|
|
|
|---|---|
|
morsning alla bmw-älskare. Jag är nybliven ägare till en 523i touring -00. Nu har jag fått höra att jag helst ska tanka 98 oktanig bensin, för att få ut bäst effekt ur bilen, men stämmer det? Sliter inte det på motorn, jag var övertygad om att det var 95 oktanig som gällde? tacksam för svar! ab523 | |
|
Hej, När du öppnar tankluckan så kan du läsa vilka olika oktan du kan tanka. Har provat att tanka 98 i min, men kan inte säga att jag märkte ngn skillnad. 95 oktan går alldeles utmärkt att köra på! Mvh Håkan |
|
|
Tack för det, har inte märkt någon skillnad jag heller. Funkar det att bara byta tillbaka när som helst, kan jag tanka i 95 oktanig när jag redan har 98 i tanken, tror du? ab523 |
|
| ja,du kan blanda 95 & 98 hur som helst. | |
| För min egen del fungerar 98 bäst (om man nu hittar det eftersom alltfler stationer verkar överge 98 till förmån för E85). Dels får motorn lite annorlunda, lenare drag, dels sjunker förbrukningen något. Skillnaden är mycket tydligare med en manuell låda. Däremot har jag märkt att kvalitén på 98 oktan varjerar mellan stationerna och det händer att 98 "känns" som 95, däremot aldrig tvärtom. | |
|
Menar du att kvalitén på 98 oktan skiljer sig åt mellan bensinbolagen eller stationer av samma bolag. Vilket bolag har du bäst erfarenhet av ? NN/ |
|
|
Kvaliteten skiljer märkbart. Jet är t ex sämre än både Statoil och Preem för min bil, den är lite slöare med Jets bensin. Och den går bättre på 98 än 95 och drar dessutom mindre bensin. Mina långtester visar att jag sparar ca 40:- på 110 mil om jag kör på 98 på landsväg. Inga pengar att spara, alltså, men eftersom den känns märkbart rappare särskilt på lägre varvtal kör jag på 98. Det går fint att blanda, knacksensorn sköter det. |
|
|
Det här stämmmer mycket väl med mina erfarenheter med. Det är just draget på lägre varvtal som liksom blir lenare - det kommer bara ren kraft utan vibration. Visserligen kompenseras merkostnaden på 30 öre bara delsvis av den lägre förbrukningen men det kan ändå vara värt pengarna. Det som är lite lustigt är att skillnaden verkar bero på station snarare än på ett visst bolag. Tex på en OK-mack i närheten av min bostad var 98 alltid dålig (dvs kändes ungefär som 95) medan på en Hydro några hundra meter bort var 98 helt OK :-) Det är verkligen svårt att säga vad det kan bero på, en trasig pump för tillsatser, kanske... |
|
|
Ofta får alla mackarna i ett område bensin från exakt samma cistern, det enda som skiljer är alltså i vilken tankbil som det transporteras i och sedan i vilken tank det lagras i (på macken). I Skåne kommer det mesta från statoils depå i Malmö, därifrån tankar samtliga bolag sina tankbilar från samma slangar och kör ut det till mackarna. |
|
|
Det är som DavidT86 säger i en del ställen av landet men på andra ställen så är det inte alls att det är samma tank o tankbil så det kan faktiskt skilja sig i kvalitén. When batman takes a vacation he does the Gumball |
|
|
Av praktiska skäl så är det oftast just som David skriver, det är även inte sällan samma bil av typ "noname" som kör mellan olika märkesmackar. Det bör inte skilja nåt i "kvalité" mellan olika leverantörer av t.ex 98 oktan och några tillsatser ute på fältet skall inte förekomma. Produkten är rätt väl specificerad på liknande sätt som oljor och det är inga problem att söka upp specarna hos olika "leverantörer" på deras hemsidor osv. Det kan förekomma lite "fusk" med att man "råkar" fylla lite 95-oktan i 98-cisternen på macken, vilket kan förklara att man kan uppleva viss skillnad vid olika tankningstillfällen. Vanligen är det ju helt omöjligt för en vanlig brukare att avgöra om det är ren 98 eller lite 96/97 som man fyller i sin bil. FP |
|
| Samma här föredrar 98 oktan,har gjort det i åra tal.Men som folke säger,det fuskas säkert en del med oktan blandningen... | |
| Lite OT men måste berätta. En bekants far till mig var och tankade sin bil för x antal år sedan på en mack. Efteråt tyckte han bilen gick konstigt så han ringde upp macken och fick då veta att de hade råkat fått diesel levererad i bensintanken :) | |
|
Länk :) Vad jag hörde blev tankbilschauffören sparkad... |
|
|
Sydsvenskan har nog rätt, dieselbensin är inget bra...) FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.