AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.841

Köptips e46 cab

153
Häggman
M3 -04
M635CSI -85
320is Italian Style
Vilken modell ska man välja, och vilken står bäst i värde?
Ett måste är elektrisk cab, var detta standard på e46?

Wa
184
Wargen
330CiA M Cabrio Imolarot II 2003
Själv har jag skaffat en 330ci cabrio M-sportpaket imolaröd II, men vet inte hur den är ännu eftersom den fortfarande står i Tyskland.
Ska få den levererad i nästa vecka :) så då vet jag nog lite mer om E46 cabben (har just nu en fin E36 320i cabrio som ska säljas).
Enligt min instruktionsbok från 2003, fanns det även manuella suffletter, men jag förmodar att de flesta valde automatiska.

Wargen
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Det viktigaste är nog inte årsmodellen, utan hur den är skött. Jag köpte min 323 cab- 00 förra sommaren, en ägare, aldrig vinterkörd och 6000 mil, det tycker jag är viktigast. Länk

BMW CS #5206
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
På 330 från 2002 var elcab standard enligt min utrustningslista. I min tillbehörskatalog från 2004 är elcab standard på alla modeller så det blev antagligen standard även på billigare modeller from 2004 eftersom manuella cabbar finns med i Wargens bok från 2003 liksom i min från 2002.

Annars, det jag nu kommer på:

-Facelift kom from 2003 på cabben.
-DSC var extra tom 2002 därefter standard.
-Stor 16:9 naviskärm kom sent 01 och finns alltså på alla 02:or och framåt.
-Vissa rostproblem förekom på tidigare modeller (särskilt motorhuv,
baklucka). Sök på e46 och rost för att se var man ska leta rost. Blev
tydligen bättre på senare årsmodeller.

Stå sig bäst i värde?

Att den står sig i värde var mitt främsta mål när jag köpte e46 cabbe. Jag har följt marknaden för e46 cab sista året och kan väl säga: Hitta då en bil med så unik och populär utrustning som möjligt. Stor navi, M paket, sportstolar, harmon kardon, xenon, multifunktionsratt är populära saker som höjer efterfrågan och därmed priset med nån eller några tiotusenlappar. En tidig icke faceliftad 330 som inte har nåt av det godiset är redan nere och nosar kring 150' idag och såna har under året fått ligga ute rätt länge i annonserna i konkurrensen med mer välutrustade bilar.

Låga mil - helst så att den inte passerat 10000 mil (som ju är en psykologisk gräns för många köpare) när du planerar att sälja i framtiden.

Köp den billigt (under höst och vinter) så står den sig bättre i värde tills du säljer den i framtiden (under en vår eller sommar). Det skiljer i snitt ca 10-15 % på värdet mellan säsongerna.

Originalskick och inget eftermonterat ljud. BMW e46 fälgar.

Vilken modell? Om du funderar på 330 och planerar att äga den många år, kolla även in B3 ALPINA cab som jag tror kommer att vara den e46 cabbe som står sig bäst på lång sikt. Kostar idag inte så mkt mer än en välutrustad 330 av samma årsmodell. Sällsyntare än M3 cab och ofta välutrustade. Tillverkades bara 287 st B3 (280 hästar) och om jag inte minns fel 288 st B3S (305 hästar), varje bil numrerad och med en (underbar) hållbar rak sexa byggd för hand av ALPINA. Försäkring är dock svindyr men har man eget garage och kör max 500 mil per år (inte omöjligt med cab) finns ALPINA entusiast-försäkring för ca 2000 kr/år via if. Med en servicekostnad som en 330 blir då ALPINAn billigare att äga än 330in. Med tanke på andrahands-värdet skulle jag hellre köpa en B3 cab i fint skick/historia som är ett par år äldre före en nyare 318-325 för samma pris. Men det finns få ALPINA cabbar i Sverige (<10) och ids man inte vänta ut någon som säljer så återstår mödan att importera själv från tyskland. Inte så kul anser många.

molle
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
En så sen modell som möjligt så klart. Och med så mycket motor som möjligt så klart. :-) Och utrustning med...

Men sen kommer plånkan förmodligen in i bilden och då blir det kanske lite annorlunda tankebanor.

Jag har som synes en 330 -03 Saphire-svart med hela M-paketet, HK och Hardtop. En underbar leksak på sommarmånaderna. Skulle inte byta bort den för allt smör i Småland, eller vad man nu säger :-)

Att som Molle325 säger titta på en Alpina är inte dumt, fast det verkar vara svårt att hitta nån. Och har man en kul bil, och vädret är bra, så rullar 500 mil snabbt undan under hjulen. Det är kul som f-n att köra öppet så det är ju inte ovanligt att resan hem efter jobbet tar en 3-4 timmar istället för den kvart det tar om man åker raka vägen.

Misstänker som ovan inlägg att en en så sen modell som möjligt med så mycket godis som möjligt är den bilen som står sig "bäst" i värde, men nu är tyvärr ingen bilaffär en särskilt bra affär. Det finns undantag. Sen börjar ju E93 rulla ut i lite större antal så då kan man väl tro att priset på E46 att sjunka även om cabbarna kanske är lite mindre priskänsliga.

Sen är det väl skicket på det utvalda exet som får avgöra. Det kanske är dumt att stirra sig blind på en viss modell för risken finns ju att man går en eller flera fina bilar förbi bara för att dom har en för "liten" motor eller saknar en viss utrustning. Man ska även ha i åtanke att en cab inte behöver ha den största och starkaste motorn, dom är ju mera lämpade för cruising. Ska kanske inte säga nåt iofs :-)

Mycket nöje med letandet och hoppas att du snart hittar en fin vagn för vips är det sol och vår....

