AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.468

Bandpass baslåda med rör genom hatthylla till E34

Sida 3 av 3
Th
198
Thobbe
525i -89
528i -84
Marcus00, tror att du gör ett bra val som väljer tiorna.

640 watt låter mycket, vilket steg pratar du om?
*nyfiken*

[ www.tocnet.nu ]
markus00
MDS Amp-4.1 Power som ska bryggkopplas. 2x320 Watt
Th
198
Thobbe
525i -89
528i -84
Ok.
Tyckte det lät lite mycket med 640 watt....

Läs WRMS:Watt rms bridge: 160 W = 2*160 watt, helt ok det med!

Prisvärt är det!
Vore kul att se en kubmätning på det steget.

Lycka till!

[ www.tocnet.nu ]
markus00
Vad menas med Watt rms?
Th
198
Thobbe
525i -89
528i -84
2*320 watt är MAX vad slutstegat kan prestera i bästa fall.

Wrms är ett sätt att mäta watten något ärligare, dock kan det fortfarande vara lite lurigt att veta hur mycket MUSIK du får ur slutsteget.

Om du plockar ut 2*320 watt, vilket kanske skulle kunna vara möjligt under någon sekund, så lär det knappast vara särskilt njutbar musik du får ut utan en rejält förvrängd musiksignal, distorderad.

Men 320 watt jämfört med 160 watt är bara 3db´s skillnad och det är ungefär vad man brukar säga att man klarar av att höra skillnad på.

Titta inte så mycket på hur många watt ett slutsteg klarar, betänk att många (oftast dyra) slutsteg på 2*30 watt spelar skjortan av billigare 2*300watts slutsteg.
Allt handlar om kontroll, känslighet på högtalare, bra uträknade och byggda baslådor, dämpning med mera med mera....

En bas som klarar av (ärliga) 87 db/w/m spelar "bara" hälften så högt som en bas på (ärliga) 90 db/w/m emedans en bas på 96-97 db/w/m upplevs spela dubbelt så högt som 87db/w/m basen gör med samma slutsteg.

Men som sagt, du kommer få bra ljud med ditt val av bas/slutsteg.

[ www.tocnet.nu ]
Man bör vara försiktig med effekt och dB-angivelser.
Vevade runt lite på webben, saxade just detta:
"Akustiskt ljudstyrkraftfullt tvåvägs högtalarpaket som ger 1000 W PMPO(2x1+5 Watt RMS). Klarar av att leverera ett massivt och välordnat ljud"
(Suck...det rör sig om små plasthögtalare för PC:n)
Högtalare GER inga watt, kan möjligen TÅLA några, höga siffror är bra eller?

Watt RMS (Root Mean Square) är en slags angivelse av medeleffekt som är ganska ärlig, kan liknas vid kontinuerlig sinuseffekt, men med program, (musik osv) istf ren sinuston. Maxeffekt brukar oftast anges till ung. det dubbla, men måste åtföljas av någon tidsangivelse för att vara meningsfull, annars kan man sätta vilket värde som helst (nästan...) Musikeffekt syns ibland, effekt enl. FTC-norm är populärt i vissa kretsar, PMPO (Peak Music Power Output förekommer, se ovan. Djungel eller? Tyvärr kollar många bara på "watten", ju högre dess bättre..

3dB ändring av uteffekten innebär helt riktigt fördubbling/halvering, men det är den akustiska ljudstyrkan (också dB) som örat uppfattar, och där 3dB anses som den minsta förändring man kan höra.
3dB ändring av uteffekt kan mycket väl innebära hörbar ljustyrkeförändring men lika väl ingen, beror på en mängd parametrar (i bilen) främst högtalaren/lådan osv.

Jag blir inte riktigt klok på "klarar 87 dB/W/m", det menas nog känsligheten, dvs 87dB ljudstyrka vid 1m framför högtalaren och men 1W input. Mätfrekvensen måste uppges också, värdet på känsligheten kanske inte gäller i basområdet? Det här med fördubbling vid 3dB högre känslighet kan kanske gälla vid mätning med 1W, men inte när man pressar in kanske 100 (ärliga) watt (konen börjar röra sig olinjärt i ändlägena osv). Mycket att ta hänsyn till, lätt att halka galet eller hur?

