|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Någon som varit med om att E46:an brunnit? Var på väg från Sälen i söndags då vi i Karlskoga plötsligt märkte att det luktade rök i kupén. Det är ju "alltid" bilen framför som luktar, tänkte jag... men tittade i backspegeln och förstod att min bil brann. Tvärnitade och körde intil kanten varpå kraftig rök kom fram under motorhuven. Hoppade ur bilen och ringde 112. När de väl var framme (mycket snabbt) rök det inte mycket längre och de öppnade huven och släckte det som fortfarande pyrde. Under bilen var det spår av brunnen plast och av dömma av lukten var det el som brunnit, enligt brandmännen. Nu står bilen på verkstad och jag har ingen aning om jag får tillbaka den eller hur det blir. Vad kan, "utan anledning", börja brinna i motorutrymmet? En 320dT är det jag har (hade?) Jag antar att jag så småningom kommer få svar på detta från verkstan, men man är ju nyfiken. Btw... vår andrabil står även den på verkstad, men det är en annan sorglig historia. /Matte | |
|
Matte.. Rapportera gärna mer när du får reda på orsaken.. Man blir ju orolig ju! //amullo --- |
|
| Fan vad trist. Hoppas det ordnar upp sig till det bästa. | |
|
Fan vad trist, hoppas du får ordning på det! Ett par bilar med volvos D5 motor har brunnit upp pga dieselläckage som träffat något varmt i motorutrymmet och tagit fyr (ex. avgasrör, turbo mm) Ex: Om pumpen tex läckte så rann lite diesel ner på ett varmt avgasrör som hettade upp dieseln till självantändning. När du sedan slog av tändningen så försvann eldens bränsle och därför dog den ut så snabbt, bara en teori men ändå... Sedan kan det ju blivit kortslutning någonstans i elektroniken. I båda fallen tycker jag du skal prata med din Bmw handlare, jag fick lite "goodwil" när min bil krånglade trots garanin hade gott ut. Och att en bil börjar brinna är mycket allvarligare än att den inte startar... Hur ser bilen ut? lackskador och smält inredning eller? //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Japp, då sitter man på bussen och skumpar. Från ett förhandsbesked om att bilen förmodligen skulle lösas in av försäkringsbolaget (skrotas) har vi nu landat på att det var turbon som brunnit/rasat. För mig var det solklart att bilen brann, men tydligt är att det nu gått från "brandskada" till "maskinskada". Inget vidare för plånboken då min bil gått över 10 000 mil och maskinskada inte ersätts. Å andra sidan får jag behålla bilen. Med lite tur får jag tillbaka en hel bil redan i slutet av nästa vecka. /Matte |
|
|
Vad hade hänt om det blivit en person skada pga branden? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.