|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Vad är fördelen att ha portarna/porten genom hatthyllan motför skidluckan? Om det finns någon! Någon här som har ett bra tipps på en 12" som vill ha så liten låda som möjligt och billig. Känner att jag inte vill spendera så mycket pengar på billjudet. Och verkligen inte förlora så mycket utrymme -ridern- 525i 1990 24V |
|
|
"3db = minsta skillnaden örat uppfattar" Hur motiverar du detta?? låter inte riktigt rimligt men vad vet jag......... "Jag tror det bästa blir isobaric. På det viset får du samma ljudtryck, känslighet, effekttålighet och (i princip samma) ljudkaraktär som om du monterat dem jämsides, fast till en fjärdedel av storleken" det låter inte heller riktigt rätt, om man tittar på hur mycket luft de olika konstruktionerna flyttar så inser man att isobariklådan måste ha dubbla konutslaget för att flytta samma mängd som 2 basar med varsin låda. Slutsats, man kan få samma ljudtryck som en bas, men med halva känsligheten och det blir dyrare (2 element) men med halva lådvolymen och ev lite mer kontroll. jämfört med 2 basar i varsin låda får man 1/4 av lådvolymen, men bara 1/2 ljudtrycket |
|
markus00 |
En fördubbling av ljudet är detsamma som 3 db |
|
3dB är den minsta volymökning som vi kan uppfatta med våra öron och även en fördubbling av ljudeffekten. -ridern- 525i 1990 24V |
|
|
Det där med att ljudtryck skulle ha med att 'pumpa luft' är en vanlig missuppfattning. Det är iochför sig korrekt att luftrörelsen har med ljudtryck att göra men det är inte samma sak som konrörelse. Det som spelar in är konens koppling till luften. Det är detta som gör att en hornhögtalare tex ger högre ljudtryck vid samma konutslag som en sluten låda. Luften i 'tratten' belastar konen hårdare. Man får en bättre koppling till luften. Konen vispar inte lika mycket i tomma intet. Detta förklarar också varför du får mer bas hemma om du placerar lådan i hörnet än mitt på väggen, samt varför du får mer bas med högtalaren i bilen än om du ställer den utanför. I en bandpasslåda sker samma sak. När du sätter två element mot varandra så får du i princip en högtalare med dubbla effekttåligheten och dubbla 'compliance' dvs den fjädrande upphängningen av konen blir dubbelt så styv. Denna fjäder skall balanseras av den slutna kammaren, och den blir då hälften så stor. För att få samma frekvensgång behövs då dubbla luftmassan i porten (för att belasta dessa båda fjädrar med samma resonansfrekvens som tidigare), vilken belastar konen. Hoppsansa, bättre koppling till luften. (borde också förbättre verkningsgraden, men det är jag mera osäker på) Utmaning: Nu när jag ändå fått upp ångan skulle jag vilja angripa en annan missuppfattning, och det är att små element skulle vara snabbare. Fel. Däremot har dom ofta högre resonansfrekvens. ( Resonansfrekvensen är den gynnsammaste frekvensen för högtalaren vad gäller verkningsgrad. Konen rör sig mer än gärna i fas med signalen, vilket gör att strömmuttaget ur förstärkaren blir minimalt, och impedansen blir hög. Litet effektuttag men mycket ljud mao. ) Om resonansfrekvensen är låg så får även resonans fenomenet ett långsammare förlopp, vilket kan uppfattas som att högtalaren är trög, men då har redan det mindre elementet gett upp. Man kan också anta att denna missuppfattning beror på en puckel i frekvensgången som ofta uppstår vid resonansfrekvensen vilket förrändrar ljudkaraktären och gör att ett mindre element med hög verkningsgrad i mellanbasen kan upplevas som 'snabbare'. Jämna då ut frekvenskurvan och jämför sedan igen säger jag. Mulle |
|
|
