|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Till våren är det dags för nya sulor runt om. De RFT-däck som förpestade förra sommaren får sparken och går i sopen. Mina fälgar är BMW orginal 18" med inpressning 35 som sig bör. Bilen är en E90 330iA som absolut inte går på bana men som ska vara rolig att köra på kurviga vägar lixom stabil på E4:an upp och ned genom Sverige. Vilka är nu de absolut bästa gummidäcken jag kan välja? | |
|
Beror ju lite på vad du prioriterar. Vägljud, maximalt fäste, hållbarhet och komfort etc. Man kan inte få allt vettu! ;) |
|
| Michelin Pilot Sport eller Conti SportContact 3. Men som sagt innan, beror lite på vilka egenskaper du prioriterar. | |
| Håller med Bones..Michelin pilot sport är överlägsna! | |
Buspelle |
Som sagt; Michelin PS är nog bland det bästa man kan ha. |
|
Kommer också att behöva köpa minst två nya däck till 530'n i dimension 235/40-18 och trots att man granskat diverse däcktester så är man fortfarande osäker på vad man ska välja. Är PS2 värd de extra 2-700kr/däck jämfört med alternativ som Conti SportContact, Dunlop SportMaxx, Bridgestone Potenza RE050 eller GY Eagle F1. I vissa tester så får t ex Kumho Ecsta väldigt bra betyg men är det ett alternativ? Medveten om att man inte kan få ett däck som toppresterar i alla grenar men egenskaper som lågt vägljud, komfort och hållbarhet är väl det som är viktigast för mig då däcken trots allt ska sitta på familjekombin. Sportiga egenskaper tror jag samtliga däck ovan ger tillräckligt av ändå... ___ //Ulf |
|
|
OK - då prioriterar jag låg ljudnivå (i den mån det är möjligt med 18" :) och bra fäste framför jänkarkomfort eller livslängd. Bra regnegenskaper är oxo finfint. |
|
| Jag kör på Conti, funkar kanon. Tysta, stabila, håller många mil. | |
|
Jag rekomenderar starkt Bridgestone Potenza, det är helt klart det bästa däcket jag har kört på. Ett grymt grepp på torra vägar men även med mycket goda våtegenskaper. Michelin tycker jag personligen är ett alldeles för överskattat däck i förhållande till priset som lever på ryktet. Ca. 600kr dyrare/däck än tex. då Potenza. Se bla. här för oberoende däcktester... och tex. då... Bridgestone Potenza RE050A... Länk Michelin PS2... Länk Mvh Jimmy Länk |
|
| Håller med Jimmyboy om att Bridgestone Potenza är ett ypperligt däck - helt klart det bästa däck jag kört på! | |
|
Newman: vilka Conti har du? ___ //Ulf |
|
|
Alla de tre däck som nämns i denna tråd verkar kosta runt 2000-2500 kronor stycket i 18-tumsutförande. Det är dyrt men sannolikt värt det. Källa: Bythjul.com Alltså Michelin Pilot Sport 2, Bridgestone Potenza och Conti SportContact 2/3. |
|
|
ett annat riktigt bra däck är pirelli pzero (rosso) har kört det på e38,,kanondäck bra väghållning,komfort,tysta,rullar lätt(drar lite mindre sopa) har den uppsättningen som finns på bild,liggandes,, mvh en v8 låter gött! |
|
| BF Goodrich e mjukt och tyst däck, lite sportigare hade jag valt Pirelli Zero Rosso eller Michelin Pilot Sport | |
| Programmer: sportcontact 2 | |
|
Tack Newman! Någon som har testat både Sportcontact 2 och 3? Skillnader? ___ //Ulf |
|
|
Pirelli pzero rosso. Bland de lättaste på markanden. Något kortare livslängd. Michelin PS2. Tänk på att de märkta med N0,N1,N2,N3 är utvecklade för Porsches modeller. BG potenza. Bland de tyngsta på marknaden. Dunlop sportmaxx. Kanon även i vått. Alla mycket bra däck, men....smaken är ju som baken =) |
|
|
Egget: Så Pirelli har kortare livslängd än PS2? Läser man både tyska tidningstester och diverse användaromdömen så får PS2 genomgående låga betyg när det gäler slitstyrka. Pirelli har man ju i alla tider hört att dom slits fort. ___ //Ulf |
|
|
Jag har kört mycket på både Conti 2 och 3, tusentals mil med bägge. 2:orna har Jag använt på ett flertal bilar i flera år och 3:orna på en S40N och en Focus, bägge i 225 40/18. Den största skillanden mellan dessa två däck är att treorna är betydligt mindre spårkänsliga. De har en mer rundad skuldra än tvåorna. För övrigt så är det ingen större skillnad mellan dem. De är tysta, komfortabla, har ett utmärkt grepp i både vått och torrt. Jag kommer själv att lägga på Contisportcontact 3 på 325:an till våren. Michelins RFT-däck ska Jag elda upp...;) Det är det enda de duger till... |
|
| Jag kör på Contisportcontact 3 och är mycket nöjd. | |
|
"Jag rekomenderar starkt Bridgestone Potenza, det är helt klart det bästa däcket jag har kört på. Ett grymt grepp på torra vägar men även med mycket goda våtegenskaper." Kan bara instamma med Jimmyboy; har last manga tester, RE50 placerar sig ofta som vinnare och alltid i toppen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.