AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.489

Varför så svårsåld 330dA touring

mi
18
michael_ohlsson
320Cd M-techII Cab -06
323Ci Coupé -00
Golf IV TDi-R 190hk -02
Hej.

Tänkte bara höra med er varför det går så fruktansvärt trögt att sälja en BMW diesel?
Är det för mycket pengar för folk eller vad kan de bero på? Skatten?

Har en 330d asteput., touring, tronic-låda, svartmetallic, facelift, -02a, 16500mil, nybes, rails, sportstolar med värme, multiratt, pdc, sollucka, cd, dsc3, 17" året runt, shadowlinepaket, 6*vita blinkers mm.

Milen stämmer, JAG importerade själv bilen i maj 2006 av en seriös handlare i tyskland som ja haft kontakt med länge, har sedan kört den ca 4000mil sedan dess helt utan bekymmer (endast 2 service´ar). Kan även bevisa milen med dokumentation. Har man lite kör-känsla i kroppen så märker man dessutom om en bil gått 10 eller 20tusen mil, dock verkar en del sakna den känslan.

En helt underbar bil, där man OM man provkör den märker att bilen är ärlig och väldigt välskött. Har fått flera påpekanden om att den är i väldigt gott skick av verkstaden som servat bilen åt mig.

Problemet är ju att den försvinner i "träsket" med mätarskruvade bilar.

Hur ska man göra för att få folk att förstå vilken klockren bil just denna är?

Anledningen till att ja måste sälja är att jag måste ha en större bil, 530dA alt. x5 3,0dA. Men vill samtidigt inte GE bort bilen som en del tror heller...

Prismässigt ligger ja i de billigare regionerna, kan dock inte konkurrera med "misstänkt oärliga bilar" men ändå ett bra pris sett till marknaden.
Vad tror ni, vad gör man o vad är problemet hos folk?
mi
18
michael_ohlsson
320Cd M-techII Cab -06
323Ci Coupé -00
Golf IV TDi-R 190hk -02
Tryckfelsnisse va ifarten igen..

Har en 330d aut., touring, steptronic-låda SKA DET STÅ
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Tyvärr drabbas du av att du drunknar i nyimporterade dieslar från Italien & Tyskland med "14000" mil på mätaren som kostar mycket mindre än din.

Folk bryr sig inte / känner inte skillnaden på en ärlig och falsk bil utan skryter istället hur lite de betalat för nya fina BMW bilen. Att sedan lådan rasar vid 15000 mil skylls på att BMW håller dålig mekanisk kvalitet.

Att sälja en ärlig importdiesel idag är inget jag avundas dig för. Det du kan göra är att betona att du inte importerat bilen för att tjäna pengar utan för att ha den själv. Detta är mycket positivt och betonar att bilen är ärlig. Detta måste du dock visa i annonsen så det vore intressant att se hur din annons ser ut? Har du någon länk?

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Öhh..kanske bra att berätta för oss hur mycket du begär också?
mi
18
michael_ohlsson
320Cd M-techII Cab -06
323Ci Coupé -00
Golf IV TDi-R 190hk -02
Skrev ju i inlägget

"Prismässigt ligger ja i de billigare regionerna, kan dock inte konkurrera med "misstänkt oärliga bilar" men ändå ett bra pris sett till marknaden."

Men vi provar i klartext då. Sist jag annonserade begärde jag 145000, priser är ju alltid inkl. prutmån, släpper den lätt för 140000 lixom.. Billigaste i sverige på blocket nu kostar ca 139000 i annonsen och därför kan ja själv anse att jag ligger i "De billigare regionerna" som jag skrev tidigare..

Har ingen annons ute för tillfället, ny kommer ut nästa vecka, får återkomma då med länk.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Sålde tidigar i höstas min 320dAT -03 med 17' mil på mätaren och upplevde precis som du att det inte är direkt lättsålt. Denna var också köpt i Tyskland 2006 hos aukt BMW-handlare och med samma utrustning som din + Navi/Tv och elstolar med minne. Jag fick ca. 120' för den och hade nog kunnat få några tusenlappar till med mer tålamod. När jag startade annonsera på lite över 130' så var det tyst bortsett från något skambud på 100'. När jag sedan sänkte ner mot 120' så blev det betydligt mer intresse.

Spontant så känns 145' mycket för en 02:a med de milen men jämför man med de bilar som ligger på Blocket så känns det väl som ett lämpligt annonspris.

Det är verkligen få av de annonserade touringarna som känns ärliga...

___
//Ulf
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Prisraset på E46 går hand i hand med det enorma utbudet...det blir ju inte bättre av att E90 börjar dyka upp ganska rejält på beg marknaden nu också...
Har också relativt nyligen sålt en E46 Touring och tyvärr måste man ned och nosa bland de billigare importvraken på Blocket eftersom det är i dessa prisregioner som många av spekulanterna förväntar sig att man skall ligga.

Jag tror att dessutom skattekostnaden och en rädsla för relativt hög bränslekostnad gör just 330dA lite svårsåld. Även om en 330d i teorin inte drar mycket mer än en 320d. Sen är också försäkringskostnaden en tung post.

Bilen tilltalar ju främst långpendlare och jag gissar på att 320d duger gott för att nöta landsväg, även om den saknar två cylindrar.

Sen börjar väl även 330d att drabbas av kinket vad gäller utrustning, det var ju top-of-the-line dieseln när det begavs. Det förväntas väl att skinn och sportstolar finns, och gärna M-sport paketet också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.