Men den rörliga massan då?? Skulle en 15" bas mad rörlig massa många gånger högre än en 8" bas kunna spela lika "tight" om man avstämmer lådan rätt, med ett steg har samma dämpfaktor?? Och alltså kunna delas lika högt.... Eller är snabbhet och högsta "spelbara" frekvens oberoende. summa, med två basar isobarik koplade skulleman alltså kunna spela lika högt som med separata lådor, fast med 1/4 av lådvolymen, då är ju bandpass med basarna brevid varandra världens mest onödiga konstruktion.. "3dB är den minsta volymökning som vi kan uppfatta med våra öron och även en fördubbling av ljudeffekten." Så när jag vrider volymkontrollen från -35dB så kommer jag inte att märka nån skillnad förrän jag passerar -32dB??... |
|
|
Vid högre frekvenser relativt resonansfrekvensen så "bryter konen upp". Man vill gärna tro att konen är helt styv och rör sig som en kolv, men det är det ideala fallet. Skillnaden mellan en stor och en liten kon blir som att kasta en sten i en hink eller en pool. Det stora elementet kopplar bättre till luften vilket är avgörande. Se själv på SPL siffror. Ju mindre element desto okänsligare blir dom. Den rörliga massan på konen (och den vidhängande luften) är inget som försämrar fastheten. Det påverkar konens upphängning och lådans volym och framför allt resonansfrekvensen. Intressant att du nämner dämpfaktor här, för den spelar verkligen in. Dämpfaktorn är relationen mellan stegets ut impedans och högtalarens impedans. Ju mindre utimpedans relativt högtalarens impedans dessto styvare blir drivningen av högtalaren. Sånna här parallellkopplingar ner till 1 ohm är direkt förkastligt när det handlar om stum bas. Fast vill man ha ljudtryck istället för stuns... Högsta spelbara frekvens som du nämner är intressant också i detta sammanhang. Det är viktigt för attacken att du har en bra frekvensgång uppåt. Attack är inte enbart det som känns i ryggslutet. Med ett större element får du en lägre övre gränsfrekvens och måste vara varsammare med val av mellanregister/mellanbas högtalare. Värdens onödigaste konstruktion var ordet! Du har också uppfattat -32 och -35 dB korrekt. Prova med sinuston eller med brus om du har en sånn testskiva. |
|
|
Jag ska oxå göra som du ska göra. jag har i allafal hört att de blir bra ljud när man drar rör från lådan till hatthyllan. Lycka till! Mvh: Andreas ICQ:156184211 |
|
|
En några saker jag har funderat på lite. Om jag ska ha ex 34cm rör kan jag ha 15cm rör utanför lådan då eller måste röret sitta från lådans sidor och innåt? Kan man ha ett vinklat rör eller måste det vara rakt, tänkte om jag ska ha ett långt rör och liten låda, kan man byta ut ett långt rör mot 2 kortare? Isf. hur? En annan sak är eftersom e34:s kaross e bra ljudissolerad å så, måste man ha rör och element riktat mot skidluckan? -ridern- 525i 1990 24V |
|
|
Jag körde med open air. En 10" monterad på en mdf skiva skruvad mot skisack öppningen. (skisack bortmonterad) Fungerade mycket bra med i princip hela bagage utrymmet som (sluten)låda. |
|
markus00 |
Att bygga en open air är inget som jag kan rekommendera till någon. |
|
Ingen som kan svara på mina frågor? -ridern- 525i 1990 24V |
|
markus00 |
Man kan vinkla ett rör det vet jag iallefall finns färdiga vinklar att köpa. Om man lika gärna kan ha röret en bit utanför lådan vet jag inte. Nån annan som vet?? |
|
Ja, du kan ha en del eller hela röret utanför, betänk doxck att du får ett större luftrum eftersom röret inte längra tar upp litervolym. Ja, du kan ha vinkllade rör i/utanför lådan, Cerwin Vega Basdunk hade detta som original en gång i tiden. Ja, du kan eventuellt ha två kortare rör än ditt 34cm´s. Men om du har två rör av samma diameter ska bägge vara LÄNGRE. Beroende på låda/baselement/rördiameter kan man eventuellt använda ett rör med mindre diameter för att korta ner längden något. Hur du ska rikta basarna/rören måste nästan testas fram. Skidluckan ÄR ett bra sätt att få in basen. Men man kan få vissa fördelar med att ladda bakåt i skuffen, den enda som kan avgöra det är DU! Det är dina öron, din musik som avgör. Testa är tyvärr det enda sättet att VETA. Ps. Vill du ha hjälp att räkna på rören så maila mig baselementets namn och modell samt antal, om det är ett udda märke så skicka med så mycket info om det som möjligt. Har du redan en låda måste jag veta litervolymen på den. Ds. [ www.tocnet.nu ] |