FP
Th
198
Thobbe
525i -89
528i -84
Folke, riktat till mig antar jag?

[ www.tocnet.nu ]
Inte direkt, bara lite allmänna tankar och reflektioner.

FP
markus00
Jag har räknat lite på min låda yttermåttet blir inte så jätte farligt stort 590x310x365 (BxHxD).
Låddelen för elementen 28 l och för utblåsen 13 l.

Någon som har något att säga om mina beräkningar?
Använde ProBox2000
(Har haft HDD krash och vart borta en stund)

Gör motsvarande beräkning med tio-tummarna monterade isobariskt, markus.
Jämför storlek, frekvensgång och spl.
Värt att göra innan man sätter sågen i armen?

Mulle
markus00
Ska göra det.
Har inte hämtat mina element än så jag ska fråga i butiken vad dem tycker.
markus00
Blev precis färdig med min låda... har haft lite mycket att göra därför har det dröjt.

Vilket tryck säger jag bara kan rekommendera en bandpasslåda till alla E34 ägare och er andra också...
Th
198
Thobbe
525i -89
528i -84
Grattis markus!

Blev det tiorna? Och lådvolymerna du skrev ovan?
:)

[ www.tocnet.nu ]
Robsarve
Många olika frågor samlade i ett svar:

"Jag är väldigt fundersam om hur jag ska göra.
Antingen bygga en bandpasslåda med 2 st 10" eller bygga en bandpasslåda med 1 st 12" och sedan ha 2 st 6x9" i hatthyllan."

Det beror på, 6x9-or i hatthyllan kan vara både bra eller dåligt, men har inget med baslådan att göra.
Själv föredrar jag dock att ha midbasar fram och mycket lite utfyllnad bakifrån.
Det gör att ljudet på 1:a raden, där den som betalt högtalarna oftast sitter, blir fylligare och basen hänger bättre ihop med framhögtalarna.

Två tior eller en tolva är oftast mest en fråga om vad man har för steg.

Ett slutsteg av hyfsad normal klass ger mest effekt vid 4 Ohm bryggat.

Det betyder att den ensamma tolvan som oftast har 4 Ohm's impedans blir den trevligaste lasten, skall man ha två basar får man altså leta efter 8 Ohms eller dubbelspoliga (2x4 Ohms), vilket oftast begränsar utbudet.

Med samma budget på en tolva som på två tior får du naturligtvis en tolva av mycket bättre kvalitet, vilket bör kompensera den i teorin något högre
verkningsgraden som de två tiorna har i kraft av större konyta, särkilt som dyrare serier oftast har längre slaglängd.

"När du sätter två element mot varandra så får du i princip en högtalare med dubbla effekttåligheten...
...(borde också förbättre verkningsgraden, men det är jag mera osäker på)"

Vad du får är en högtalare som i princip beter sig som om den var exakt lika dan,fast med dubbelt så mycket förmåga att flytta luft.

Vilket då ger en verkningsgradsförbättring med 3 dB, om vi då oxå räknar in att vi matar in dubbla effkten får vi 3 dB till i maximalt ljudtryck.

Lådan ger exakt lika mycket tillskott/avdrag i dB med en eller två basar,förutsatt att den är rätt konstruerad för respektive fall.

"Men den rörliga massan då??
Skulle en 15" bas mad rörlig massa många gånger högre än en 8" bas kunna spela lika "tight" om man avstämmer lådan rätt, med ett steg har samma dämpfaktor??
Och alltså kunna delas lika högt...."

Ja och nej. Lika tight kan den spela, en bas är mycket lik en bil:
Tung massa = mycket effekt (kraftfull motor) för att få fart på grejjerna och rätt avstämd fjädring för att få rätt kontroll. Så en stor bas kan spela lika
attacksnabbt som en liten.
Men den kan inte delas lika högt. Övre gränsfrekvens för en konhögtalare avgörs av konens geometri, ljudets spridning minskar vid ökad frekvens, och större koner ökar detta problem.
Oftast är dock detta inte ett problem med subbar, då de delas lågt nog.

"summa, med två basar isobarik koplade skulle man alltså kunna spela lika högt som med separata lådor, fast med 1/4 av lådvolymen, då är ju bandpass med basarna brevid varandra världens mest onödiga konstruktion.."

