dörren känns jävligt billigt.

försäkringsbolaget sa att jag bara kunde få typ 65% eller nått liknande av vad det skulle kosta att laga bilen, (från ca 4600:- till 3000:-)

har ingen lust att lämna in bilen pga, att jag har mycke annat som ska fixas på den, + att den igentligen ska få en hel lack så snart jag har råd.

nån som har några bra knep/tips till hur man kan få upp ersättningen lite?

ska ringa verkstan i morrgon o se vad dom ska ha för att fixa liknande skador åt en privatperson, skilger det mycke ska ja fan konfrontera dom.

mvh Erik
Vad har du för försäkringsbolag?
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
jag har salus ansvar, men motparten har trygg hansa (jag har bara trafik på bilen).

mvh Erik

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

(ärligt stulen av Jesperado)
OK. Det brukar fungera så att ens eget bolag regressar med motpartens bolag men det gäller nog inte när du bara har trafikförsäkring.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.