Niklas

Fransosen
wargen:grattis till köpet... får man fråga vad du tänker ta för din 320???
153
Häggman
M3 -04
M635CSI -85
320is Italian Style
Tack för alla svar

Jag är inte direkt efter någon sportbil, utan mer efter en "glidare"
Tänkte på 323 men är osäker på hur dessa håller i värde.

Utrustning jag gärna vill ha är
- Diamantsvart
- M-Fälgar 18" som "christer silvén", snygg bil !
- Sportstolar i svart eller beige läder
- Manual (tröttnat totalt på automat)
- Multifunktionsratt
- Elcab
- Elektronisk klima

Sen är jag nöjd!

Wa
184
Wargen
330CiA M Cabrio Imolarot II 2003
Tack bmw-jerry!
Jag hoppas den uppfyller förväntningarna.
Du kan se min 320i cabrio på Powerbörsen.
Sök på E36 och Skåne, så kommer den upp.
Priset är egentligen inte högt med tanke på skick, men det kan finnas en viss prutmån.
Vänligen

Wargen
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Häggman! Generellt är det ju så att ju mer en bil kostar när du köper den, ju mer har den sjunkt i värde när du skall sälja den.
Jag köpte min av killen som har BMW-verkstan där jag servar mina bilar, så jag har sett bilen i flera år, och det var bara en tillfällighet att han ville sälja den.
Värdeminskningen spelar mindre roll för mig, för jag har aldrig tänkt att sälja bilen, jag tror det är en blivande klassiker.

BMW CS #5206
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag tror precis som christer att en billigare bil sjunker mindre i kronor räknat.

Om ekonomin är det viktigaste köp en välvårdad 323 -00-01. Helst svensksåld och originalskick. Kan du få loss en sån för runt 140´ så tror ja inte den kommer sjunka under 120´ på ett par år.
Christers bil såg mycket trevlig ut trots avsaknad av facelift och M-paket, rätt färg kombination och ett par snygga fälgar räcker långt.

Men visst vill man helst ha en Alpina B3S men då snackar vi närmare 300´ och den har då potential att sjunka minst 50´ på ett par år.
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Som christer och björn säger, man måste ju hålla sig borta från nyare årsmodeller om man vill minimera värdeförlusten. En bils årliga värdeförlust blir ju mindre och mindre ju äldre bilen blir. Störst första åren och efter 10-15 år kan den tom stanna upp och priset lägga sig ganska konstant om bilen alltjämt har potential att bli ett gott grundmaterial för samlarskick. Men jag tror också att vikten av sällsynt modell/utrustning inte heller ska underskattas.

Talar vi Alpina cabbar 03-05:or ligger priserna idag på uppåt 300'-500'. Ekonomiskt vansinne att köpa då de faller ned till 200'-300' om ett par år. Jag gav under 200' (höstpris) för min Alpina cab som är en -02, 1 ägare, i mint condition och närmast maxutrustad (allt i BMW-broschyrens lista finns utom regnsensor, tv-modul, rökarpaket o dragkrok). Jag var länge inne på 325 eller 330 av samma årsmodell men när skillnaden i pris mellan Alpinan och 325/330 inte var mer än 10-20 papp och att jag tror att Alpinans värde faller långsammare på 5-10 år än en 325/330 så blev Alpinan det givna valet för mig.

För den som är mer ekonomisk tror jag att en e36 cab är bättre än en e46 cab som fortfarande är förhållandevis ny och dyr. Då menar jag en e36 i fint skick/historia och självklart någon unik/sällsynt modell/utrustning, original och låga mil. E36:orna ligger nu på 60-100 och om 5-10 år när samlarna vaknar till på e36 har den kanske inte sjunkit med mer än 20-30. Då talar vi 2' - 3' i tapp per år.

Vill man bara minimera värdeförlusten och vi talar om välskötta sommar-körda cabbar med låga mil (så att inte repkostnaden spelar in så stort som på åretrunt brukshinkar) så tror jag den generella regeln är att man ska sikta in sig på så tidig årsmodell som möjligt i originalskick och så sällsynt modell/utrustning som man hittar. Det gäller under förutsättning att man vill ha bilen förstås. Det är väl det som det i praktiken handlar om när vi till sist torskar dit. :)

molle
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Molle, har du köpt en fin faceliftad B3:a för under 200' har du gjort en riktigt bra affär, grattis!.

Det allra bästa rent ekonomiskt är förstås att leta brett efter samtliga motoralternativ och försöka hitta det där klippet och inte lita på utrycket "man får vad man betalar för" även om en viss sund skeptism måste finnas med.

Kan du göra en liknande affär som Molle så får du både en riktigt trevlig bil och ett relativt billigt ägande.

Angeleyes
Häggman:

Min 330 cab M sport kommer att vara till salu snart då jag beställt en ny bil. Det är en sv.såld 03a. Imola röd med stora M sport paketet och sportstolar i cremeskinn. 18 tums M sport fälgar, facelift, multisportratt, black cube interiör lister, 6vxl manuell, elcab med fjärrfunktion, elstolar med minne förare, xenon,vindskydd, Harman/Kardon, 7800 mil. 2 tidigare, ej vinterkörd, garageförvarad bil i toppskick! Maila mig om du är intresserrad:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.