|
|
|
|---|---|
|
Hej. Snart är det dags för besiktning på 325:an. Ve och vasa. El-fel. Bilen är svensksåld och har halvljus-automatik. Problemet är följande: Tändning på, Ljusställaren i läge 0/av: Inget lyser. Ok! Ljusställaren i läge 1/parkeringsljus instrument belsyning med mer: Ok! Ljusställaren i läge 2/halvljus på: Det är här problemet ligger. I läge 2 tänds halvljuset men allt annat slockar. Intrumentbelysning, bakljus, nummer skylt belysning mm. Sätter jag ljusställaren i läge 1/parkeringsljus så hoppar parkljus mm. igång som vanligt. Jag har bytt ljusställaren utan framgång. Börjar bli bråttom inför besiktningen, är stort tacksam för snabba svar. __ /Chrille | |
|
Vill även tillägga att det går att ställa ljusställaren i mellanläge mellan park och halvjus och få allt att lysa som det ska. Detta får mig att tro att el-felet är väldigt enkelt, Relä? Säkring? Grejen är ju att jag inte har gjort någonting med elen sedan avställningen. Felet har bara uppkommit helt plötsligt. Får panik snart, Någon som vill köpa en orange 325:a billigt :( __ /Chrille |
|
|
Har nu äntligen fått ordning på det. [b]Säkringen till blinkerserna var trasig.[/b] (Säkring nr. 4 om jag inte minns fel) Bytte den och nu funkar ljuset som det ska... Var tyskarna fulla när de kopplade elen på E30:isarna eller... nästan pinsamt ju. Man tycker ju inte att säkringen till blinkerserna borde slå ut halvljus/parkeringsljus funktionerna. __ /Chrille |
|
| Det finns åtminstone två olika varianter på säkringsboxar till E30 - kan det vara så att du har fått säkringsförteckning till fel typ av box? | |
|
Kollade i Haynes boken, den brukar stämma rätt bra även att det är "typexempel" som visas... __ /Chrille |
|
| Jag vet inte det jag. Det var rena slumpen till exempel, att jag fick reda på att samma säkring som går till cig-tändaruttaget också matar elhissarna (när dörren är öppen) på e30. Det nämns inte i Haynes alls... Kan nästan slå vad om att det går nåt mer på den där säkringen som inte är listat... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.