AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.435

AKUT! BMW 520i -99 ska jag slå till?

Sida 1 av 2
Hej på er!

Jag har blivit riktigt sugen på en BMW nu. E39 faller mig i smaken och verkar rätt intressant.

Därför har jag åkt och kikat på en 520i -99 som gått 22300 mil.

Denna kan jag få för 64kkr med följande utrustning

*komfortpaket
*sportstolar med skinn
*cd-stereo (business cd)
*farthållare
*xenon
*fina sommardäck på 16" alu
*relativt bra vinterhjul på 15" plåt

Då den har varit verkstadens lånebil har de god kännedom om bilen och kan därmed även ge mig 3 månaders garanti samt att jag får inspektion 2 gjord på den så den är nyservad med full bok när jag får den.

Är detta ett bra köp eller bör jag kika vidare?

För övrigt är det den här bilen Länk

MVH Niclas
lob
Utan att vara expert verkar ju 22.000 mil vara rätt mycket. Om det är en lånebil är den ju dessutom körd av en massa olika människor vilket kan sätta sina spår. Å andra sidan, är slitagedelar, koppling o s v bytt och bilen ok servad så kan det ju vara ok. Funkar allt och bilen går bra får man ju en hel del bil för de pengarna. Personligen tycker jag att det är för lite motor i 520 i förhållande till bilen storlek och vikt.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Anser att priset ligger ungefär där det bör. Därför hänger det hela på hur skicket är, det är min åsikt.
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Man ska aldrig panikköpa en begagnad bil. Det kommer alltid nya bilar på marknaden som man kan köpa. Jag har fått lära mig det den dyra vägen när jag köpte min 728a nu i höstas.

Titta i begagnatguiden i vänstermenyn för den här modellen och kontrollera alla punkter som är med där in i minsta detalj. När bilen gått de där 22300 milen så bör man bytt ut en hel del av slitagedelarna annars kommer det komma inom kort och det kan bli dyrt om det är mycket på en gång.

Lycka till!
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej!

Köp INTE, det är alldeles för högt pris!
Kika runt på Blocket så kan du hitta en välvårdad svensksåld bil med runt 14-15000 mil på mätaren för de pengarna.
Såg en rödmetallic 520 -99 som gått 11000mil för 64000:- för inte så länge sedan. Kika på denna 523an...Länk

Ha inte bråttom när du köper e39.
Det finns många fina bilar till salu. Dessutom så ligger de väldigt lågt i pris.
Du får MYCKET bil för pengarna.

Mvh Håkan
jag var & tittade på en e39 520 touring,21000mil bra skick,några lack/rostskador fanns,inga stora saker,begärt pris hos en firma här i min närhet var 39 tusen.....tyvärr kom jag något försent & bilen va såld.....bara som lite prisbild bara..nu va ju detta jättebilligt 39 tusen alltså,men ändå..
glö
ömde ju det....det va dessutom en 00:a
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej igen,

en lånebil som denna med många olika förare är säkert inte så lugnt körd.
Även om de skött bilen med service så har det nog gasats friskt mella dessa.
Jag skulle tippa att slutpriset vid affär hamnar någonstans runt 55000:- för en sådan här bil. Själv har jag en svensksåld bil som enligt mina ögon (och även servciekillens) är mycket fin och den har 13000mil på mätaren. Slutpriset för min bil ligger gissningsvis på runt 70 000:-

Mvh Håkan
Okej. Verkar som att jag ska avvakta lite.

Om vi ändrar lite och säger att jag antingen får med sprillans nya vinterdäck eller att de sänker den till 60kkr? Verkar det vara ett bra köp då eller ska jag helt enkelt lugna ner mig lite och köpa senare när "drömbilen" kommer ut?

Jag har ju en bil just nu så någon jättebårdska är det inte.

