|
|
|
|---|---|
|
ja hur ställer man inte ventilerna på b20 motorn, tog bort topplockskopan men ville inte börja skruva på nogot när jag inte är helt säker. Tacksam för svar \henke | |
![]() 13.411 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det är M20B25 motorn du har, antar jag. Ska vara samma procedur på alla M20 och M30 motorerna. [-] Säkrast är att justera med motorn kall (siffrorna nedan gäller kall motor). [-] Sätt en stor hylsa på muttern till vibrationsdämparen fram på motorn och vrid medsols så ventilerna för cylinder 1 (den närmast kylaren) är helt stängda (båda loberna på kamaxeln pekar nedåt). [-] Mät med ett bladmått mellan vipparmen och ventilskaftet - skall vara 0.25 mm för en M20 och 0.30 mm för en M30. [-] Om justering behövs, lossa 10 mm sexkant låsmuttern och vrid på excenterskruven (med tex en tjock ståltråd eller annat lämpligt) tills avståndet är korrekt. Dra åt muttern (10 Nm) och mät igen. [-] Vrid på vibrationsdämparen så nästa cylinders kamlober pekar nedåt och repetera proceduren. Kan tänka mig det blir enklare att vrida runt motorn om man tar ut tändstiften först. |
|
Tackar! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.