|
|
|
|---|---|
|
Alltid trott att M50B20 kom först på årsm. -91. På mobile.de hittar jag bara M50 på bilar tillverkade efter 05/90. Men fanns det M50 på vissa bilar på åttiotalet också? Ska tillägga att jag sökt fakta hos andra källor som också skriver att M50B20 introducerades 1989 på E34an... | |
|
Jo det du säger stämmer . Men alvarligt hur bra stämmer Wikipedia egentligen ? det ändras och grejjas där hela tiden . Henke M som i Motor |
|
|
M50-motorn började fasas in hösten 1989, som -90 års modell, på en del marknader. I Sverige fick vi dock behålla M20-maskinen nästan ett år till, så i svensksålda bilar är det fr.o.m årsmodell -91 som det sitter en M50-maskin. Jag känner dock till flera direktimporterade E34 520/525 av årsmodell -90, som har M50-motorn. |
|
| Jag har provkört en M50 525- 90 som tillhörde en finsk tävlingsbrottare samt en från 93 tyckte den från 90 gick riktigt bra och varvade ut ordentligt trots sin 28000mil. | |
|
Tja wikipedia varierar lite p.g.a. av vad folk tror/vet om ämnet: "Der BMW M50 Motor ist ein Reihensechszylinder-Benzin-Motor des Automobilherstellers BMW, und wurde 1990 als Nachfolger der M20-Motorenfamilie vorgestellt. Er kam als erstes im E34 5er und dann im E36 3er zum Einsatz." eller: "The BMW M50 is an I6 piston engine. It was introduced in March 1989 to replace the BMW M20 and was replaced by the BMW M52 in 1994. Displacement ranges from 2.0 L to 3.2 L. It is a DOHC 24-valve engine. A Technical Update or M50TU version from 1992 introduced VANOS variable valve timing." Så som alltid: ta wikipedias uppgifter med en nypa salt ( å andra sidan mars 1989 eller sept 1989 det är snart 19 år sen, so what??) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.