|
|
Jag har 2 st beg, knappt använda baselement på gång. Båda är MDS 12" En är Fanatic Power för 550:-, och den andra är Audiophile Power för 800:-. Vilken ska jag satsa på om jag vill ha mycket djupbas med tryck? Vill även ha en liten låda. Max 35 liter ungefär. -ridern- 525i 1990 24V |
|
|
Intressanta spörsmål här. 3dB är mycket riktigt den minsta förändring i ljudstyrka som kan uppfattas. Vilket självklart inte utesluter att någon kanske kan märka en ökning/minskning av 2,5dB, andra kanske behöver 4dB. Man får inte heller glömma att örat/hörseln inte är frekvenslinjär, högsta känsligheten ligger runt 500-800 Hz, förmodligen är det lättast att uppfatta förändringar just i detta området. Men en volymratt eller display i stereon som är graderad i dB betyder absolut inte att 3dB ändring här resulterar i 3dB reell ljudstyrkeförändring i bilkupén, dessutom beror det på vid vilken nivå. 70-73dB verklig ljudstyrka innebär inte (för örat) samma nivåförändring som t.ex 110-113dB. Graderingen kan ju t.ex vara en relativ spänningsnivå ut från stereon, då är det 6dB som gäller för fördubbling/halvering. Det här med stora kontra små element och deras förmåga att skapa djupbas är också intressant, det ligger mycket i det som Mulle skriver. Den som hört vad t.ex 8" verkligen kan prestera i form av musikalisk riktig djupbas i optimerade lådor, kanske med återkopplade elementrörelser (t.ex MFB eller ACE-bass) skulle aldrig drömma om att trycka in 12:or eller ännu större element i bilen. Ett element på en MDF-baffel i skidluckan är iofs intressant, men det blir svårt att hitta 8" eller 10" (luckan är ju inte större) med sådan konupphängning att det passar mot den stora volymen i skuffen. Glöm de vanliga mjukupphängda elementen, glöm att det skulle röra sig om en sluten låda, så tät är den inte, och full av resonanser dessutom. FP |
|
|
Ridern, jag skulle nog gå på Audiophile om jag skulle välja mellan de två, jag har för mig att Fanatic kräver lite större lådvolymer än Ap:n gör. [ www.tocnet.nu ] |
|
markus00 |
Jag är väldigt fundersam om hur jag ska göra. Antingen bygga en bandpasslåda med 2 st 10" eller bygga en bandpasslåda med 1 st 12" och sedan ha 2 st 6x9" i hatthyllan. Har just nu 2 st väldigt fina Alpine högtalare i hatthyllan ca 5" stora ej säker. Vad tycker ni jag ska göra?? |
|
Markus00: Jag rekommenderar INTE 6*9 i hatthyllan, egentligen bör du inte ha några högtalare alls i hatthyllan, illusionen av att basen spelar med dina framhögtalare, de du bör höra mest, försvinner mer och mer ju mer "bas" du spelar i hatthyllan. Försök hitta någon som kan skifta ljudet mellan fram och bakhögtalare men där du behåller basljudet intakt, du kommer bli förvånad hur mycket bättre framhögtalare/bas låter jämfört med bakhögtalare bas. Om du dessutom kan steglöst ändra mellan fram och bakhögtalare kommer du SNABBT märka ljudförsämring (läs riktning på basen) allt eftersom ljudet flyttas bakåt. Om basrarna är av samma kvalité så skulle jag nog gå på de dubbla 10":arna. Är 10:orna av undermålig kvalité men tolvan bra så är det tolvan som gäller. Men allt hänger på hur du vill att det ska låta och vad för musik du lyssnar på samt bilen. Plus som sagt kvalitén på basarna. [ www.tocnet.nu ] |
|
markus00 |
kvaliteen på basarna kommer inte bli toppen bra det blir nog två st MDS 1090 Audiophile Power men jag tror jag kommer att bli nöjd. Om det blir en 12" så är det av samma modell fast 12" som gäller. Men det lutar väldigt åt att det blir en bandpass låda med 2 st MDS 1090 Audiophile Power med utblås genom hatthyllan. Lådan ska drivas av ett MDS steg på sammanlagt 640 Watt. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.