AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.301

Inregistrering Sverige, avregistrering Tyskland

Hej alla!
Tänkte ta hem en bil från Tyskland och har lite funderingar kring registreringar som jag hoppas någon kan svara på.

Bilens nuvarande tyska ägare är min tjejs farsa. Eftersom vi känner varandra och litar på varandra så är min plan att köra hem bilen på hans plåtar.

Min fråga lyder:
Kan jag registreringsbesiktiga bilen i sverige och sen skicka honom plåtarna och briefet innan den avregistreras i tyskland? Tänkte att det vore smidigare. Annars har jag fattat det som att jag måste köra hem bilen till sverige, skicka tillbaka plåtarna + brief till honom så han kan avregistrera, för att sedan han i sin tur ska skicka mig briefet så att jag därefter kan reistrera i sverige.

Vill gärna slippa allt väntande på post och dyligt.

Tacksam om någon kan svara på detta...
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
ta en kopia på Fahrzeugbrief
inregga bilen med tyska plåtarna med original briefen (VV kommer att vilja behålla briefen!)
när du har fått svenska ägarbeviset, ta kopior på dom
skickar sedan ner alla papperskopior tillsammans med dom tyska reggskyltarna till "farsan"
regga av bilen hos Zulassungstellen

"piece-of-cake" om "farsan" har tur med Zulassungstellen
Mja tror INTE Zulassungstellet eller ASB gillar den varianten riktigt då bägge gillar brieft etc etc i orginal...

Kör hem bilen, skyltar av, posta skyltar till svärfar, svärfar besöker Zulassungstelle, reggar av i Tyskland, postar dig Briefet, du kör till reg bes.

alt "som man ska":

Svärfar och du åker till Zulasungstelle, gör tyskt ägarbyte. köper RÖDA skyltar + försäkring, kör hem , reg bes, klart

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.