AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.094

Trasig koppling på 325. Men vad är trasigt?

Hejsan.. frågar åt en kompis vars koppling gått åt helsike. Till att börja med. Jag kan inget om bilar o inte han heller därför jag frågar.

Först var vi ute o körde.. Det funkade perfekt vid körde med sommar däck på regn/snö Det gick att åka med 75%gas men stämplade man gasen så slirade det bara på koppling vilket jag trodde för stunden var däck som spann i snön (men det var de ju inte upptäckte jag rätt snabbt) Sen körde vi runt en del utan problem med normalt gaspådrag. Men sen åkte vi o sladdade slut dom snedslitna sommar däcken (vilket inte var så smart men kul) Men iaf sen dess har ju koppling gjort sitt. Nu beter sig bilen som så att det går att trycka ner koppling o lägga i o ur växlar utan problem det går att köra iväg på växlar med 20% gas pådrag utan problem men så fort man gasar lite så slirar det bara på kopplingen som om man hamnar i friläge. Så vad har gått sönder? har koppling hamnat i nått öppet läge eller så? eller är bara lamellerna i koppling helt väck?

Varför kan man lägga i o ur växlar utan problem och åka iväg på dom lungt? är det logiskt om hela koppling är pajj?

Tacksam för svar
Je
61
Jean123
M50B28 Turbo
byt lamellen, är den sliten så slirar den bara. Mer gas = mer kraft och lameller som är slitna orkar inte hålla emot vilket resulterar i slirning...
He
108
HenrikJakobsson
525iat -2002
740i hamann M7 -1995
Man har så sällan ner kopplingen så byt förutom lammellen även tryckplattan och urtrampningslagret.

ett bra tips är www.motornord.se dom har j*vligt bra service och en koppling+tryckplatta+urtrampningslager kostar nog just under 2000 har jag för mig.

MVH Henrik
Är det koppling+tryckplatta+urtrampnings lager som ingår i en koppling sats för 1700 ?
ring och hör innan du beställer, ibland finns inte urtrampningslagret med.
men som sagt , man byter alltid tryckplattan med eftersom det är så lite jobb + pengar.

min bmw 324td hemsida Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.