AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.415

Prisjustering? fel mätarställning

Har köpt en 3-serie av Märkeshandlare prisklass 300000:-, vid hemkomst konstaterades att bilen gått drygt 500mil än redovisat av handlaren. Vad är praxis i ett sådant fall?
Hur långt hade du hem?;-)
Rätt mätarställning men fel angivet i informationen om bilen alltså?

/Udo Dirkelsniff
Länk
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Hur långt hade bilen gått?

Man ska sikta på att vara bra!
Rätt mätarställning men fel angivet i informationen om bilen -Ja!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Och hur långt i förhållande till mätarställningen är det? Om bilen gått 10500 istället för 10000 jämnt så känns det inte som att man kan kräva så mycket. En ursäkt och något tillbehör kanske...
Bilen skulle ha gått 3000mil enl all information. vilket affären gjordes upp efter. När bilen var betald visade det sig att mätaren stod på 3510 mil!!
Har fått erbjudande om 2500:- i kompensation (5:-/mil!!)
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Tittade du inte på mätaren innan du köpte bilen? Det känns väldigt konstigt att komma och kräva en sån här sak i efterhand?

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Svårt att sätta någon värdeminskning på 3000 eller 3500 mil. Tror inte att det är någon större skillnad men jag förstår att du blir frustrerad.

Praxis? Ja, bra fråga. Jag har tyvärr inte svaret.
Visa användare
108
Nike81
330ic M -01
320i -87
Tror värdemiskningen ligger på närmare 20kr milen, eller på en sådan ny bil så är det säkert mer. Synd att du inte uppmärksammade detta före du hämtat/avslutat affären. Men står det i köpeskontraktet 3000 mil så har du en starkare grund om du ska driva fallet vidare. Men då bör du låta någon oberoende (motormännen) dokumentera mätarställningen snarast
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Antar att du beställt en bil och fått informationen om den vilken senare visade sig vara fel, eller?
Du kan ju alltid häva köpet, bilen har ju inte uppfyllt dina förväntningar och er överenskommelse.
Nja, Bilen är som sagt köpt hos en BMW handlare, tycker inte jag ska behöva kolla de uppgifter som han lämnar om bilen. Då skulle jag köpa en privat för en betydligt minder peng??
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Du kan INTE häva köpet på grund av ett såhär litet fel. Om BMW har erbjudit kompensation så är det gott nog enligt rättspraxis. Att häva ett köp är en absolut sista åtgärd och inget som kan göras på grund av att annonsen sade 3000 mil istället för 3500.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Men alltså, kan du förklara hur köpet gått till?
Jag gissar...
Du har åkt för att köpa en bil som annonserades på 3000 mil, sedan visar det sig att den stod på 3500 mil. Du har inte kollat mätaren när du provkört och synat den utan upptäckt när affären gjordes upp. Har jag fattat rätt?
I så fall vill jag påstå att du ska vara glad att du får något alls, inte för att jag tycker att det är okej att annonsera fel hur som helst men fel kan alla göra. Du har ju fortfarande skyldighet att undersöka objektet innan du köper det.
Nä häva köpet är naturligtvis inte aktuellt, men som ni vet förhandlar man med flera när man ska köpa bil, tycker man gör en bra affär occh blir blåst på 500mil
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Dom har ju inte direkt justerat mätarställningen, det är det FÖRSTA jag gör när jag tittar på en bil att kolla miltalet....

Vad står det i ditt köpeavtal (som du har signerat)
Ritzz:

Vad är det för Bmw E46 eller E90 benin/disel kombi/sedan årgång?

Sånt spelar oxså in beronde på hur mkt ersättning man kan kräva.

Som flera har redan har påpekat vad står det i avtalet om hur många mil bilen har gått?
Ja det står 3000mil i avtalet, det är en bensinare
E91
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Ja står det 3000 i avtalet så förstår jag dig till 100%
Ritzz:

Ok, bilen är E91 320/325/330/335 bensin som enligt uppgift(avtal) har gått 3000mil. Efter hemkomst visar det sig att bilen hade gått 3500mil då hade jag begärt mera ersättning än 5kr:- antar att Bmw har papper på vad skillnaden på en E91 3XX med 3000mil vs 3500 är värd där någonstans borde ersättning vara.

Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Kollar man inte mätarställningen utan litar blint på vad säljaren säger tycker jag man får skylla sig själv!

Man ska sikta på att vara bra!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.