Som tidigare sagts nej, ljudtryck är avhängigt högtalarens förmåga att flytta luft.
En isobarik bygglåda har halva lådvolymen gentemot EN bas och lite mindre 2:a ordnings distrosion. Men för att spela lika högt som en bas så krävs dubbla ineffekten.

Alltså har du byggt en låda som är hälften så stor, kostar dubbelt så mycket och kräver dubbelt så mycket effekt för att spela samma ljudtryck.

Idag är det dessutom sällan nödvändigt, då det finns många moderna högtalarkonstruktioner som kräver mycket små lådvolymer.

"3dB är den minsta volymökning som vi kan uppfatta med våra öron och även en fördubbling av ljudeffekten."

Nej. Vi kan uppfatta betydligt mindre förändringar än så, de flesta klarar av att märka skillnaden mellan halva dB.

"Den som hört vad t.ex 8" verkligen kan prestera i form av musikalisk riktig djupbas i optimerade lådor, kanske med återkopplade elementrörelser (t.ex MFB eller ACE-bass) skulle aldrig drömma om att trycka in 12:or eller ännu större element i bilen."

Jo. Om du inte menar att man skulle trava in en fyra par eller så.
Det är helt enkelt så att en 8:a har sina begränsningar, i en bil krävs ett mycket högre ljudtryck än hemma på grund av bakgrundsbruset, och mängden luft en 8:a kan flytta på kan man inte trolla med.
I alla fall inte om man har seriösa ambitioner med ljudet. Det går att bygga konstruktioner i små
bilkupér där lådan kopplats till kupen på rätt sätt där en 8 kan prestrera över 125 dB, men det sker undantagslöst på bekostnad av djupbasen.

"Ett element på en MDF-baffel i skidluckan är iofs intressant, men det
blir svårt att hitta 8" eller 10" (luckan är ju inte större) med sådan
konupphängning att det passar mot den stora volymen i skuffen.
Glöm de vanliga mjukupphängda elementen, glöm att det skulle röra sig
om en sluten låda, så tät är den inte, och full av resonanser dessutom."

En infinite baffle eller "open-air" som de oxå kallas kan fungera riktigt bra, OM man ser till att ha riktigt tätt mellan basens baksida och kupén och har en bas som är lämpad för det (lågt fs, Qts ~0.4, Qes <2 och progressiv upphängning.)

Detta är vad Erik tycker.
Instämmer i stort sett.
Problemen vi diskuterar gäller ju i basområdet, och ner i subbasen. Högre frekvenser är lättare att "hantera" osv vad gäller högtalare, både i bilen och i övrig miljö.

Vad gäller minsta uppfattbara volymändring så stämmer det att 1,5dB och t.o.m. ner till 0,5dB kan uppfattas, dock inte under c:a 300 Hz. Vid lägre fekvenser kan det nog handla om 3dB trots allt.

Visst handlar det om att flytta luft och en 8:a kan rimligtvis inte flytta lika mycket som större element.
Men som du själv skriver, det går att bygga så det blir imponerande bra faktiskt. Rätt typ av element, typ av låda, kopplingen till bilkupén osv är kritisk.

Jag vill inte riktigt jämföra montering mot ryggstödet (och i skidluckan) med "infinite baffle". Förutom problem med resonanseri skuffen osv krävs rejält stor baffel.
50Hz anses väl inte så lågt i subbassammanhang, då blir baffeln runt 4 kvadratmeter, och vid lägre frekvenser ännu större. Det blir nog mera som en (mindre bra) sluten låda, en skuff runt 400 liter skulle kanske passa till ett par 18" eller så. Det var detta jag menade i mitt inlägg med att det kan vara svårt att hitta ett lämpligt element till skidluckan.

FP
Robsarve
Det är helt enkelt så att för mindre element blir volymen av luft i bagaget (300+ liter) så pass stor och otät att luften inte komprimeras nämnvärt av elementen och därmed förlorar man den fjäderverkan som krävs för att det skall räknas som en vanlig sluten låda.

Typen "akustisk fjädrande" går alltså över till att vara en "oändlig baffel" och du behöver element byggda för det!

Tycker Erik.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.