|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
markus00 |
Jag funderar på att göra en Bandpass låda till mina två FB 10:or. Jag hade tänkt att rikta rören uppåt genom hatthyllan. Vad tror ni om det? Är det någon som har testat idén? Vilken tror ni blir bäst köra 10:orna tillsammans i samma låda eller dela lådan på mitten och köra varje 10:a för sig. Jag hade tänkt mig 2st "utblåsrör" Vad tror ni? |
| om du har en sedan kan du låta portarna mynna ut i armstödets hål om du förstår vad jag menar, så slipper du göra hål i hatthyllan=) | |
markus00 |
jo jag förstår vad du menar. men jag har en extra hatthylla som jag kan göra hål i. Jag tror både att det blir mer praktiskt och snyggare. vad tror ni? |
|
Jag tror det bästa blir isobaric. På det viset får du samma ljudtryck, känslighet, effekttålighet och (i princip samma) ljudkaraktär som om du monterat dem jämsides, fast till en fjärdedel av storleken. Skillnaden är att den isobariska varianten kräver en större belastning av konen (= mängd luft i porten) vilket ger lång port. (kanske går att dra fram till framsätet tom!) En bandpasslåda med elementen brevid varandra (eller motsvarande) måste vara världens mest onödiga konstruktion. Har jag fel? Mulle |
|
| varför skulle bandpass vara den mest onödiga lådan?? | |
|
Inget fel på bandpass, men om man nu har två element så varför inte montera dom mot varandra istället för bredvid varann och få en låda på 30 liter istället för 120 helt enkelt? Mulle |
|
|
Hej. Jag har en 4´ordningens bandpasslåda med 2st 12".Det är en låda med 3 kammare,2 slutna och en portad,basarna sitter med magneterna i den portade kammaren,och konerna en varsin sluten kammare.Spelar mycket bra,ända nackdelen var att jag var tvungen att ha en 3" port så hålet i hatthyllan blev rätt så stort.Ett tips är att få lådan uträknad hos en bra bilstereo affär,så får du en som passar just dina basar. Mvh//Andreas |
|
|
Bandpass är en utmärkt ide, jag hade själv en 2kammars bandpasslåda med 1 12" i och det lät ok, det enda som jag inte trivdes med var att lådan blev klumpig+ljudspridningen känndes dålig, jag upplevde att basen kändesriktad och inte att det var någon riktigt bra spridning, men å andra sidan så hade jag portarna ut genom armstödet. *Allt eller inget* -Önskar byta sin pårla mot kombi, maila förslag- |
|
markus00 |
Vad har ni för några baslådor i era E34:or?? |
|
Har för tillfället en dls 12" i basreflex, men hade 2 mds 12"i basreflex innan *Allt eller inget* -Önskar byta sin pårla mot kombi, maila förslag- |
|
|
Har en sluten låda med två tolvor i, snabb och transientrik bas med ok djup i. [ www.tocnet.nu ] |
|
markus00 |
har ni vänt elementen mot baksätet eller? Blir inte basen väldigt instängd om man inte har någon skidlucka öppen?? |
|
Jag tog upp hål i plåten bakom sätet, sedan är det rätt fritt blås där faktiskt, gjorde detta på 528:an (med 12"), på 518i hängde jag tiotummarna i hatthyllan. Lät helt ok bäst var nog Earthquake 12" EQ CAST PRO på att "skjuta" igenom allt, därefter Cerwin Vega-basarna (12"). Givetvis förlorar man viss del i ljudet, men det ska ju faktsikt spela IHOP med övriga systemet så i mitt fall var det mycket bra ljud. Jag byggde en ram som jag sedan fäste baslådan mot med skruv och lim. I vissa fall är just ryggstödet det motstånd som gör att man får en tight fin bas, det finns de som medvetet sätter ullmatta framför en bas för att just får en dämpning av basen. Sikta på att få hela anläggningen att spela bra så låter det bättre än att tillexempel basen tar överhanden. [ www.tocnet.nu ] |
|
markus00 |
Man får väl ta och exprimentera lite. tror ändå att bandpass lådan är mest intressant så jag ska prova att bygga en sådan. När ni räknar på lådan använder ni JBLspeakershop eller?? |
|
tjena! jag har en sluten låda med 2st MTX thunder 6000 10" basar och det låter mycket bra! Bra djup och tryck när det behövs! Lådan är på 42liter basarna är riktade bakåt!Alltså inte mot ryggstödet,basen ska ju ha längsta vägen in i kupen,då blir det ju bäst tycker jag! Peter (Bmw 525i 24v-91) |
|
markus00 |
Har du provat att spela in basen i coupén nån gång? Du kommer få en mycket renare och mer agressive bas det kan jag lova. Testa att spela genom skidluckan om du har någon sådan... |
markus00 |
För mig kommer den nog bli en bandpasslåda med endast 1 st 12" har inte råd med mer... |
|
En 12" är i regel helt ok. Två basar = +3db direkt jämfört med 1 bas & samma watt. 3db = minsta skillnaden örat uppfattar. Man vinner lite på karusellerna och förlorar lite på gungorna. [ www.tocnet.nu ] |
|
|
jepp,jag har en skidlucka! får väl testa här nån dag,,måste bara få mitt framsystem först! Peter (Bmw 525i 24v-91) |
|
markus00 |
Vad tror ni man ska satsa på till en bandpasslåda med en 12" ett utblåsrör eller två?? eller det kanske inte spelar någon roll?? Jag vet hur man räknar för att få rätt längd och dimension. |
|
Marcus00 det beror ju helt på vilken diameter du har på röret. [ www.tocnet.nu ] |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.