|
|
|
|---|---|
|
Hej, måste byta lamellerna på bilen. Någon som vet hur mycket det kostar och som kan rekomendera en bra mekaniker eller verkstad? | |
|
Till kopplingen, till diffen eller kanske till fläktkopplingen? // MVH Jocke |
|
|
Kopplingen??...Polaren sa häromdagen att det luktade brända lameller... Det är något som rasslar under bilen när jag kallstartar den?...Växlarna är ganska tröga/hårda fast de har de varit sen jag köpte bilen...hon tar bra på gaspådrag och är pigg. "För pigg" då tomgången sen en tid är för hög. Har tidigare legat på 7-800rpm på tomgång och stillastående. Nu till och från rusar hon upp till ca 1500rpm varesig hon är kall eller varm , motorbromsar dåligt som f* på tvåan och trean, ibland inte alls snarare tvärtom bilen kör av sig själv (oftast vid krypkörning). Fortsätter gå frammåt och ligga på samma varvantal trots att jag trycker ner kopplingen, får möta med kopplingen så att bilen på gränsen dör för att varantalet skall gå ner till normal nivå. Utrampningslager? Dyrt? Kan inte så mycket om bilar men har någon något tips på detta och mitt tidigare inlägg får ni gärna skriva... |
|
|
Problemen du beskriver låter inte relaterade till kopplingen i sig... utan problem från motorstyrnings sidan... Luftmassemätaren, Täta slangar?.. Tomgångsmotorn? Eftersom du verkar få överanvända kopplingen för att minska på bekymmeren kan du ha slitit den lite fortare än vanligt så att den slirar lite extra hårt (därav lukt). Men jag hade nog letat grunden till problemet. Allt det du beskriver med motorbroms, att bilen rullar själv osv osv beror ganska säkert på den höga tomgången. Tyvärr har det visat sig att en hög tomgång kan bero på många faktorer, någr av dem som jag sade tidigare brukar väl vara populära att nämna. Lämna in på någon BMW-verkstad för diagnos eller felkontroll... alternativt Avvakta tills fler med samma problem hör av sig här kanske. // MVH Jocke |
|
| Håller med föregående skribent. Kärvande tomgångsventil, eller kanske tjuvluft i gummibälgen mellan LMM och trottelhuset. | |
| Just det. Rasslet vid kallstart kan vara ventilspelet innan oljetrycket byggts upp i lyftarna. Ljudet bör då försvinna några sekunder efter start och är inget egentligt fel. | |
|
Ja angående ljudet så rasslar det bara till precis när bilen startas/sätts igång sen försvinner ljudet med en gång, har tänkt att ja skulle kolla fästerna till avgassystemet men har inte blivit av då jag tycker att det isf borde rassla till även när ja kallstartar henne. Jag har läst lite på forumet och folk med tomgångsproblem snackar om nån "spjällägesgivare" finns det någon som kan ge en lättförstådd försklaring vart man hittar den i bilen? Finns en sådan på min bil lr är det till de större motorerna? Gummibälgen sitter vart? Är det samma som dammslang lr? Är det slangen mellan luftmassemätaren och insuget? Finns det en separat tomgångsmotor någonstans i motorutrymmet? Och vart sitter den isf? Tack för alla svar. Tycker det är jätte kul med bilar och vill lära mig så mycket som det bara går! :) |
|
|
Spjällägesgivaren pos.2: Länk Japp, det är den slangen. Pos.4: Länk Om man sprayar med startgas runt misstänkta läckor medan matorn går på tomgång märks det om tomgången ökar. Då har man tjuvluft någonstans. Gummibälgen brukar spricka i förgreningar så om man bänder lite kan dom visa sig. Tomgångsventilen är pos.8. Den släpper luft förbi det ordinarie trottelhuset och reglerar tomgången på så vis. |
|
|
Hej kikade lite kring gummibälgen då jag bytte den för ca 3 mån sedan (så inga sprickor) men upptäckte att en slangklämma släppt runt slangen som går från undersidan bälgen in under tomgångsmotorn. Antar att hon dragit in extra mycket luft på grund av detta missöde. Om det inte hjälper får jag väl lämna in henne på felsök för trots att ja tror ja hittat spjällägesgivaren har jag ingen aning om hur man kollar inställningarna och reglerar den vid fel. Men det återstår att se först imon. Tänkte fråga en sak med. Det sitter ju ett "plast-skruvdon" kring gasvajern, är det via den man spänner vajern? Hur vet jag isf hur mycket/lite den skall vara spänd? Tänkte bara för att den nämligen inte är helt inskruvad. Uppdateringar imon kväll. Tack åter för alla tips :) |
|
| koplettering text ovan...slangeklämman hade lossat. skruvade fast den igen. | |
| haha! Bilen går jätte bra nu! Tur det för idag kom de ny besiktningspapprena hem... | |
| Be polaren kolla upp sitt luktsinne! | |
| Jo men det har luktat bränt det har jag också upplevt så något är det ju, men om det är lamellerna vette fasen...går hon så går hon...tar det som det kommer... | |
|
Om lådan är trögvxlad och bilen vill gå trots nertryckt koppling,så lutar det åt slavcylindern har gjort sitt Länk Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| har du pos. på den? vilken del är det på bilden? | |
|
Nr 14.... Mvh Janne. |
|
|
Kolla även upp nr 1 jag har bytt den på ett par bmw men det är vanligast att slaven ger upp. Ett tips:du har väl kollat så så att inte nivån är låg? Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| Nivån på vad? mvh | |
| Trucker menar bromsvätskenivån. Kopplingens hydraulik använder sig av bromsvätska varvid det går en slang från bromsvätskebehållaren till kopplingshuvudcylindern. | |
| Ska kika på d :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.