AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
560

523i -97 drar ut batteriet på 2 dygn, vad kan vara fel?

cy
108
cykelbo
523i e61 -07
Har en 523i -97 som drar ur batterit på två dygn. Har mätt upp förbrukning på 3,5 amp då allt är avstängt. När ska ACC termostaterna (dom små fläktarna i mitt konsollen) vara i gång. Bara jag öppnar dörren så är dom i gång så troligen går dom jämnt. Tagit bort säkringen nr 9 ACC i handskfacket då tystnar fläkten och får en förbrukning på 0,5 amp. Är det något relä som har hängt sig?

Bo N
Välkommen till forumet.
Det är normalt med förbrukningen du mäter upp och sensorfläkten till kliman samt en hel del annat är igång tills bilen går ner i sleepläge. Detta inträffar 16 min efter att du stängt av allt, tagit ur nyckeln och stängt dörrarna osv.
Därför kan du inte mäta förbrukning på vanligt sätt med dörrar och luckor öppna osv, allt måste göra tidigast 16 min efter avstängning osv.
Ett sätt är att öppna endast skuffen för att komma åt batteriet osv. Tryck upp en mejsel i låset så att detta kommer i låst läge, varvid lyset i skuffen skall släckas. Sen är det bara att vänta och mäta runt batteriets minuskabel med en tångmätare.
Glöm inte att trycka på upplåsning sedan innan du sedan stänger luckan...
Så fort du grejar med säkringar eller annat så går bilen upp i vaket läge igen och då blir det förbrukning runt 3-4A osv.
Det finns en hel del att läsa om sleepläge E39 osv om du söker på detta under Sök inlägg ovan.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.