AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.133

Krånglande eldriven förarstol M5 e34!

Hej! Har en M5 e34 3.6 -89 som det sitter elstolar i, och problemet är att förarstolen inte fungerar..Bara ibland, och då bara några sekunder..Antar att det kan vara kabelbrott eller liknande. Men jag undrar ifall någon vet vart relät eller säkringarna till stolen sitter..Passagerarstolen fungerar som den ska, så ifall dom går på samma relä och säkring så måste det väl vara kabelbrott på förarstolen?

MVH Kristofer
Ve
47
Verno
530iAM Touring -03
Har du minne på förarstolen? Isåfall låter det som styrboxen gett upp (eller inte har kontakt).
Då borde inte heller inställningen av backspeglarna fungera.
Alla funktioner på förarstol och backspeglar är kopplade genom boxen. (och även ratten om man har el på den)

Passagedarstolen påverkas inte av minnet, eller av om boxen fungerar.

Japp, det är minne på stolarna...Så det kan vara kabelbrott till styrboxen? Vart sitter den?
( Har inte provat backspeglarna..)

Tack för svaret, MVH Kristofer
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Styrboxen sitter under/på förarstolen långt fram.
Ok, ska kolla det så fort som möjligt..Tack för hjälpen sålänge!

MVH Kristofer
fe
39
feliks
530D-03
Hadde precis samma fel på min bil visa sej att de var jorden som glappa, kan ju vara värt att kolla:-)

Jasså? Jorden till styrboxen alltså? Eller Jorden överhuvudtaget?

fe
39
feliks
530D-03
Alltså det sitter en jord som är skruvad i stols fästet under förarstolen på min antar att det är samma på din. Bulten hadde släppt lite och jorden låg o glappa där av att den bara funka ibland.

Jaha, ok...Ska nog ner till garaget imorgon, ska försöka få någon bukt på problemet då..
Tack sålänge // MVH Kristofer
Ver ner till bilen idag och provade backspeglarna..Dom funkade inte..:(
Började plocka lite under stolen och såg att dom skarvat sladarna från boxen till stolens knappar med maskeringstejp!! Men om det vore felet så skulle väl backspeglarna funka eller?
( det klickar i boxen när man försöker att ställa in stolen om det har någon betydelse.?...)
Så mina frågor är vart sitter den där jorden till styrboxen, inte bara under stolen för jag behöver veta exakt..:)
Och kan man få ut bara boxen eller måste man lossa hela stolen och ta ut allting för att kunna felsöka vidare?
För att lossa stolen är det väl bara att lossa bultarna i skenan i golvet eller?
( stolen är nu ganska långt fram ( såklart..) så det är ganska svårt att komma åt någonting under stolen..)

HJÄLP MIG!!!

MVH Kristofer
fe
39
feliks
530D-03
okej, jorden sitter på den vänstra bulten under förarstolen, smidigast är nog att ta bort stolen. 2 bultar där bak sen sitter dom i några "hakar" där framme. inget svårt alls att få bort den, men dock lite krångligare att få dit den pga "hakarna":-)

Ok, ska ta bort stolen och kika hur det ser ut..Antar att styrboxen sitter på någonsorts platta under stolen, så den följer väl också med?
Hinner nog inte ta det i helgen då jag jobbar 36 timmar nu ihelgen..:(
Men jag svarar så fort jag löst problemet, ( om det nu skulle vara något fel så kanske det kan hjälpa någon i framtiden )

Tack för hjälpen // MVH Kristofer
fe
39
feliks
530D-03
Ajjemen den följer snällt med när du tar bort stolen.

Hej! Har tagit bort stolen och skarvat kablarna, men det gjorde ingen nytta tyvärr..Verkar som att glappet sitter i kontakterna som går in i boxen från undersidan..Har dock fått igång stolen och kan köra den, men ibland så lägger den av och man får rucka lite på kablarna...Men backspeglarna fungerar inte ens när stolen funkar..!?!?

MVH Kristofer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.