MVH Niclas

För övrigt hade ju den där 523an skev kofångare, saknar list och dimljus.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej igen,

Avvakta tycker jag. Den bilen till det priset lär inte försvinna i första taget.
Ang 523an: Om kofångaren är hel och endast behöver justeras så är det ett mkt enkelt ingrepp. Givetvis så måste man ta reda på hur svår smällen har varit. Dimljus och list köper man för ca 6-700:- (begagnat). Bilen verkar förövrigt fin och den har inte gått långt!
Kika gärna på bilpriser.se. Där kan du kontrollera vad bilen är värd. Brukar stämma rätt bra!

Lycka till med bilaffärerna!

//Håkan
Fick 63200 som svar vid köp hos bilhandlare och 49-57 hos privatperson.

Fördelen är som sagt stora servicen samt 3 mån garanti. Dock är det ändå bäst att avvakta? Jag har ju som sagt ingen jättebrådis.

MVH Niclas
Skrev ut registerutdrag från vv nyss... Den har haft 7 ägare. Dock är den senaste bilfirman (2006-12-05), den tidigare är privat (2005-05-23) och ägaren innan det en annan bilfirma (2005-04-15). Senaste besiktning var kärvande säkerhetsspärr främre huv (Denna fungerade klockrent när jag kollade på bilen igår) samt spricka i vindruta (också åtgärdad).

Kanske skulle avvakta lite ändå. -00 och framåt är lite finare faktiskt.
Tja

kollade lite på blocket och såg denna 520i Länk
den har inte gått mycket och ser helt ok ut.
borde kunna pruta ner den till 70000 ungefär tycker jag.
bara ta det lugnt och titta ruint på blocket och powerbörsen.

Lycka till
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Bmw 3-serie är inte aktuell?
318 bör väl motsvara 520? Länk du vill ha sexa: Länk

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Ny länk: Länk
Menar förstås "om du vill ha sexa" ovan

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
Det är ju sexan jag vill åt... Var inne och pratade lite till nu... Nya fakta här...

Priset är fortfarande 64 lax men då får jag med bensincheckar på 5000.

Jag får 5.95% ränta.

bmws prova på försäkring i 6 mån (750kr för ett halvår istället för 7500 som jag skulle ha med billigaste bolaget jag hittat hitills).

samt fortfarande den där inspektion 2 och garanti i 3 månader.

Då undrar jag... gör detta att det är värt ett köp?

De vill ha besked imorgon eftermiddag.
jag tycker inte att det är en bra deal men samtidigt så är det
du själv som bestämmer vad du vill göra. tycker att den har gått
för mycket för det priset.
hade satsat på en som har gått mindre ifall du har tänkt att behålla
bilen ett tag utan några större rep.kostnader.
ta ett banklån istället kan du ju få för samma ränta typ och köp privat
eller firma men titta efter bilar som har gått mindre iallafall.
detta är mitt råd

Jag vet inte om jag ska ha den speciellt länge... det är tänkt att jag ska ha den i 1-2 år och sedan ha den som inbyte vid köp av en nyare. Fast det kanske är för mkt mil ändå?

MVH Niclas
Hej niclas,

som andra har sagt så kan du få en bil med lägre miltal
och bättre skick för runt 70000:- jag hade aldrig köpt en
520 som har gått over 20´mil för de pengarna.
Jag hade hellre lagt på ett par tusenlappar och köpt en med lägre
mil och bättre skick.

ta det lugnt och tänk igenom det innan du köper en bil
Jo iofs... Jag har funderingar på den där 523 som visades innan i tråden. 12400 mil är inte farligt... Men samtidigt i gbg... Så vitt jag vet kör man faktiskt lite hårdare i gbg än här i skövde p g a det lite stressigare tempot.

Länk

Jag skickade ett mail och bad att få en bild på skadan så man får se hur allvarligt det är.

Det blir nog ett nej till Autopartner (BMW försäljaren)
det var ju synd ju men har du kollat på den annonsen som jag länkade till
innan? det så ju bra ut tyckte jag men inte till det priset kanske runt 70 om säljaren går med på det. jag tror att den också var fullservad inte säker dock.

det kommer bilar hela tiden
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.